AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.734

Brumande ljud från drivlina f10, 530d xdrive,2014

ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Min bil hade fel från början och det var dunkande ljud vid gas pådrag.
Efter flera besök på BMW verkstad bytte de kardanaxeln och dunkande ljud försvann.
Nyligen efter körning genom Europa kom brumande oljud efter 140 i timme men försviner efter 160.
Vibrationer känns i ratten också. Jag har kört bara 100 mil med nya kardanaxeln. Kan det vara igen kardanaxeln eller nån som har andra gissningar/erfarenhet.
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Känns det i ratt å inte i röven är det inte kardan, gammal tumregel.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur är det om du fäller ned solskydden och känner på dem lätt mellan tumme och pekfinger i olika farter? Där och överst på främre nackskydden är punkter som någon slags obalans eller fel i framvagn kan relateras till förutom att det kan kännas i ratt.

Kan det ha med däck/ fälg att göra? Rundhetsmätta, skevhetsmätta? Statisk och dynamisk balansering?

Hur stora är fälgarna i tum?

Du kan ju kolla på insidan av fälgarna om du kan ana att någon klistervikt lossnat.

Kan brummandet ha något med bakaxel eller de bakre regionerna att göra kanske? Ponera att något varit felmonterat eller tillverkat utanför angivna toleranser då kan det framför och/ eller bakom kardanen fått följdfel om den t ex suttit snett. Fästen till kardanen och upphängningar samt lager.

Mvh
Asken
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Tack för svaren. Igår körde jag på motorväg genom Danmark och det är alltid samma brummande ljud mellan 140-150 km/h och bilen är helt tyst efter 160. Vibrationer känns i hela bilen och man för tryck i öron också.
Däck är 19". Bilen har gått 750 mil.
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Bakluckan går inte igen rätt, ger det undertrycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.