|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Har snart kört 500 mil med min 116i och ligger på 0,7 l/milen på färddatorn. Hälften motorväg, hälften stadstrafik. | |
| Jag läste i TVärld att BMW känslan bäst kommer till sin rätt i en *16i. Har ni tankar om det? | |
| Det vet jag inte. Det hade väl såklart varit trevligare med en rak sexa för bmw-känslan, men jag tycker inte det behövs i bilen. 116i är en trevlig motor enligt mig och fartresurserna räcker gott och väl för de flestas användning. Enda nackdelen är väl att effekten känns något begränsad på 1:an och lägre registret på tvåan vilket gör att den inte är någon rödljusracer direkt. Jag föredrar definitivt 116i framför 118d och den manuella lådan är ju väldigt bra. | |
|
Som jag skrivit innan så är jag väldigt nöjd med min. Då har jag haft en del BMWs innan både bensin och diesel. 116i är en betydligt trevligare upplevelse än 116d-118d skulle jag säga. Den drar mer soppa, men det förstår man ju. Skulle vilja påstå att en 116i M-sport ger ganska mycket BMW-känsla för sina relativt få pengar. Körde lite motorväg 40% / landsväg 40% / stad 20% igår och fick ner den till 0,64. Tror att min förra F20 116d hade legat på max 0,50 samma tur. Sedan drar 116i mycket när man kallstartar och kör stadskörning innan den blivit varm. Drar också en del när man utnytjar vridet med full gas på låg/mellan-varv. Men det suger på rätt bra i tvåans och treans växel. Om man trycker gasen i botten så har den samma "overboost"-funktion som Cooper S har och den får 240 Nm istället för 220 Nm. Kör man lugnt är den ganska snål. |
|
| Håller också med om att bilen drar fruktansvärt mycket soppa när den är kall. Jag har ganska kort sträcka till jobbet (under milen) och kör nu i princip enbart stadskörning med korta sträckor och snittet vid pumpen blir 0.85-0.90 l/mil. Vid långkörning kan man dock få ner den till 0.6 om man kör lugnt. | |
|
När jag körde hem min bil från Sthlm till Gbg i söndags drog den 0,57 enligt färddatorn, men då gick det väldigt lugnt pga väder och trafik. Vad gäller "känslan" så är ju lite av grejen med BMW att man får nästan samma upplevelse oavsett storlek på motor och bil. Och jag är i a f mycket nöjd efter fem dagar :) Skulle jag klaga på något så vore det tanken, 52 liter är inte mycket och det är så trist att tanka.. |
|
| Weiman. Min 130i har inte större tank än din 116i om det är d någon tröst. | |
| Hehe jo det kunde ju varit värre förstås, misstänker att din drar lite mer :) | |
|
Har flera gånger tidigare nämnt att det inte krävs stora motorer för att få fram BMW-känslan. Ofta blir man då påhoppad av förstå-sig-på-are som menar att det krävs stora sexor för att få det. Har haft flera BMW-bilar med både fyror och sexor och självklart har bensin-sexorna härlig gång men BMW-känslan sitter i så mkt annat än motor och hästkrafter. Tight fjädring, exakt styrning, distinkt växellåda mm. gör så mkt mer för körglädjen och känslan. Vill nog påstå att känslan finns mer i små modeller oavsett motor jmf med stora modeller med stora motorer. |
|
| Jag håller med KN om detta. Det är ju lättare att få till känslan i en mindre bil. Att få en stor bil att vara bekväm samtidigt som den känns distinkt och styv är betydligt svårare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.