|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag må ha gjort bort mig lite men snyggt är det, har valt att köpa följande: 235/35 r19 Hakka 7 fram 255/35 r19 Hakka 8 bak till min "nya" bil, en bmw e91 335. Hade förra året en m3 e46 med Nokian WR A3 225/40 r18 runt om (europesiska friktionsdäck) och tyckte att det fungerade förhållandevis bra på vintervägarna i fjällen. Min fråga: Kommer jag uppleva att min nuvarande bil kommer ha sämre grepp än föregående m3a på snö is och slask (tänker på kursstabilitet, kurvtagning snösträngar etc)? Jag har läst att breda vinterdäck är ett värdelöst, men hoppas att detta kompenseras något av att däcken var dyra kvalitetsdäck och är gjorda för nordiskt klimat, anledningen till att jag är lite orolig är för att jag numera inte är själv i bilen utan kommer även ha sambo och barn med på resorna. Vore kanon om nån kan stilla min oro då jag tycker att det var lugnt med de europeiska 225orna om man anpassade farten efter underlaget. I annat fall så får jag sälja min nya uppsättning 19 däck och fälgar till förmån för tråkiga 17", vad säger ni? (har inte hittat någon tråd som behandlar detta utan endast breda vs smala däck av samma typ) tacksam för svar! Mvh Patrik | |
|
Som med alla andra däck och med alla andra frågor gällande friktion så betyder mer kontaktyta också mer grepp. Det här gäller även vinterdäck och ingen kan säga emot det. Enda gången breda vinterdäck är sämre än smala är när mönstret i de breda inte längre duger åt att forsla väck den eventuella slask som bildas, och man får vattenplaning. Även på snö och ren is är breda bättre, just för att de enligt ovan har större area av däcket mot isen, förutsatt att du har dubbar. Utan dubbar på blankis (läs blixthalka osv) så har man oavsett fabrikat och däckdimension en friktion som ligger farligt nära noll. Så jag skulle gott kört vidare på dina nya däck. Så länge de är i bra skick är allt frid och fröjd! |
|
| Mahhbechh: Du glömmer en väsentlig parameter och det är marktrycket. Därför är smalare däck bättre på snö och is. | |
| Länk | |
|
Bredare däck = bättre grepp är en stor osanning. Gäller även sommardäck på torr fin asfalt, men ett för brett däck blir trycket per area-enhet så lågt att friktionen är sämre än med ett smalare däck. Nåväl det var inte det tråden handlade om bara en parantes när det pratades om breda däck. För din del behöver du nog inte oroa dig för att bredden kommer att ställa till bekymmer, däremot kan dom olika varianterna Hakka 7/8 tyvärr ställa till bekymmer, olika däck på fram/bakaxel skall undvikas, kan fungera bra, men kan också resultera i katastrofala vägegenskaper, har själv upplevt detta och det finns åtskilliga spaltmetrar skrivet på div forum bland annat detta om problem när man blandat däckuppsättningar. |
|
|
Hej och tack för alla snabba svar! Jag förstår principen kring breda däck när det kommer till marktryck jag har enligt "stulen formel" försökt visa skillnaden i marktryck för de båda bilarna med respektive däckuppsättningar här nedan och svaret kanske förvånar? ALLTSÅ 225/40 18 och 1570 kg 50/50 m3 e46 och 235/35 19 / 255/35 19 på 1690kg 50/50 335 e91 Observera att däcktrycket inte är beräknat men om vi förutsätter att det är samma i båda fallen borde det inte ha någon betydelse? (länge sen jag tog min ingenjörsexamen så ni får ha hänsyn och gärna korrigera felberäkningar) BMW M3 e46 225/40 r18 runt om: 225 x 0,40 = 90 mm = 0,090m 18 x 2,56 = 46,08 cm= 0,4608m (0,090 x2) + 0,4608 = 0,6408m Däckets diameter= 0,6408m radien (/2)= 0,3204m Anläggningsyta R x B = 0,3204m x 0,225m = 0,7209 m2 anläggningsyta per däck framvagn(x2) = 0,14418 m2 bakvagn (x2) = 0,14418 m2 vikt 1570kg x 9,81(tyngkraftsaccelerationen) = 15401,7N (15,4017 kN) 50/50 fördelning innebär tyngdkraft på fram/bakvagn Framvagn (15,4017kN x 0,50) = 7,70085kN Bakvagn (15,4017kN x 0,50) = 7,70085kN Marktryck Framvagn (7,70085kN x 0,14418m) = 1,1103 kPA Bakvagn (7,70085kN x 0,14418m) = 1,1103 kPA 335 e91 235/35 r19 / 255/35 r19 235 x 0,35 = 82 mm = 0,082m 19 x 2,56 = 48,64 cm= 0,4864m (0,082 x2) + 0,4864 = 0,6504m 255 x 35 = 89,25 = 0,08925m 19 x 