|
|
|
|---|---|
Transocean |
La om till RFT-vinterhjul för två veckor sedan. Kontrollerade trycket i går, varje däck hadde 2,4 bar. Bra tänkte jag.Kontrollerade sedan klistermärket som visar vad man skall ha för lufttryck och där står det 2,1 fram, 2,6 bak? WHY!!!!!!! 50/50 viktfördelning? |
|
Kikade i intstruktionsböckerna till E28, E32, E34 och E39. Alla E32, E34 och E39 har högre tryck bak än fram, E28 535i har också det, övriga E28 lika fram/bak. På VW Passat 3B är det lika vid halvlast och mer tryck bak vid maxlast. Fullt normalt att ha mer tryck bak än fram. Mvh Stephan |
|
|
Jag la om till vinterdäck (dubbfritt) häromdagen på min E91 320d -11 och fyllde i 2.8 runtom med baktanken att med lite högre tryck drar den mindre. Gjorde sen en resa på 90mil (motorväg) i helgen och efter att ha avverkat första halvan visade bilen en förbrukning på 0.53. Kollade sedan vad som stod på klistermärket i dörren och den sa 2.3 fram, 2.8 bak. Tömde då framdäcken till 2.3 med resultatet att bilen visade 0.46! Fortfarande motorväg 110. Förväntade mig snarare högre förbrukning med lägre tryck. En annan sak jag la märke till va att bilen blev mycket mindre spårkänslig med 2.3 vilket gav en mycket behagligare komfort. Har runflat 205/55R16. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.