|
|
|
|---|---|
|
Börjar så smått snegla på något nyare mot min 2006 320i och är mycket pepp på en diesel med automatlåda. Jag fick äran att i april i år köra en 428i Cab med automatlåda och det var så nära kärlek man kan komma i bilväg. Har även tidigare haft automat i bl.a Saab, men den nya BMW-lådan var helt magisk. Om man kollar på BMW´s automatlådor genom åren, vad skiljer sig mellan de olika modellerna? Jag har i BMW kört automat i M6 coupé (2005) samt en 335 coupé diesel från 08. Sitter det samma typ av automatlåda i alla BMW oavsett serie och det byts bara då det kommer en helt ny låda eller hur funkar det med BMW´s automatlådor? Jag kommer nog köpa en diesel i antingen 1 eller 3 serien från 2010 och framåt Tacksam för all feedback på temat | |
|
Lådan i 335an du kört är i princip samma som den som sitter i 3-serien 2010 lite beroende på modell. Den lådan är sexväxlad och alldeles utmärkt. Lådan som sitter i 428 är en modernare 8-växlad låda. Lådan i M6 är principiellt ingen automatlåda alls utan en robotiserad manuell låda med automatkoppling. Betydligt ryckigare än vanligare automatlådor. ------- //Lövet |
|
|
Jag förstår att du blev kär - men vad blev du kär i? Bensinmotorn, det faktum att det var en cab eller automatlådan? :) Skämt åsido - jag håller med dig. Den nya automatlådan är helt magisk. Dessutom är automatlådorna från modellåret 2013 snålare som automat än manuell. Jag vet dock inte om det gäller alla modeller eller bara några. Skillnaden är marginell visserligen - men det är första gången i en BMW som automaten är snålare. Det är i princip samma automatlåda i alla ALLA bilar i BMW:s modellprogram förutom M-modellerna så klart och 2-serien Active Tourer. Det lilla som skiljer är montering och i något marginellt fall utväxlingsförhållanden - men i princip är det samma konstruktion. Den kom först i 5-serient GT hösten -09 (eller om det var i 7-serien 2008, inte helt säker) och spred sig successivt till HELA modellprogrammet. 1-serien och 3-serien fick det i och med de nya modellerna har jag för mig. Den åtta-stegade finns i några exemplar av E88 (1-serie cab) men jag vet inte om den finns i andra modeller av första 1-serien. Men oavsett när och hur och var den kom i olika modeller så håller jag med dig om att det är en fantastiskt trevlig växellåda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.