2,56 = 48,64 cm= 0,4864m (0,08925 x2) + 0,4864m = 0,6649m Däckets diameter fram 0,6504m radien (/2)= 0,3252m bak 0,6649m radien (/2) = 0,3324m Anläggningsyta R x B Fram 0,3252m x 0,235m = 0,76422 m2 anläggningsyta per däck Bak 0,3324m x 0,255m = 0,84762 m2 anläggningsyta per däck framvagn(x2) = 0,152844 m2 bakvagn (x2) = 0,169524 m2 vikt 1690kg x 9,81(tyngkraftsaccelerationen) = 16578,9N (16,5789 kN) 50/50 fördelning innebär tyngdkraft på fram/bakvagn Framvagn (16,5789kN x 0,50) = 8,28945kN Bakvagn (16,5789kN x 0,50) = 8,28945kN Marktryck Framvagn (8,28945kN x 0,152844 m2) = 1,26699 kPA Bakvagn (8,28945kN x 0,169524 m2) = 1,40526 kPA Detta gäller en tom bil men förändringarna med full last till fjällen skulle ju öka trycket på respektive fram/bakvagn likvärdigt för båda bilarna? Det är alltså högre marktryck på 335an trots bredare däck det i samband med kvalitetsdubbdäck borde borga för en bättre vinterbil än m3an, såvida olika däckuppsättningar inte förstör vägegenskaperna i sig. Gällande olika däck har Nokian av nån anledning inte valt att tillverka Hakka 8 i dimensionen 235/35/19 (eller jag hittade iaf inte det hos någon av de större däck förmedlarna därav av valet av olika uppsättningar fram och bak.) Om man ska gräva vidare i detta...och ovanstående beräkning inte är uppåt väggarna fel. :) Så kommer man till frågan hur mycket olika däckbredd fram och bak samt olika uppsättningar fram och bak påverkar bilens beteende. Vi kan konstatera att det är bättre med smala däck på vintern oavsett bil. Kan det vara så att en tyngre kombi med så pass breda däck som 255 bak till och med är en bättre vinterbil än M3an jag hade tidigare? Kan vara bra att kunna påvisa om sambon nu börjar gnälla över däckfakturan som skall betalas. mvh Patrik |
|
|
Intressant jämförelse. Men hur kommer det sig att anliggningsytan för ett hjul (cylinder) är radien x bredden? Bredden är jag med på, men radien? Utan koppling till deformationen? Kan du inte förklara det? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det är inte lätt att välja vinterdäck;) Radien är väl inte direkt relevant för anliggningsytan, som Grelle skriver. Marktrycket anges i N/m2, inte N*m2. Det var alla fel jag hittade;) |
|
| Använd tex 0,1m * däckbredd som anliggningsyta. Tippar att "längden" på ytan inte varierar allt för mycket på en 3'a och 5'a, utan mera beroende på vilket lufttryck du har. | |
|
Annars kan man använda X och få svaret i X och anta att det är samma i båda fallen och därmed få direkt jämförbara siffror. Resultatet skiljer ju inte direkt från ditt förslag, förutom att 1 dm kontaktyta är för mycket. :) __________ Mvh Grelle |
|
|
Haha, ja nu vart jag satt på plats i och med att grundformeln är "tagen" från en annan sida, vilken jag hittade efter lite googlande så kan jag bara hänvisa till nedanstående:D Observera att jag möjligen gick lite fort fram i mina egna slutsatser då jag lite slarvigt ansåg att likvärdigt däcktryck på båda bilarna borde innebära att däcken deformeras i samma utsträckning och således att man kan jämföra de olika uppsättningarna. (nu i efterhand kan jag tycka att man bör ta in däcksidornas stadga och bilens vikt för att på ett korrekt sätt hitta korrekt anläggningsyta?) här följer den förklaringen som jag hittade varför man i ovanstående formel använder R x B för att räkna ut anläggningsytan. "Anläggningsytan grundar sig på att definitionen av marktrycket är den kontaktytan som infaller när 15% av däckets diameter är nedsjunket. Efter som hjul är runda så så blir kontaktytan större. Så när hjulet är nersjunket 15% så är kontaktytan = R * B " Således trodde jag att jag kunde använda "funnen" formel för att få fram ett värde som påvisar skillnaderna i marktryck mellan nämnda uppsättningar . Även om ovanstående vanligen appliceras när man pratar om skogsfordon :) Hur fel blir följande konstaterande efter korrigering till N/m2? M3 Framvagn 53,411kPA Bakvagn 53,411kPA 335 Framvagn 54,234 kPA Bakvagn 48,898 kPA Förutsätter att uträkningen går att använda och då dyker nya frågeställningar upp.. Till den nya frågan då resultatet ger 335an sämre marktryck bak hur mycket påverkar det lägre marktrycket bak bilens tendenser att tappa greppet bak inräknat att 335an körs med hakka 8 dubb bak kontra m3ans europeiska friktionsdäck. 