|
|
|
|---|---|
|
Har börjat snegla lite på 1-serien av 2014 års modell. Har alltid varit sugen på en diesel och är lite inne på 116d eller 118d med sportline som går att hitta för runt 200K just nu med något 1000-tal mil på mätaren. Kruxet med diesel är dock att jag större delen av tiden enbart kör till och från jobbet, en sträcka på 7 till 12 km beroende på färdväg varje dag. Någon enstaka långresa, men som sagt mest kortare sträckor. Hur är en diesel på så pass kort körning? Blir det problem för motorn eller är det tillräckligt långt för att vara på säkra sidan. N47 av 2014 års modell. Hur är kamkedjan på denna motor? Tidigare N47 är ju i princip dödskalle på om man läser diverse utländska BMW-forum | |
|
Hej Hankenstein, Hur länge har du tänkt behålla bilen? Sannolikt inte så länge att kamkedjan hinner blir något problem? Eller? Eller har du tänkt behålla bilen i 10 år, 25000 mil? Frågan i övrigt "Hur är kamkedjan på denna motor" går nog tyvärr att besvara sisådär omkring 2018 när vi vet. Det är ju en ny motorgeneration säger de och hur den faller ut går ju att säga först efteråt. Själv skulle jag dock inte vara det minsta rädd att köpa en diesel, och köra korta sträckor, eftersom jag emellanåt dessutom kör längre sträckor. Min diesel har rullat 7000 mil och har för övrigt inga tillstymmelser till problem med flaps eller kamkedjor eller sträckare - och den är dessutom byggd i sämsta tiden. Den har rullat tre vintrar och varit avställd de senaste två. |
|
|
AlexanderK: Tack för svar. Jag kan tänka mig en sisådär 3-4 år eller så på sin höjd. Om inget radikalt händer talar vi om ca 6-8000 mil ungefär. Då bör ju inte kedjan ställa till något huvudbry känns det som, inte under min ägo i alla fall. Jag brukar dessutom byta olja minst en gång om året och inte enligt rekommendationerna vilket är ytterligare bonus för motorn. |
|
|
Precis så då är det ju liksom inte något problem, för du kommer ju äga bilen ungefär till första besiktningen. Man ska liksom inte dra ut den här tidsserieanalysen (om man nu vill kalla den så) från nybil till evighetsgammal bil, för det är inte så många som har det ägarspannet i sitt bilköp. För övrigt så har jag svårt att tänka mig att de nya N47 - de heter väl B47 nu? - har samma problem med kamkedjor. Helt döva för verkligheten är inte ens BMW. |
|
|
Våran lille 1.serie gick som en tåg. Älskade den lille bilen, kan varmt rekommenderas. //Jocke |
|
| Tack för era svar. Det blev en ny bensin-Golf istället. Funkade bättre för mig än 1-serien. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.