AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.678

Vinda bromsskivor

Jag har köpt nya bromsskivor och belägg fram till min BMW 525d -08 m-sport. Jag beställde zimmerman från en firma på ebay.de och jag har har haft dom på knappt en månad och nu har dom börjat vibrera när man bromsar!!! Jag har kontaktat firman som sålde dom och dom säger att det är firman som monterade dom som har monterat dom fel. Sen sa dom att det är ett känt fel att skivorna lätt blir vinda på E60/61
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Jag köpte samma till min bil, skiten vibrera efter nån månad bara å då kör ja mycket motorväg. Till mig sa dom att verkstan montera fel, när ja stog på mig och begärde pengarna tillbaka via paypal så kom dom med massa teorier om att det är jag som kört in dom fel. Fick halva betalningen tillbaka, bytte bort framskivorna direkt och nu funkar det.. (Bak skivorna var de inge fel på)
ed
776
edge
520dT M -15
Ska byta på min snart för de vibrerar, är original skivor. Vad bytte du till för märke Underdog2??
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Till ni vars bromsskivor har blivit "skeva" efter 1 månad, har ni kollat så att inte bromsoken kärvar?
Jag har oxå begärt pengarna tillbaka genom paypal för nu svarar inte firman på mina mail längre...
Jag fick till svar att vinda bromsskivor är vanligt på E60/61 och den som har monterat dom har gjort det dåligt eller rent av felaktigt!!

Vad köpte du för skivor fram istället? Jag köpte nya skivor och klossar bak av samma märke och från samma firma förra året och dom har fungerat felfritt!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Z3Man, Underdog2 : Hur stort slag mättes upp på era bromsskivor (eftersom det uppges att skivorna är skeva så finns det naturligtvis mätuppgifter som bekräftar hur skeva bromsskivorna är)?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har varit med om att få små vibrationer efter några veckor med nya Bremboskivor. Efter ytterligare någon månad slet det till sig. Kan inte tro annat än att det fanns restspänningar i ämnena som löptes ur av bromsvärmen. Man hör ganska ofta om de problemen och skivor som verkar klara sig bäst är de från Biltema :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ofta är det inte skivorna som blir vinda, utan felaktig inkörning av prylarna gör att bromsbeläggen lämnar ojämn beläggning på bromsskivorna. Tanken är att bromsbeläggen skall lämna ett jämnt skikt av friktionsmaterial som sedan jobbar mot klossarna för optimal friktion.

Ibland kan man bromsa bort sådana vibrationer genom att köra lite hårdare och bromsa bestämt ett flertal gånger så skivorna och beläggen blir ordentligt varma och ALDRIG stanna helt direkt efter en hård bromsning. Skivorna måste få svalna innan man stannar bilen annars bränner klossarna fast material där den varma skivan står still.

När inkörningen är klar är det inte lika känsligt för ojämn avsättning av friktionsmaterial på skivorna längre.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan också vara en rimlig förklaring Johan, även om jag försöker köra in skivor ordentligt. Iaf när det gäller fram.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kanske skall tillägga att "felaktig inkörning" brukar rätta till sig efter man kört några hundra mil eller så när det ändå blivit en någorlunda jämn avsättning av friktionsmaterial på skivorna
Men gör man rätt vid inkörningen, slipper man vibrationer och småhugg redan från början...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Jag fick samma problem med mina original (ATE) skivor jag bytte i början på sommaren. Tog 3 veckor så började dom vibrera även att jag kört försiktigt.
Var inne med dem för svarvning och efter det har de funkat perfekt.
Jag rekommenderar verkligen svarvning och alltid med skivorna på bilen så man får en exakt rak/rundhet mot montering på navet.
Gäller att firman har rätt verktyg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Z3Man, Underdog2, edge : Hur stort slag mättes upp på era bromsskivor (eftersom det uppges att skivorna är skeva så finns det naturligtvis mätuppgifter som bekräftar hur skeva bromsskivorna är)?

Själv kör jag alltid in nya skivor och belägg enligt en väl definerad procedur, men det viktigaste är att man (som redan nämnts i tråden) inte gör en kraftig inbromsning när skivor och belägg är nya (vill minnas att det även står som rekommendation från några tillverkare).
Och det man absolut ska undvika är att bromsa kraftigt till stillastående och stå med nedtryckt bromspedal.
Ovanstående är precis det som Johan B redan beskrivit.

Angående mätningen av slag, beskrivningen skeva bromsskivor kan täcka ett brett spektrum - allt ifrån småvibrationer till att ratten skakar loss. Därför är det bra att kunna kvantifiera skevheten. Både så att kund och säljare har en uppfattning om vad vi pratar om.

För rimligtvis så borde ojämn avsättning av friktionsmaterial endast kunna skapa small till medium slag när man mäter slaget på en bromsskiva.
Och en bromsskiva vars material ändrar form och slår sig borde kunna skapa alltifrån small, medium och til large slag när man mäter slaget på en bromsskiva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.