|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 -98 523 m52b25 som känns otroligt slö och när man står på tomgång och gasar upp till ca 3500 - 4000rpm och släpper gasen så lägger den av, men startar på engång efter. Kamaxelgivaren är bytt för ca 1år sedan, kan det vara kamaxelgivaren? eller luftläckage någonstans? Tack på förhand mvh | |
| Läs av felkoder. Kan vara vev-given. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
vevaxelgivarfel låter det på beskrivningen, men läs av felkoderna så vet du. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
wl_1989 jag har PM:at dig. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Har läst felkoder och det kommer inte fram något. Ska beställa givare och byta och se om de blir bättre, finns de något annat ja kan leta efter? Mvh |
|
|
wl, vad har du för diagnosverktyg? Jag körde Torque via en ELM blåtand och den hittade inte kamaxelpositionsgivaren som var trasig på min 540. Både INPA och BMW-scanner hittade felkoden. Kan vara lurigt med "allmänna" diagnosverktyg. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luftmassemätaren visar inga felkoder om den är dålig enbart vid avbrott och urkoppling, men kam o vevaxelgivaren gör det till 99% ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ska undersöka lite i morgon! En kompis ska komma med datorn och läsa ur den ordentligt. Ska kolla luftbälgen och tomgångs motor slangarna också Tack för svaren |
|
|
Inga felkoder finns, va in och läste av dom idag på verksta. Går inte av varva bilen över 2500rpm efter de så stryper den ordentligt, som att skydda motorn på nå sätt? Även rivit bort och kollat luft slangarna allt såg bra ut! Skrev fel i början av tråden, de va vevaxel givaren som va bytt. Ska ja prova byta kamaxelgivaren? Mvh |
|
|
Kanske en dum fråga men kopplade de in sig i uttaget i motorutrymmet, ibland på bilar före 00 får man inte kontakt med DME i OBD uttaget i kupén. Mvh Ola Min bil: Länk Länk |
|
| Dom kopplade in sig i motor utrymmet | |
|
Bra, det äe annars en klassiker att missa det. Har varit med om det när jag har haft nöjet att hjälpa ägare till äldre BMW som säger "Jaha fanns det ett uttag där, så gjorde inte verkstan" Mycket märkligt ändå att du inte får felkoder tycker jag. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Kan vara monoliterna i katalysatorn som lossnat och täpper avgasflödet vid högre varv... Vilket fabrikat var det på den givare som byttes? Billiga kinatillverkade givare brukar tyvärr vara skräp redan när de ä nya, men sätter inte alltid felkod även om de är kass! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okey då får ja kontrollera katten också! Böt kamaxelgivaren idag och det blev inte bättre tyvärr:/ ska ja prova byta vev givaren också? Mvh |
|
|
Bilen går bra nu det var katalysatorn som gett upp:) Mvh |
|
|
Härligt, grattis! Kul med återrapportering! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.