|
|
|
|---|---|
|
Har kollat runt på vanosenheten på min motor om de står vilken typ av enhet jag har, men kan inte hitta någon märkning. Var kan jag se på märkning eller detaljer om jag har en rolls eller en sachs? | |
| Om jag inte missminner mig helt så har alla motorer RR från fabrik. Sitter det Sachs är Vanosen antingen bytt eller så sitter det en AT-motor i bilen. Mina bilar har Sachs, har för mig det sitter en etikett på Vanosen där det står "Lieferant Sachs". Det skall även stå Rolls-Roys på RR vanosen har jag för mig... | |
|
Ok skulle vara kul att veta om vanos är utbytt på bilen. Det finns ett ställe där det ser ut som att det har stått nånting, men är inte säker. De ända konkreta jag hittar är 2 bmw präglingar. AT-motor? |
|
|
Fel av mig...Det står INTE Lieferant Sachs, utan ett nr 678690-10. Jag misstänker att det där med "Sachs" Vanos är helt felaktigt. På den här bilden ser du Vanosen på mina ena bil, den byttes av BMW 2005 till en ny enligt en faktura från BMW Länk . På etiketten står förutom "Lieferant 678690-10" även "Sach-nr" (artikelnr), i detta fall 1404701. Jag misstänker att det är detta "Sach nr" som gett upphov till "Sachs vanos", en vanos som även den är tillverkad av RR gissar jag (efter lite googlande). Förmodligen en uppdaterad/förbättrad variant. Så här ser vanosen ut på bilen med AT-motor (AusTauch vilket betyder utbytes, eller om man så vill fabriskrenoverad av BMW) Länk Att döma av bilderna har din bil original vanosen Länk |
|
|
Ok, verkar som jag har original RR vanos på min. Tack så mycket för hjälpen dawwe. Vet inte riktigt om det är nått fel på min, men motorn känns lite orkeslös mellan 2-3000 varv men varvar sedan ur med full kraft. Inget sk rattel förutom mellan ca 2000-1700 varv på nervarvning. |
|
|
"Rasslet" vid fallande varvtal just vid 2000-1700 är normalt, även mina låter en aning just där, ena Vanosen har gått 6000 mil, o AT-motorn 9000 mil. Vad jag läst kan Vanos börja låta redan efter 2-3000 mil, vilket är OK så länge effekten finns där. Mitt råd är att byta oringar till magnetventilerna. "Klicktesta" ventilerna när du ändå har de ute. Enkel operation som tar 1 timm ca. Reservdelarna (o-ringar, packningar + nya skruvar till locken) kostar under 1000 kr. Jag märkte ingen skillnad efter bytet vare sig i ljud eller effekt men det känns bra att veta att magnetventilerna är OK. |
|
|
Oringarna ska vara bytta av förre ägaren förra hösten. Finns kvitto på inköp av dem iaf. Bilen har gått ca 1000 mil sen dess. Gissar på att de är nå annat som gör den lite orkeslös. Pendlar ibland på tomgång och blödrar lite när motorn är varm, plus att den tvekar när man ger på gas direkt från tomgång och från vardagslunk vid 2-2500 varv. Har provat att spraya startgas överallt där man kommer åt vi spjäll, insug och plenum utan reaktion på startgasen. |
|
| Tomgången skall inte pendla, att den kanske "dippar" momentant nån enstaka gång efter kallstart kan vara OK. Driftsvarm skall tomgången vara stabil, kring 650-750 rpm. Slår man av/på AC:n så kan varvtalet ändras en aning. Att den tvekar om du stämplar fullt från ca 2500rpm låter som att det är nån vajsing. Att den "tvekar" om du stämplar fullt i 6:an från tomgång är nog inte att betrakta som ett fel. I lägre växlar (1-3) skall den inte tveka om man stämplar fullt från tomgång. Kan kanske vara så enkelt att den behöver få en insp 2? | |
|
Jag har RR-vanos på min 3,2l.Det är en liten märkskylt på min med RR-logga. |
|
|
"Janko" Var sitter skylten? Om de är där jag tror så har min ramlat av. "Dawwe" Tror du att den kanske drar tjyvluft nånstans där jag inte kommer åt med startgasen? Vad ingår i en inspetion 2 som kanske kan få motorn att gå som den ska igen? |
|
|
Din RR skylt har "trillat av" eller pillats bort av någon, den skall sitta på där du tror den suttit:) Länk I inspektion 2 ingår (bland annat) ventilspelskontroll, tändstitft o byte av alla filter. Slitna stift o felaktigt ventilspel kan få bilen att gå "annorlunda", o även ge problem med avgasvärden, eller ännu värre att nån ventil blir överhettad o går av, men det är verkligen ett extrem fall, skall vara bra illa då (för litet ventilspel) Jag tror att du behöver göra ett "Vanos test" som steg 1, dvs kontrollera att Vanosen reglerar tillräckligt snabbt inom toleranserna. En kunnig verkstad kan göra detta via diagnosuttaget, har jag för mig. Baserat på vilket resultat testet ger så kan man misstänka eller utesluta vanosen. Det kan vara som så att din vanos kärvar kanske? Att byta samtliga vacuum/luft slangar under plenumet (ja plenumet måste bort...) är aldrig fel... |
|
|
Av allt det du berättar och symtomen verkar de mer troligt att det är något annat än vanosen som spökar. För tillfället är bilen avställd fram till i vår och inköpslistan till dess har inte slutat att växa. Bland annat så är nya stift och bränslefilter något som ska bytas, börjar i den änden. Om inte det funkar lyfter jag plenumet och kollar slangar och anslutningar efter läckage. Låter de mer från motorn om ventilspelet är dåligt, typ tickande eller knackningar? |
|
| Om motorn är alldeles för tyst är då du verkligen skall bli orolig för då kan ventilspelet vara alldeles för tight. Ett jämnt o fint "ventiltickljud" är helt i sin ordning, hellre att ventilspelet är liiite för stort än för litet. Har för mig att ventilspelet skall vara 0.28-0.33 vid kall motor, blir säkert mindre spel varm. Om ventilspelet vid kall motor är ner mot 0.10-0.15 så är det rätt illa...Så det är bättre att ligga närmre 0.35 i ventilspel än 0.25.... | |
| Det där med att kolla ventilspelet får verkstan göra. Vet inte om de finns nån bra verkstad härikring som vet hur man gör med en M-bil. Kanske bmw i örebro har någon som är duktig på gamla M3or, eller kanske M-bilar i västerås. | |
|
Någon som vet om det sitter Rolls Vanos i E46 M3 också? Btr ventilspel vet jag av erfarenhet att om det blir för tight spel känns det som motorn tappar effekt och blir seg och igentäppt.. Hände på en bruksbil ja hade tidigare.. Tog ca 3000 mil innan det släppte efter hprd körning;) |
|
|
Beo: Jag skulle tro det, baserat på att det verkar bara finnas RR-vanos till M3 E36, så varför skulle det vara annorlunda på E46? Då speciellt med tanke på att RR köptes väl upp av BMW runt millenieskiftet, ännu ett incitament att gynna sig själv så att säg... Gällande "Sachs-vanos" så är jag numera av uppfattningen att det inte finns några vanos tillverkade av Sachs. Uttrycket "Sachs-vanos" kommer sannolikt från att det finns en plakett på en utbytes vanos, med bland info om "Lieferant" (Leverantör/tillverkare?), Serienummer men även "Sach nr" (Artikelnummer), o det är nog härifrån "Sachs-vanos" kommer. Men i själva verket är även denna vanos tillverkad av RR, om än en uppdaterad/modifierad variant högst troligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.