AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
456

Erfarenheter av Porsche/Mov´it bromsar

Hej!

Är det någon som eftermonterat och modifierat om något bromskit från Porsche eller kanske till och med köpt från Mov´it till M3 E36?

Det vore roligt att höra om era erfarenheter. Kanske någon annan som kan berätta om andra bromslösningar med flerkolvsok som varit lyckade? Vet ju att Vince har trevliga erfarenheter tex. Någon mer?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag hade dem på min E39 M5, grymt bra men dyra och man måste ha en spacer.

Med hjälp av ngn händig som har tillgång till en mekanisk verkstad så går det att bygga adaptrar själv och sedan köpa ok och skivor av Porsche, det blir mkt billigare.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Inte AP-Racing klass men dock ett fyrkolvsok. Passar kanske lika lätt på din.

Länk

/G
De är de som gäller.

Har inte hört att någon har haft problem med deras 993 Turbo bromsar. Dessa är de man ska ha om man inte vill oroa sig över bromsarna.

Funkar även bra snabba och långa fullgasaccelerationer /-retardationer på Autobahn, eller hur Johan ;)
bl
2.294
blixten
325i -88
Johann, upplever du att standardbromsarna på din nuvarande m3 "håller måttet" vid tuffare körning eller har du modifierat dem?
-->Pizza-Power

Ett smak prov på á la Zuffenhausen 996 GT2 "monoblock ok"

Länk

Movit kör väl fortfarande med delade ok?

Mvh
Manuel
Glömde en sak.

Som Johan skrev så kan man i vissa fall behöva spacers men på min Z3:a behövdes inga. Samma bromsar har en bekant till mig även han kör utan spacers, förklaringen i hans fall är nog 19" Hamann PG2 =)

Mycket hänger på hurdana fälgar man har, vilken linje/radie ekrarna har.

/Manuel
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gustav, De funkar hur bra som helst oavsett vad man gör, varv efter varv på bana eller från 300-120 gång efter gång, de funkar alltid lika bra.

Blixten, Med Gul Pagid, Castrol SRF och stålomspunna slangar funkar det bra varv efter varv på de flesta banor. Det borde räcka för de flesta.

MH_GTR, Är det inte lite dålig stil att inte kolla upp vad konkurenterna gör innan man kommer med felaktiga påstående/insinuationer? Movit erbjuder en rad konfigurationer, bland dessa finns monobloc-oken från 996 GT2. Det hade du lätt kunnat kolla på webben.

Johann,

Dålig stil? Jag ser inte Movit som en konkurent då vi inte säljer de satser som vi har tagit fram till våra bilar. Än framgår det inte på våran hemsida men även vi har Movit i sortimentet.
Tyvärr så framgår det inte i listan som vi har att det är monoblock ok och del del bilder i listan visar 2-delade ok.
Visst hade jag kunnat kolla upp på webben mitt nu "felaktiga" påstående, men men alla gör vi våra fel eller hur.

Hälsningar
Manuel
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
MH_GTR,

Tog i lite mkt där, du ställde ju trots allt en fråga.
Vi gör alla våra fel eller hur? ;)
bl
2.294
blixten
325i -88
Johann, funkar gul pagid även för gatkörning?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Ja fast ibland gnisslar det som ett pendeltåg.
pe
68
peko
M3 SMG 1997
På tal om gnissel och med risk för att vara tjatig (har ställt denna fråga innan)! Mina frambromsar gnisslar en hel del och jag undrar om det är ngn som vet vad det kan vara för fel? Det är relativt nya belägg. Kan det vara skivorna?
Tacksam för svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peko, är det originalskivor/belägg?

Annars kan det vara så att du inte har skikdämpningsplattor bakom dina belägg.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ursäkta stavfelsnisse!
Skrikdämpningsplattor skall det stå!

Mvh
pe
68
peko
M3 SMG 1997
Skrikdämpningsplattor?
Låter ju lite roligt!
Jag tror att det är originalbelägg, det sa BMW försäljaren men de har ju haft fel innan....:-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ca 1mm tunna gummiplattor som sitter mellan baksida av beläggen och kolvarna i bromsarna. Man brukar kunna se dessa om man tittar noga på bromsoken genom hålen i fälgarna, annars är det bara att lossa ett belägg och kolla.

Mvh
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gnissel kommer från vibrationer och inte från friktionen. Om originalbeläggen gnisslar så är det förmodligen för lite kopparpasta.

Gummiplattor är verkligen NejNej om man skall köra hårt, det kommer smälta och klägga ner bromsarna ngt grönj-gt. Samma sak med kopparpasta egentligen, ja inte smälta men inte ngt vidare ihop med värmen, dock kan det motverka en del gnissel.
pe
68
peko
M3 SMG 1997
Jag har använt kopparpasta, det hjälper ett litet tag sedan gnisslar det igen. Men tack för tipsen ändå!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.