|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa fabriksny 116i m-sport advantage, som är på kampanj nu. Den är prissänkt 65' från listpris (292' till 227'). Tanken är att behålla bilen i minst 2år. Min bedömning är att den då kommer vara värd ca 200'. Eller är det "bättre" affär att köpa en nyare begagnad lågmilad diesel automatare (x3,q5,xc60,allroad a4) för 250-270', som måste säljas inom 6-12 månader innan den börjar tappa i värde i stor skala? Utrymmesmässigt räcker F20 till för mina behov. Mina krav är: -Senaste karossversionen -attraktiv utrusning (m-sport eller sportpaket, r design, s linem fetare hjul mm) -lättsåld i 2:a hand -låg bränsleförbrukning Åsikter? Pros and cons? | |
| Det låter ju helt fantastisk!. Endast 1000kr/månad i värdeminskning på en helt ny bil måste vara svårslaget. | |
|
Om det stämmer ja. Givetvis påverkas andrahandsvärdet starkt av att nypriset är kapat. Den som köper en två år gammal bil för 90% av nypris är dum på riktigt. ------- //Lövet |
|
|
Kampanjen varar till mitten av november. Sen är det ordinarie 292' som gäller. Det är som sagt min bedömning, vilket inte alls behöver stämma. Det är därför jag startar tråden, för att få in fler åsikter. pros and cons efterfrågas.....inte vem som är dum eller inte. Starta en egen tråd isf. //Marin |
|
|
Ytterst tveksamt om en F2X.1 är värd 90% efter 2 år och när F2X.2 finns ute. Klen motor och förbrukning på 7L/100 km. Begagnad X3 är kanske bättre (bäst?) om du behöver plats. |
|
|
När en bil väl har börjat kampanjas så är det exceptionellt ovanligt att den sedan börjar säljas till ordinariepris. Vanligen kommer annan kampanj eller så faceliftas bilen eller ersätts av ny modell. Så för att använda pros/cons: Con är att din kalkyl för 116 med största sannolikhet inte kommer inträffa. Gissningsvis kommer du inte ha särskilt kul i bilen under tiden heller om du är van vid motorstarkare bilar. ------- //Lövet |
|
|
Facelift kommer MY2016. Ska prova bilen nästa vecka. På pappret är 136hk och 0-100 på 8,5 helt ok. Frågetecknet är värdet efter 2 år och 4000mil?! A4 allroad -13 s-tronic är en annan het kandidat. Har fått pris på en x3 20d -11 5500mil, aut, sport och komfortpaket. 270' utan byte hos BMW handlare. Är det bättre deal? |
|
|
Oops, blev helt fel ord först i början av mitt inlägg och sedan råkade jag tryck på besvara. Ignorera således mitt första inlägg och se istället detta redigerade inlägg: Marin: som jag förstått enligt engelska forum så kommer faceliften på F20 komma redan i mars 2015. Sedan är det ju inte omöjligt att det blir MY2016 från mars även om BMW tidigare har faceliftat i mars utan att ändra modellår. Om LCI:n kommer redan i mars vet jag inte om du bryr dig om men det kan ju vara bra att veta om i alla fall... /Arvid |
|
|
Än så länge så blommar ju bilförsäljningen. Ändå så har många märken stora officiella rabatter, främst på business modeller men det blir allt vanligare mot privatpersoner också som modellen ovan. Jag var lite sur att jag inte såg den innan vi hann köpa vår Golf. Jag tror dock att marknaden kommer att bli tuffare, samtidigt kan man ju även tro att kronan kommer att försvagas mot euro och dollar och då är det svårare för generalagenterna att sänka priserna. Mercedes och Hedin bil var väl de som startade de här prissänkningarna. De gäller ju numera även ofta på helt nya modeller, som ex. vis faceliftade A6 Allroad som säljs med mer än 100 tkr i rabatt mot ordinarie priset. Jag tror därför att det blir tufft att räkna på att få tillbaka 90% av ovanstående pris. Sen vet jag inte hur 116i är att köra och det gäller väl inte 116d eller 118d? Sen jämför du ju bilar ur olika storleksklasser så först kanske du bör bestämma vilken storleksklass du vill handla i. En liten billigare bil har ju normalt även det absolut högsta andrahandsvärdet, jämfört med större och dyrare bilar. Lägger du även till fri service, vagnskadegaranti mm, så lär den iaf bli mycket billig att äga. /Anders |
|
|
Storleken har ingen större betydelse för mig. Jag kommer från F01 men för det mesta var vi sällan fler än 2pers i bilen. Så F20 räcker storleksmässigt. Lastförmågan är även den ointressant. Jag har som mest en gymväska och 2-3 matpåsar i bakluckan samtidigt. Man kanske kan få facelift om man senarelägger leveransen. Ska kolla. Jag kollade även a6 allroad my2015, men bedömde att den kommer kosta 100' i värdeminskning på 2 år. För stor förlust för min del. Fan vilka ilandsproblem man har. |