335ans vägegenskaper när det kommer till slask och snösträngar blir väl med den "nya sanningen" efter mitt räknefel tyvärr sämre en m3ans pga lägre marktryck men hur ser det ut på snö och is? då det främst är just snö och isiga underlag som förekommer under resorna till fjällen? Hur mycket påverkar den skillnaden i marktryck som upptäckts? Om ni har någon länk till en sida där man diskuterar olika uppsättningar dubbdäck fram och bak får ni gärna länka! Tack så mycket, förstår även att jag går in lite väl djupt i ämnet (och möjligen med felaktiga data) men tycker även att det är lite kul:P |
|
|
Grundregeln utan att ta med några beräkningar är att ett smalt dubbdäck tex 175/ däck skär ner bättre och även i ojämnheter mm, dels pga av däcket är smalare och får högre marktryck än ett 255 dubbdäck, som mera kommer vandra ovanpå spåriga vägar och ojämnheter , samt är marktrycket mer ojämt fördelat i däcket, då det blir mjulare i mitten än ett 175 däck. Sedan är hjulvinklarna viktiga att ta med i beräkningarna för väggrepp, vilket ingen har tänkt på. På en e91 så ligger cambern på -0,6 grader camber fram samt -1,5-1,7 grader camber bak vilket resulterar i att de bakre bredare däcken får sämmre anläggningsyta om man inte kör på bana= Sämre grepp på vintern. |
|
| Kör själv med helt nya Hakka 7 dubb 225/40-18 samt 245/40-18 och det funkar bra, men ett par nya Hakka 175/65-15 är bättre ;) | |
|
OT Shark Din gamla M3:a tycks vara skrotad? Reg:en finns inte står det på transportstyrelsen? Synd isf på en så fint ex som bara hade gått 3-4000 mil |
|
|
Beolab: Tjena, den såldes till Norge så såvitt jag vet lever den vidare där :) Jag har krängt på vinterdäcken och upplever balansmässigt att det fungerar bra, iaf nu när det är varmgrader ute. dock har jag inte varit uppe i några högre farter men landsväg fungerar bra och inget överdrivet vägljud heller. Så hakka 7 /8 verkar fungera tillsammans i de fall man inte har möjlighet att välja "en uppsättning". Sen får vi se hur det blir till vintern, det ska ju eventuellt falla lite snö senare i veckan så jag får återkomma med en uppdatering:) Hjulvinklar och dess faktiska skillnader på vinterväg får kommande månader utvisa, Camber och toe in/out påverkas väl inte av däckval utan val av bil? Upplevt väggrepp och beror nog en hel del på tidigare erfarenheter hos den enskilde föraren. Jag menar att det faktiska greppet och riktningsstabiliteten kan vara bra för vissa och underkänt för andra, då jag t.ex. lärde mig vinterkörning på tio år gamla torra däck för ett antal år sedan. (självklart förstår jag att bättre grepp alltid är bättre men man måste ju försöka försvara sina val :P) Om man ska ta nya orosmoment handlar det om is/snö uppbyggnad i hjulhusen då de nya däcken har betydligt mindre frigång till skärmarna etc, finns det kan nån anti ice build upp som man kan lägga på? Tack för alla svar, det är verkligen kul att se engagemanget :) |
|
|
Helt riktigt så påverkas inte hjulvinklarna av vilka däck du väljer, vinkeln är vad den är och ställs förstås vid hjulinställning. Jag tror inte att du skall oroa dig för mycket över skillnaden mellan dessa två setuper du diskuterar, jag tror du kommer uppleva greppet som helt ok. Rent teoretiskt så bör du dock ta med vikten även för den manöver du skall göra, skall du exempelvis bromsa så är ju den uppbyggda rörelseenergin högre i en bil med högre vikt. Den energin skall ju bromsas ned. Likadant blir centrifugalkrafterna större vid kurvtagning om bilen är tyngre... /DJ |
|
|
Camber går att justera på e9x och 1,7 är på tok för mycket för att få optimalt grepp på vintern. Man bör inte ha mer än max 1 grad. Detta gör stor skillnad. Men nu pratade vi endast om däck, så detta va endast en parentes. |
|
|
Jag hade 225:or som std på min förra E60 och gick ner till 205:or när jag köpte nya dubbdäck, det blev obehagligt vingligt och inget jag skulle välja igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.