AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.298

Problem med automatlådan efter uppdatering av mjukvara F10 520d

T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Jag har fått ett väldigt irriterande bekymmer med min växellåda efter en mjukvaruuppdatering som gjordes för över ett år sedan. BMW har ännu inte lyckats lösa bekymret trots försök med ny programvara och adaption.
När jag tar bilen kall och ger mig ut på landsväg och kör på Eco Pro läget så växlar den inte upp till 8:ans växel. Jag kan köra i flera mil och den ligger bara på 7:an. Trycker jag över till Comfortläget så växlar den genast upp och lägger sig på högsta växeln. Likaså om jag låter den gå med farthållaren så använder den också högsta växeln.
Om jag sen får för mig att göra en omkörning på Eco Pro läget och gör antingen en kickdown eller trycker ner gasen till läget som är precis innan kickdown så växlar lådan ner flera växlar (normalt så brukar den bara växla ner 1-2 steg) samt att när den ska växla upp så växlar den upp och ner och har svårt att bestämma sig för vilken växel den ska använda. Även då ibland när jag släpper av gasen så växlar den ner istället för upp och nästan övervarvar.
Accelererar man till över 120km/h så försvinner alla problem sen efter det och växellådan fungerar perfekt, likaså om man tar bilen när den inte har stått för länge så är det inte heller några problem.
Visst man kan ju låta bli att köra på EcoPro men jag Jag tycker ändå att det ska fungera perfekt på alla körlägen.
Här är ett filmklipp som visar en acceleration, notera varvräknaren och hur den "tappar" växeln ett par gånger:

Här är också ett klipp när allt fungerar perfekt, notera skillnaden i nerväxling, samma gaspedalsläge vid båda klippen:

Detta kom som sagt efter en mjukvaruuppdatering.
Tacksam om ni med automatlåda som har fått eran bil uppdaterad skulle kunna testa och se om detta fenomen även händer er? BMW verkstaden påstår att de även testade att uppdatera en annan bil och fick då samma problem på den och de avvaktar svar från deras tekniker men jag har väntat i över ett år nu utan någon lösning.
Kan tillägga att jag har den vanliga automatlådan.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur långt har bilen rullat?

Om kring eller över 100000km så rekommenderar jag ett byte av olja och filter i automatlådan, kan göra underverk även om ditt problem verkar mera mjukvarumässigt. Dessutom rekommenderar tillverkaren ZF själva att man gör det vid denna intervall. Om ställer ett oljebyte i paritet med en utbyteslåda så kostar det 1/10. Sen förlänger man den antagliga livslängden på lådan samtidigt.

Det kan ta upp till en halvtimme innan oljan och lådan är fullt driftsvarma. Jag gissar att den likt vissa andra BMW:s håller ett högre varv tills den blivit driftsvarm. Dvs högre växel för att nå detta. Inträffar det då bilen tas varm samt i några andra inställningar?

Varför uppdaterade man programvaran? Var det något som behövde fixas på annat håll?

Mvh
Asken
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Går det inte att nedgradera mjukvaran och se vad som händer?
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Bilen har gått 10.000 mil nu så jag har tänkt att byta olja snart. Dock så beror ju inte mitt problem på detta utan det är helt klart mjukvarurelaterat.
Bilen uppgraderades pga lite andra problem med andra system men på BMW så uppdateras ju alla enheter samtidigt enligt deras tekniker så jag fick ju den uppdateringen på lådan automatiskt.
Teknikern ringde till sin support och de verkar inte vara så pigga på att nergradera bilen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sök på bimmerpost eller engelskspråkiga forum.

Mvh
ASken
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det där har inget med oljan att göra.

Något är helt klart fel. Den "tappar" ju en växel...
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Ja precis "Sim", är intresserad av om någon annan upplever detta problem också?

Läser på andra forum med men har inte sett nåt liknande.

Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Så länge motorn inte är uppe i arbetstemp så drar den "längre" på växlarna och växla upp till 8:an vill den inte gärna har jag märkt. Anledningen är för att katalysatorn ska bli varm fortare. Men det är ju bara en del av problemet. Lådan på min hade andra egenheter för sig, men det mesta försvann vid nollställning av adaptionen.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Min bil (förvisso annan kaross och motor) petari 8:an omedelbart, även efter kallstart. Sen går det inte att sägs rakt av att höga varvtal är bra för doc. Ofta fås högre avgastemp på låga varvtal. Ett högre varvtal ger i regel lägre avgastemp men högre flöde dvs högre effekt vilket kan vara bra förutsatt att den absoluta tempen är tillräckligt hög.

Till TS, fortsätt snacka med verkstan det är definitivt dags att lufts frågan om att backa mjukvara.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Ja även fast motorn är kall så används 8:an vid landsvägskörning. Detta händer som sagt bara på EcoPro läget. Växlar jag över till Comfort läget så växlar den genast upp till 8:ans växel igen och allt är frid och fröjd.

Ni som har 520d och har fått eran bil uppgraderad nån gång kan väl testa om detta händer er också?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Prova och nollställ lådan. Tändning påslagen (motorn avstängt) och plattan i mattan (förbi kickdown), i 25-30 sek, då nollställs lådans minne.

T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
BMW har testat att nolla adaptionen men det är ingen skillnad.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Jag har inte en aning om min mjukvaran är uppdaterad i min men eftersom den går som den ska gissar jag att den inte är uppdaterad. För det är ingen som görs på någon service eller?

Sorry för offtopic

Sim: Vad kan man vinna/förlora på att nollställa lådan och vad är det för något som den nollställer?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är minnet man kan nollställa. Lådan lär sig hur du kör, så om man tex har kört 30 mil på autobahn, märker man att den drar ut längre på växlarna. Detta kan man då nollställa, så den lär sig din körstil på nytt. Annars tillpassar den sig hela tiden.

Om man har lite konstiga växlingar kan man altså därför prova detta som första steg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.