|
Verdi |
Orkar du ha en 116i i 2 år? Svara ärligt. Tror det är svårt att räkna hem de där rabatterna fullt ut. De går inte att kombinera med annan rabatt så skillnaden är inte 65 tusen heller. Dessutom blir väl handlaren snålare på rabatt på extrautrustning som inte ingår i kampanjen också så vinsten sjunker ytterligare. Jag skulle säga att kampanjpriset är "värt" ca 30-35 tusen. Jag hade tittat på en lättare begagnad bil istället. 318d Touring lär ju vara lätta att sälja sen till exempel. Länk |
|
Visst O/T men kan vara kul att veta för vissa... Ett resonemang kan man kalla det nedan och ursäkta mig för mindre faktafel då jag inte är 100% insatt i allt. Känslan av ny bil går ju på ett vis inte att sätta ett pris på. Att ha priskampanjer på en modell som löper sitt kommande sista år är vanligt för att hålla försäljningen uppe samt väldigt prisvärt för konsumenten. I nästa generation F2x kommer de första 3-cyl motorerna baserade på den 3-, 4- och 6-cylindriga motorgerantionen. Förbrukning minskad och ljudet riktigt vasst är det jag fattat. Som Med känsla skriver och lite förlängt så blir det ju annat ljud i skrällan den dagen ökningen i registreringsstatistiken för nybilsförsäljningen börjar sjunka så smått. Sjunker börsen, bostadspriserna, minskar skatteintäktsunderlaget på något eller några års sikt så är konjunkturriktningen ganska självklar. Bensin tror jag kommer få en resässans. Inte för att det kommer bli som för 10 år sen då 90% av alla bilar var bensindrivna då de säldes nya. Varför kommer dieseln vara betydligt dyrare i framtiden? Framförallt på grund av följande: Raffinaderikapacitet i Skandinavien motsvarar delvis den låga andel av nybilsföräljningen som varit dieseldriven. Från under 10% av nybilsförsäljningen i årtionden har den nu nått över 70% av nybilsförsäljningen på 5 år? Raffinaderikapacitet kostar miljarder att öka och tar åratal osv. En del av detta är dock gjort. Scanraff står för det mesta av bränsleproduktionen i Sv. Om man undrar varför den tidigare i Sverige speciella lågsvavliga dieseln ersatts av några bolag som väljer att sälja "Europadieseln" så kan det till viss del bero på svårigheter att få fram just rätt mängd samt även ekonomin spelar roll för det hela. Det lite lustigare är att kundunderlaget på "fordonsdiesel" och dess förbrukning kommer öka mer än så och därtill priset om det finns "flaskhalsar" i produktionen som hindrar den att öka snabbt nog. Från 2015:s slut så kommer det ske en omställning på flytetygen av större modell. Alla bulkfartyg, färjor mm som först är i trafik i Östersjön och därefter Nordsjön skall gå på denna "fordonsdiesel". Sen rullar det vidare till flera hav osv osv. Idag går de på råolja, myndigheterna vill få ned NoX-utsläppen på flytetygen och då beslutar adekvata myndigheter att detta skall ske. Det är den svenska maritima organisationen som först med den världsomspännande fått igenom detta, sen flyter det bara på. En föraning om detta kan man läsa mellan raderna då Stena Line för ett tag sedan varslade 800 personer om uppsägning utav 8000 anställda. Det stod inte rakt ut men det antyddes att framtida befarade ökade kostnader var orsaken. Flytetygen kan inte gå på annat än fordonsdiesel för maskinerna klarar inte av det helt enkelt, något enkelt uttryckt. Det är bra med minskade utsläpp men politikerna kanske inte alltid nämner eller beräknar effekterna för väljarnas plånbok och jobb i slutändan:) Nu är volymen diesel-BMWs på tjänstebilsförsäljningen hög på grund av beskattning och i slutändan vad föraren betalar per liter bränsle och andrahandsvärde, kort sammanfattat. Ponera vad som händer när nya regeringen börjar justera skatter, hur mycket kan man inte veta men mindre blir de inte i a f. när helt plötsligt många tusen förare får betala mycket mera vid pumpen så blir tendensen att titta sig om efter något annat aktuell. Vägtrafikskatten kommer ökas, främst för större motorer med mera utsläpp men även redan befintliga bilar kommer få ökad skatt. Vissa bilar får sänkt skatt och på 90talsbilar baseras skatteförändringen på vikten istället. MP gillar ju statistik som innebär minskade utsläpp och ökade kostnader:) Det går helt enkelt inte att enkelt förutspå framtiden som förr i tiden. El har sina sidor och är billigt just nu per enhet, bilarna nya med sin begränsning och andrahandsvärdena låg hos flottbolagen som sysslar med leasing, likaså verkar gasbilar vara det. 75 öre till på literpriset på dieseln i skatt och 72 öre på bensinen är föreslagen om jag minns rätt. Ytterligare ökning på grund av brist i tillgång, man kan bara gissa. Jag gissar totalt en spänn om året på pumppriset i ? antal år. Köp en nyare eller ny bensinlitenbil samt kör så länge den rullar och sen en nöjesbil att byta som du byter som i vanliga fall, då har du nog mest kvar i plånkan efter 10 år om det nu räknas som den bilknkkrkare man är:) Mvh Asken |
