AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.095

BMW 530i - 07 - Gnisslande tickande(!)

JK
13
JKWR423
BMW 530i -07
Hej alla BMW-kunniga!

Tänkte det var dags att bli medlem då jag vid minsta undran eller fundering söker på Google och hamnar här varje gång. Har en 530i (272hk , 7400mil).Problemet jag upplever , eller missljudet , kommer från motorns framkant om lite till vänster (runt generatorns domän). Jag vill minnas att ljudet bara uppstår när bilen är varmkörd. Ljudet är tickande , med en gnissel-karaktär. Som en syrsa. På tomgång hörs inget men vi ca 12-1500 varv tränger det fram och vid ökande varv ökar intensiteten på tickandet och själva ljudets volym ökar i takt med motorljudet. Försökte läsa mig till ett eventuellt svar men hittade inget konkret. En känsla var att det kunde handla om spännrullar/multirem. Vad tror ni? Någon annan som upplevt detta ljudet?

Tacksam för svar! Mvh Joacim
Dr
362
Drib
325i-08
Inget jag känner igen, men skulle iaf prova med remspray för att utesluta rem.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Din beskrivning låter som endera en drivrem eller att det sitter nån smuts i ett remhjul eller löprulle.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inte det klassiska spridarrörsljudet du hör då? Fullt normalt. Låter som ett gnisslande susande ljud på låga varv.

-------
//Lövet
JK
13
JKWR423
BMW 530i -07
Ok! Ska se över detta!
Lövet; Som jag minns har ljudet uppstått på senare tid. Och ljudet i filmen är inte så jag tycker det låter! Men tack endå!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Okay. Ja så ska det inte vara. Det gnissel jag pratar om finns redan från fabrik.

-------
//Lövet
ps
39
psonb
530iA -07
Har också detta skit ljudet och likadan bil 530i -07...
Misstänker också någon rem eller spännrulle men tydligen inte enligt BMW själva, han tyckte inte han kunde höra ljudet så var tvungen att ta en åktur med han. Svaret jag fick från bmw var att det ligger grus eller någon sten som vibrerar/gnisslar mellan någon plåt under bilen när den belastas och motorn går tungt. Detta tror jag inte alls på men har inte sökt vidare på problemet och har inte upplevt att det varken blir värre eller bättre, så har bara satt på radion och struntat i det.

Finner du några svar får du gärna återkomma med det, för det är enormt störande om man inte har på radion.
JK
13
JKWR423
BMW 530i -07
Absolut psonb!

Att tillägga i mitt inlägg. Ljudet försvinner direkt när man lyfter foten från gasen. Detta oavsett varvtal när man släpper på gasen. Därför känns det som att ljudet är relaterat med insug , insprut eller liknande. Stod utanför en polares hus för ett tagsedan med rutan nere och lyssnade på "ekot" från hand fasad och kan konstatera att det är ett visslande ljud för den som står ute.

Mvh!
ps
39
psonb
530iA -07
Precis samma symptom så fort man släpper gasen försvinner det, bara när motorn är varm och man ligger på 1500-1800 varv. Mitt ljud uppstod vad jag tror mellan 8500-9000 mil. Har funderat på om det kan ha att göra med någon av reparationerna som gjordes under den tiden då jag bytte högtryckspump och en vanos ventil gjordes på bmw ska titta i papperna men vill minnas att de var felen de åtgärdade.
JK
13
JKWR423
BMW 530i -07
psonb: Mitt problem kom också efter byte av högtryckspump!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova med en eller två tankar V-power eller motsvarande på något annat ställe. Säger inte på något vis att det är en universallösning. Lika mycket som BMW haft problem med tändspolar, högtryckspumpar och injektorer det nu det beror på, lika kan det bero det till en grad på att det är etanol i svensk soppa. Smörjer sämre men ger lägre utsläpp. Ett fat svensk 95-oktan gick ned till Munchen så lite gripbarhet för problemen blev mer uppenbar för tyska tekniker med deras soppa och tekniska utrustning då problemen har varit lite större här än övriga världen. Lite mer hk, lite mindre förbrukning men kanske inte motiverar fullt ut kostnadsökningen på pappret. Remspray, byte av spännrullar. Lång oljebytesintervall med kortkörningar en annan som resulterar i att föroreningar och skräp fastnar i oljekanaler, vanos? och hydraliska ventillyftare en annan, Omega 907 och sen byte av olja och filter på halva intervallen. Teoretiska lösningar är många. Ljudlös optimal gång i 10 år på en BMW en annan. Körning i Stockholms köer om du nu befinner dig där eller långsträckor på landsbygden eller på Autobahn i 180 km/h nonstop gör en viss skillnad i förbränning inuti motorn. Har man problem med E6X får man ofta både pump, spridare och tändspolar bytta på garanti och många gånger är detta gjort redan per automatik då den fått ordinarie service hos BMW.

Ta något smalt, 3-5 dm långt, placera på olika platser nära "oljudet". Lägg örat till så har du ett stetoskop men för motorn.

Mvh
Asken
ps
39
psonb
530iA -07
Intressant Asken, efter jag läst denna tråden så kunde jag ju inte slita mig från att börja googla igen och jag snappade även upp det där med 95 oktan. Värt att prova med v power har ändå funderat på det sedan jag köpte bilen men inte fått tummen ur.

Jag upplever dock bara ljudet med rullande bil på ca 1500-1800 varv, står jag stilla och bara varvar motorn så kan jag inte höra det.
ps
39
psonb
530iA -07

0:12 hör man syrsan eller va det kan vara.
Dålig film så man får lyssna ganska noga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.