AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.923

Röd batterilampa lyser

pe
2
petterb94
328Ci E46 - 00
Hej!

Jag har ett problem som uppstår när man sätter igång värmen på bakrutan, då börjar röd batterilampa lysa.
Jag trodde först det berodde på dåligt batteri då jag läst andra trådar gällande batterilampor som lyser.
Värden som jag fick ut då bilen var avstängd var: 12.0V
Bilen igång: 13:97
Och sedan när så mycket som möjligt var på: 13:89
Vad jag förstår så är värdet för batteriet sjukt dåligt och har cirka 10% kapacitet kvar om man kollar denna tabell: Länk

Jag bytte då batteriet till ett nytt Bmw m3 CSL batteri, men batterilampan lyser fortfarande då man sätter igång värmen till bakrutan. Får 12.68V när den är avstängd och 14.04V när den är igång nu.

Vad kan problemet vara som gör att batterilampan lyser och att värmen till bakrutan ej fungerar?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Nåt med laddningen, alltså mest troligt är kolen slut! Kostar max 400kr att byta och de gör man själv hyfsat lätt! Är de inte kolen så har de iallafall nånting att göra med generatorn och dess delar!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Laddningen verkar ok om den ger nästan 14 volt. Vad händer om du varvar upp motorn lite?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
När du gjorde mätningar var bakrutevärmare på elr av?
När du gjorde mätningar var belysningen (ut och in) på?

Om du gjorde mätning med avstäng belysning och avstängd bakrutevärmare så kan nog lite halvdålig generator klara av att leverera 14V (14.0 är lite för lite, jag tror frisk generator ska leverera upp till 14.6V)

Batteri behöver inte vara dålig bara för att du mätte upp 12.0V det kan vara helt enkelt att det hinner inte laddas upp pga dålig generator.

Börja med att ladda upp batteri med nåt batteriladdare och sedan mätt upp voltage på det.

Jag gissar på att det är dålig generator (tidigare sagt själva kolen) samt batteri indikerings lampa betyder väl fel på generator.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Min flickas bil laddar 13,9 - 14,1 volt med en splitterny generator , så generator kolen är nog inte felet på petterb94:s generator.
Tror snarare på ett elfel i bakrutevärmaren eller i kablaget till den.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Bakrutevärme har ingen koppling till batterisymbolen men det har generator.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Alldeles rätt att bakrutevärmen inte har någon koppling till varningslampan , men ett elfel kan få laddningslampan att lysa fast generatorn laddar.
Fast ingen av oss vet hur många ampere som laddas bara volt talet...
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Bakrutevärmare antigen funkar elr funkar ej. Och om det blir något elfel så går säkringen.
Då bakrutevärmare är en av de mest effektkrävande elsystem i bilen så påverkar det generator dramatisk jämfört med nä du t.ex tänder innerbelysning som knappt ta nå ström.
I och med det tror jag att det är generator som börjar ge upp.
Och varningslampa påverkas inye av alla elfel i systemet förutom system som är sammankopplad mellan generator och batteri.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En frisk generator skall ge ca 14,4V vid "förhöjt tomgångsvarv" - ca 2000 rpm, är laddningen lägre än så blir batteriet aldrig fulladdat.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Dom båda har en gemensam nämnare och det är tändningslåset...bråkar det så kan laddningslampan lysa och bakrutevärmaren sluta fungera.
Då ladd lampan inte visar ampere uttag så måste generatorn sluta ge spänning så fort den belastats iså fall.. och då skulle den lysa så fort du slår på värmefläkt , lyse eller valfri belastning (tycker jag i alla fall)
Har du spänning på båda kablarna in i ladd lampan är den släckt , går den ena i jord lyser lampan. (det var så förr i alla fall , men kan ju vara ändrat på nyare bilar.)
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det bästa är väl att lämna in generatorn så någon kan testa om den laddar som den ska innan man dömer ut den.
Via obd uttag och program kan man se hur många volt som den ger men inte ampere men jag tror att det fortfarande finns firmor som kan mäta i bänk hur konditionen är.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Jag mätte dotterns generator via datorn igår (inpa) och den pendlade mellan 13,91 och 14,26 på vanlig tomgång (splitter ny generator, 10min körtid innan jag mätte) så dina värden stämmer nog bra Johan B
Ville inte varva upp bilen då grannarna blir tjuriga på sen kvällstid.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
13,9-14,1 (som du skrev först) är lite för lite för en ny generator (sprillans ny) men det är inget konstigt för att kolstifterna har inte anpassat sig 100% till roterbladsyta vilket kan jämföras med en dålig generator när kolstifterna blir korta och förlorar kontakt med roterytan.
Mät spänningen efter ett par veckor. Har du inte då kommit upp i mer än 14,1 då har du nog fått otur med din nya generator.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Förtydligande.. jag menar inte att en ny generator lika dålig som en gammal och sliten. Jag menar att första dagarna/veckor den är inte 100% bra som den är efter några mil användning.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Jag förstod vad du menade...den har ju inte slitit in sig ännu , ska mäta när dottern kommer på besök nästa gång , fast det är bättre värden än 11,2 volt som den gamla gav när jag mätte den (precis innan bytet).
pe
2
petterb94
328Ci E46 - 00
Hej!

Har gjort lite nya mätningar.

Med innerbelysning och halvljus på så ger bilen:
Direkt på batteriet - 14.04V
Vid batteripoolen fram - 14.14V
Direkt på generatorn 14.19V
Vid rev direkt på generator: 14.21V

När jag hade satt igång värmen bak så lös batterilampan och kollade sedan;

Säkring nr 68 var hel och mätte på säkringen och den gav ström på båda sidor.

Mätte bak på reläet för värmen på rutan, alla kablar förutom svart kabel gav ström.
Strömkabeln bredvid den röda gav 1.18V när relät satt på och 13.30V när man plockat bort relät. Antar att det betyder att relät är helt?

Tog även och mätte direkt på värmeslingorna och minus på batteriet, då gav den värdet -0.2V.

Hoppas att dessa uppgifter hjälper er att komma fram till något!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.