|
|
1-serien kommer aldrig säljas till ordinarie pris efter denna "tidsbegränsade kampanjen" innan facelift kommer. Idag kan man hitta knappt 1 år gamla 1-serie för under 200 000:-, på bilfirma dessutom. Dock inte med M-sport men ändå. Länk Om 2 år har facelift funnits ett tag så värdet på bilar som köps idag lär vara runt 170 000:- tror jag. |
|
|
Japp, ni har rätt. Det blir ingen 116iM för mig. Som Verdi säger, jag tror inte jag kan leva med instegsmodellen när jag de senaste 2 åren åkt runt i en F01. Viste inte att LCI kommer nu i mars, men av bilderna att dömma så kommer den få 2-seriens front. 100ggr snyggare än nuvarande. Kollar istället på A4 Allroad s-tronic alt. nya BMW X3 automat att ha som brukis, och sen till våren kanske köpa nått roligare. Pros & cons på dom två? |
|
|
Vill bara säga att jag tycker om 116i och skulle absolut kunna ha en sådan. Det jag menade tidigare var att andrahandsvärdet kommer nog droppa lite när faceliften kommer. Men som bil i sig så är den trevlig. Körkänsla och bra komfort jmf med andra i den klassen. Den enda egentliga nackdelen är väl lite begränsat utrymme i baksäte och bagage. Jag har svårt att förstå vitsen med en högre bil som SUV:ar så jag skulle välja en A4 allroad av de två du nämner, trots att jag tycker mer om BMW :) |
|
|
Kampanjen gäller ej ENDAST på 116. Advantage edition har följande extrautrustning: Larm Lättmetallfälg Stjärneker 377 Förvaringspaket Park Distance Control (PDC) bak Regnsensor (inkl halvljusautomatik) Xenonstrålkastare Farthållare med bromsfunktion Belysningspaket Modell.....................................Erbjudande..............................Ord. Paketpris BMW 116i...............................214.900 kr...............................264.500 kr BMW 116d..............................241.000 kr...............................277.900 kr BMW 118d..............................251.000 kr...............................288.500 kr BMW 118d xDrive...................260.900 kr...............................308.500 kr BMW 120d..............................278.000 kr...............................316.500 kr BMW 120d xDrive...................287.900 kr...............................336.500 kr |
|
|
Här har du några alternativ, kanske: Länk Länk Länk |
|
|
Länk Merca A200 är riktigt fin! |
|
|
Jag kör X3:a idag och är supernöjd, precis som alla nya bilar tappar den ju mycket värde men det verkar ju som SUV-trenden hänger i och jag hoppas iaf att det märks på andra hands marknaden framöver. Jag var på vippen att ta ut den nya 190 hk A4 allroad s tronic som tjänstebil nu men då jag var begränsad till 7,5 pbb så får man inte speciellt mycket utrustning. Lite för mycket tomhylsa över det. Men körmässigt gillade jag den skarpt. |
|
|
Jag tror iofs att Simon76 var hyfsat ironisk i sin kommentar i början. Den verkliga värdeminskningen lär vara större. En bruks-BMW halverar sitt värde de första tre åren, så när som på några procent. Jag har svårt att se varför en 116i skulle bete sig annorlunda, även om du får den till kampanjpris. Som någon annan sa; när en bil börjat börjat kampanjas så återgår den sällan till ordinarie pris, och det kommer marknaden sannolikt prisa ut. Jag hade istället valt en något år gammal 120d med lite rolig utrusning som t.ex Msport och automatlåda, som ju är betydligt roligare att köra, där en stor del av värdeminskningen redan inträffat. Visst - nybilskänslan är trevlig, men den är borta efter en månad, och då är en 116i lika tråkig att köra som vilken 116i som helst. En tjej är liksom bara oskuld en gång, oavsett hur snygg hon är. I det här fallet är hon dessutom inte så snygg. |
|
|
F20 pre LCI är ute ur bilden. Har istället en begagnad A4 Allroad på gång.mvh Marin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.