AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.073

E46 - Vit rök och all glykol på asfalten

Hej!

Skulle parkera bilen igår, körde i 5-10km/h då jag letade plats och helt plötsligt börjar det ryka ur bilen, stängde av motorn omedelbart och gick ut ur bilen och såg hur all kylarvätska rann ner för backen. Kollade tanken sen och såg att den såklart va helt tom. Kylaren var bara blöt på ena sidan. Låg en del glykol i botten på bilen. Bilen bogserades till en verkstad som får titta på bilen imorgon.

Jag är bara nyfiken, vad kan ha hänt? Körde inte på något och inget som signalerade att temperaturen i motorn var för hög utan det hände helt plötsligt.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det verkar som att kylet har sprungit läck. Det är inte ovanligt att dessa sväller och spricker sönder.

Med vänlig hälsning Håkan
Tror du kylaren är paj eller något vid slangen som har pajat? får prova fylla den med vatten och se.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det kan ju självklart också vara en slang som brustit. Eftersom vattnet försvann så snabbt så borde ganska enkelt gå att se var det läcker.

/H
Provat att fylla på med vatten utan att det verkar läcka. Behövs nog mer tryck. Jag tror det ligger vid slangen. Jag ser ingen klämma. Kan den ha spruckit om det ens ska vara en klämma.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla även axeln till vattenpumpen - om pumpen havererar läcker vattnet ut.

Har du kollat om det läcker när motorn är igång?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har haft motorn igång utan läckage. Tror jag måste få motorn varm för att det ska skapa något tryck. Men ska kika på klämmorna och se.
Jag tittade på röret (top höger) och inge vatten eller tecken på läckage, kylaren är fortfarande blöt så antar att troligen behöver jag byta kylaren. Hitta det här mystiska i bilen, kan någon svara på vad det är?

Hela röret va fuktigt och täckt av olja.

Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Vilken E46'a är det du har? Och var är fotot taget? Underifrån? Ovanifrån? var i motorutrymmet? Känner inte igen mig alls.
Jag har en 323i, fotot är taget ovanifrån. Detta är precis vid mynningen till kylaren.
Så till vänster så har du kylarelementet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka att det är oljeslangarna från styrservopumpen som går ut i kylslingan framför/under kylaren.

Det är vanligt att det läcker lite olja vid slanganslutningarna på undersidan av behållaren för oljan till servostyrningen.
Oftast går det att lossa slangklämmorna under behållaren och sedan kapa av ca en cm av slangarna och därefter sätta tillbaka slangarna igen med nya slangklämmor - det brukar täta läckaget.

Passa på och töm och rengör behållaren och slå på ny olja - OBS! Det skall vara en speciell olja som heter Pentosin CHF11S (köp hos BMW så är du 100% säker på att det blir rätt olja).
OBS igen! På bilar som privatimporterats KAN det vara ATF-olja i servosystemet och CHF11S-oljan och ATF-olja går INTE att blanda, då börjar det lösas upp gummipackningar i hela servosystemet = läckage i bland annat styrväxeln = DYRT!
Så kolla vilken olja du har innan du byter /fyller på den!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar Johan B, den är importerad och står på locket AFT oil, så det är sådan olja jag borde införskaffa, får se varför den läcker sen.

Tack för svar. Bilen är på verkstad så återkommer när de vet vad som har gått sönder.
Sådär, vi kan säga såhär; kylaren va rejält sönder. Bildbevis nedan.
Så en ny kommer vara på plats imorgon.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.