AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.160

Köpa ny 116i m-sport, eller nyare begagnad bil

Sida 2 av 3
Marin vad hände A7-an?

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Den är lycklig hos sin nya ägare.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
ja, jag såg det när jag skickat iväg det. Lycka till vad det än blir, men bara om det blir en BMW. :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Morsan ska annars sälja sin 118dA Sport -12 pga tjänstebil, skicka PM om intresse finns..."AP-bra pris" :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köpte en A4 Allroad 3,0 tdi s-tronic idag. Nu får vintern komma.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bra motorval!

-------
//Lövet
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Har snart haft min 116i två år snart och ångrar inte valet av motor alls . Så jälla mycket härligare att köra än 118 d som jag testade först. Kan inte klaga på förbrukningen heller, snittat 6,7 under åren och kör mest stad och motorväg. Gillar allt med bilen förutom färgen :-P
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Borgenscalle

Jag förstår inte hur du kan få så låg förbrukning i snitt om du kör mycket stad. Jag låg på liknande när jag pendlade motorväg till jobbet med lite stadskörning inblandat, men nu när jag kör enbart stadskörning ligger förbrukningen på över 9.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag kör inte helt vilt i stan, håller mig till hastigheterna och försöker hålla bilen rullande utan att vara övernitisk eller en propp i trafiken. På motorvägen går det oftast fort ;-) Jag tankar alltid statoil 98 oktan för att det är ett högkvalitativt bränsle som teoretiskt är bäst för motorn, det kanske även påverkar förbrukningen.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Borgenscalle
Jag kör också lugnt och växlar upp tidigt. Tankade också 98 senast, men märkte ingen skillnad på förbrukningen. Nu har jag förvisso mest korta körningar. Har ca 5 km till jobbet. Får man fråga vad du kör för däcktryck samt vad du har för dimension?
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Fy fan va lat du är, 5km:-D komplettera med en cykel vetja. Jag har bara kollat lufttryck en gång per säsong typ, men dimensionen är 205/55-16
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Haha ja, men ibland behöver jag bilen i jobbet också. Okej. Jag har samma dimension på vinterhjulen nu, men kommer inte i närheten av den förbrukningen. Kör du alltid i ecodrive-läget eller?
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Nä, jag kör sällan med ekoläget, jag tror lätt att det är din korta körsträcka som ökar förbrukningen. När vi körde genom Danmark i snöslask och snabb motorväg, fullastad med big boys och dricka från bordershop snittades 0.74 - toppnotering. Om jag bränner hem till Stockholm från skåne ligger det på 0,71
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Blev intresserad att kolla närmare på förbrukningen eftersom jag inte upplever att den är speciellt hög. Är faktiskt första gången jag tittade på idrive's Journey computer, som man säkert kan ta med en nypa salt men här kommer dom siffrorna presenterade.
Stadskörning slarvigt, gas broms, högt varvtal, 0,88. Samma runda med mitt körsätt gav 0,74.
Hem från jobbet är en sträcka på 2.2 mil med mest motorväg och lite stad. Mitt vanliga ganska höga tempo gav en snittförbrukning på 0,70 exakt, men igår var det sjukt mycket trafik så det gick långsamt och förbeukningen hamnade på utlovade 0,58.

Jag kan inte klaga..
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Det måste ju vara någon fundamental skillnad mellan din och min bil för inte ens när jag pendlade motorväg 6 mil tur till jobbet kom jag ner i sådana siffror. Sen ska ju tilläggas att jag alltid pratar siffror mätt vid pump, då färddatorn visar nästan 0,5 dl mindre än faktisk förbrukning ibland. Vid ovan nämnda pendling var jag nere på 0,65 som lägst.

Min bil är en -15 med m-sport vilket kanske påverkar mycket, vad vet jag.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag har en 116i M-Sport -15. Kör jag supersnålkörning kan jag få ner den till låga 0.6X. Korta sträckor i stan 0.8-0.9. Igår när jag körde hem genom stan stannade den på över 1.0. Men då hann den inte bli varm. Jag är ändå nöjd måste jag säga, väldigt underskattad motor rent trevlighetsmässigt. Tror att många förknippar den med förra generationens torrboll till 116i.

Jag har haft både 116d och 320d på F-genarationer men tycker att 116i är den roligaste bilen av dem.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
herregud hur kan man vara nöjd när 116i drar som 135i skall göra nej BMW skärp er med era glädjesiffror på bränsleförbrukning rent skojeri..-..
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Lugna dig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En 135 drar inga 1 liter milen i stadskörning om den inte är varm. Lägg till 50%.

-------
//Lövet
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Mycket nöjd med 16i-motorn. Perfekt i 1-serie och känns inte alls undermotoriserad. Klart trevligare än 116/118d anser jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.