|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har lite slangproblem efter att ha bytt topplockspackning. Jag har 3 slangar som jag inte vet vart dom ska sitta. Den första är en svartvit Länk . Den ena änden är fäst i den där saken som sitter till vänster om fördelaren men vart ska den andra. Den andra slangen fäster brevid den första på den där "saken" och går sedan till den inringade apparaten. från den går det 2 slangar och den ena har jag koll på men den andra behöver jag hjälp med.. Länk möjligtvis på insugsröret? Den tredje och sista slangen ser ut som en kylar slang och går in i kupen, ite till vänster om gasreglaget. Men hittar inget att fästa den i. Länk Länk Oerhört tacksam för svar nu när kylan och snön börjar komma här uppe i norr :) | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Baserat på bilderna gissar jag på att det är en 320i eller 323i med det äldre L-Jetronic styrssytemet (med en blockmonterad fördelare). Jodå, har lite bilder och skisser på de där sakerna. De där vakuumslangarna som går till fördelaren är till för att tidigarelägga och senarelägga tändningen. Den ena vakuumslangen (i ditt fall bör det vara den lösa svart/vita vakuumslangen) ska gå till en port på insuget. Den andra vakuumslangen ska mycket riktigt gå till den där inringade apparaten. Denna inringade apparat är en elektrisk styrd ventil och styrs av vilken växel du har i. När du lägger i 4:e eller 5:e växel så öppnas magnetventilen. Du kanske lagt märke till att du har mer sladdar från växellådan än vad som behövs för att känna av backen - det är för att detektera om du lägger i 4:an eller 5:an. Från denna inringade apparat ska det sedan gå en vakuumslang någonstans vid gasspjället. Återkommer med bilder kring dessa vakuumslangar. Den tredje slangen har jag lite svårt att se, men det sitter ju en slang på baksidan av toppen - det är inte där den ska sitta?!? |
Angående tredje slangen, det är detta uttag jag menar som du kanske glömt att koppla in lämplig slang på. Länk |
|
Precis det är en 320i från 84. Okej, får kika på det imorgon ang vakumslangarna men återkom gärna med bilder. Ja nu när du säger det så minns jag att det var den slangen som var i vägen när jag lyfte toppen. Tack så hemskt mycket! |
|
Hittade lite anteckningar då jag skrev ned hur vakuumslangar satt samt deras funktion när jag såg över motorn senast. Om vi tittar på denna bilden så ser du två vakuumportar på den gråa klockan som sitter på fördelaren. En port sitter närmast fördelaren (den utan slang på bilden) och en port sitter längst ifrån fördelaren (den med slang i bilden). Länk Porten på "insidan" av klockan (dvs närmast fördelaren) är för retard. Porten på "utsidan" av klockan (dvs längst ifrån fördelaren) är för advance. Retard vakuumslangen är kopplad till ett t-kors som går vidare till insuget samt till vakuumklockan (som trycker på gasspjällarmen). Kolla på nedanstående bild. Länk Kolla på vakuumklockan (den som trycker med en arm på gasspjället), från denna går en svart/blå vakuumslang. Följ den så ser du att den sitter fast i en vakuumport i insuget. Men notera att precis innan den når insuget så sitter det ett t-kors och från detta t-kors går det en svart/vit vakuumslang. Det är denna svart/vit vakuumslang som ska sitta på fördelarens retard vakuumport (dvs den vakuumport som är närmast fördelaren och som inte har någon vakuumslang kopplad till sig i min tidigare bild). Advance vakuumslangen är kopplad till ett litet uttag precis efter spjället i gasspjällhuset (men i mitten här skall en magnetventil sitta som styrs av hastighet samt vilken växel man har). Så den svarta vakuumslangen ska först gå från fördelaren till den där lilla magnetventilen. Sedan ska det gå en vakuumslang från magnetventilen till gasspjället. På magnetventilen finns dessutom ett kontaktuttag för ett kablage som kan styra magnetventilen - du har inte möjligtvis förväxlat detta kablage för en vakuumslang? Länk Länk För det ska finnas tre saker kopplade till magnetventilen - vakuumslang (från fördelaren) - vakuumslang (till gasspjället) - kablage Jag *tror* att vakuumslangen från magnetventilen till gasspjället ska sitta här på gasspjället Länk Finns inte så många andra vakuumportar att välja mellan på gasspjället om jag minns rätt så du borde nog kunna hitta rätt. |
|
Tack för svaren! 2 av 3 slangar har nu hittat rätt :) Men det är den svart/vita som jag har problem med. Just nu sitter det redan en slang från t-korset som går till ett annat t-kors med början i ventilkåpan. Det är möjligt att jag har kopplat fel där. Ta en titt på bilderna som kommer du/ni förstå. Detta är alltså där den svart vita slangen från retard på vakuumklockan ska gå om jag förstått rätt.. Men det sitter redan en slang där Länk Och den slangen går in sin tur hit : Länk Och jag undrar om den slangen istället ska gå till insugsröret för jag har en port ledig där. Länk Bild nr 1. svart vit slang till t-kors. Bild nr 2. svart slang till porten som syns på bild nr 3. Kan det stämma? |
|
Du har en lite äldre (84 vs 85) M20 än vad jag har och däremellan är det ett par små skillnader. Tex har du en separat kallstartsventil (se bild nedan) som inte jag har, så det kan finnas små skillnader mellan våra motorer. Länk Men om vi säger såhär, det ska inte finnas någon öppen port i insuget som du visar på bilden - det suger in luft som inte mäts upp av systemet. Så något är fel där. Länk Egentligen spelar det ju ingen roll om vakuumslangen från fördelaren sitter i ett t-kors som i sin tur är kopplad till en port på insuget, eller om den är kopplad direkt till en port på insuget. Funktionen blir ju exakt densamma. Är dock lite lost på nedanstående bild. Känner inte riktigt igen det. Ser ut att vara under insuget precis ovanför fuelrailen - men känner som sagt inte igen de där små rörstumparna. Länk |
|
Ja precis, det är under insuget. Den sitter i ett t-kors som går från toppen. Jag prövade att sätta den slangen på den öppna porten och det verkar vara rätt. Motorn startar och allting känns som vanligt under körning. Tack för hjälpen! |
|
| Hej Stefan! Finns det någonstans jag kan kontakta dig? Du verkar ha exakt samma motor som mig och även jag har problem med slangar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.