|
|
|
|---|---|
|
Hej, Fruns 120d har snedslitna framdäck på båda sidorna, kraftigt slitna de sista 5-7cm på yttersidorna. Det vibrerar även i ratten vid farter från 30-40 km/h och uppåt och ganska myket i farter över 100 km/h. Bilen drar inte åt något speciellt hål utan ligger, trots vibrationer i ratten, stabilt på vägen. Fråga 1) Har någon haft liknande problem och vad var problemet? Fråga 2) Var i Malmö regionen kan ni rekommendera att lämna in för felsökning och åtgärd? De jag direkt kommer att tänka på är Förenad Bil och Mechanum, men jag har inga egna referenser från någon av dem. Mvh PT | |
|
Är trycket det rekommenderade runtom plus 0.3 bar som man ska lägga på då bilen körts varm, mer än 2 km med däck? Kan trottoarkantskörning eller potthål orsakat? Vid de senare fallet kan vagnskadan nyttjas, gör en skadeanmälan och så är den vilande och klar, nyttjas den inte så spelar det ingen roll. Kan bli dyrt att fixa. Två nya framdäck( fälg i värsta fall), någon hjulupphängningsdel och inställning av framvagn är lätt femsiffrigt. Förenade bil är nog de som har egen 4-hjulsinställning och kan ta allt på ett bräde. Vet inte om det kan vara Garantigrej, då är det en annan femma på hur det hanteras men då kan bara en aukt verkstad fixa. Kolla med nfs.nu eller Euromaster Ringvägen för lättare koll eller mätning. Mvh Asken |
|
|
Felaktig hjulinställning. Ingen garanti. Kanske goodwill om någon del är trasig, men osannolikt. www.gtdackservice.se |
|
|
Tack för input. En sak som slog mig nyss var att vinterdäck, på annan fälg, är 100% jämt slitna och visar inga tendeser till ojämnt slitage. De har rullat en säsong och i Skåne är det mest på asfallt. Trottoarkantskörning skedde för ca 1-2 månader sedan på höger fram med en rejält skrapad fälg till följd, flera mm avskrapade över ca 20cm. Problemet fanns dock tidigare, iallfall på vänster sidan, höger är jag faktiskt inte helt 100% säker på. Skall dock ta ett samtal med f-bolaget och se. Det som måste göras inför nästa säsong, utan att åtgärda något fel, är 2xdäck + 1 fälgrenovering. På toppen av det kommer huvudproblemet. prio för mig är 1) åtgärda huvudproblemet innan vinterfälg och däck skall på. 2) Nya sommardäck och renovera fälg. |
|
|
Anmäl höger fram, det är orsaken. Skulle inte förvåna mig om något i framvagnen fått en smäll och behöver bytas, därav vib. Mekaniker kan detta. Åtgärdar du inte kommer vinterdäcken se likadana ut i vår... Ta på försäkring. Jag gissar 6k självrisk och minst lika mycket eller mer i skadekostnad för bolaget. Är fälgen skrot byts den ut. du kan få lägga emellan på däckslitage mm. Jag hade lämnat in till FB och sen låtit de lösa det, de har nog mest volym i detta. Mvh Asken |
|
|
Jag vill dock reservera för att slitage på vänster fram samt vibrationerna fanns innan min fru bekantade högerfälgen med trottoaren. |
|
|
Olyckor händer. Om det fanns vid köp då är det en sak. Om annat kanske 2 skador. Det kan du ta med verkstadens skademottagare. Du förbinder dig inte för något. Skadeanmälan kan man oftast göra online på bolagets hemsida. |
|
|
Är sommardäcken RFT-däck? Är vinterdäcken "vanliga däck"? RFT-däck är styvare i stommen och mindre följsamma mot vägbanan och ev. felvinklar, vilket gör att de slits snabbare och särskilt om hjulvinklar är felaktiga. Något är knas i chassit, i bästa fall är det bara en hjulinställning som behövs, i värsta fall måste kanske någon/några delar i form av bussningar eller liknande bytas. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
RFT med 1.5 bar i lufttryck kan ge detta som följd med men låt för säkerhets skull en expert råda om lämplig åtgärd. Asken |
|
| Johan: jepp RFT 18" på sommar och "vanliga" 17" vinter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.