AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.647

Komfortstolar BMW F01

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Min far har en BMW F01 som jag körde en lite längre sträcka idag.
Har förut reflekterat över hur dåligt jag faktiskt sitter i hans stolar. Men idag efter 10mils körning blir det verkligen påtagligt!

Oroar mig lite då jag eventuellt är på G att köpa en F11 med komfortstolarna.

Jag är väldigt storväxt (2 meter och 110kg) och aningen överviktig och får sjukt ont i skinkorna / ut på låren av hans stolar. Har tidigare haft ett gäng M5 E60/61 och sambon har en 535d av E61 modell. I samtliga av dessa stolar sitter jag grymt bra (sportstolar i M5 och vanliga Komfort i dieseln) men ingen av dessa har haft "kyla" som det är i farsgubbens F01a.
Kan "kylan" på något sätt göra att stolen måste "stärkas" upp och då får bi effekten av att sittdynan blir "hård" ?
Eller går det helt enkelt att ställa bredden på sittdynan likt det går på ryggstödet?

Är det samma stolar i en F11 som det är i en F01?
Tja,

Både min och min fara E60 har kyla i stolarna och är helt underbara, pappas har aktivfunktion (typ massage) som ytterligare hjälper komforten. Jag har även kört en F07 med komfortstolar med kyla utan några invändningar.

Jag tror inte att kylan förändrar stolen.

Skumdelen till sittdyna och ryggstöd är samma i F01, F02, F03, F07, F10 och F11.

Mvh Stephan
Je
36
Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Hej!

Jag har faktiskt samma problem med mina stolar. Har ungefär samma viktmått som du och har kyla i stolarna. Eftersom det sitter små fläktar i stolarna så blir där mindre stoppning just där. Min stol gick sönder så jag såg fläktarnas placering när BMW hade plockat isär stolen. Med facit i hand hade jag valt stolarna utan kyla.

Jag funderar faktisk på att tillverka en kudde att ha i stolen.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Intressanta funderingar!

Är själv lång (1,96) men håller mig i 80-kilosklassen, men har ändå märkt att komfortstolarna är gjorda enligt tysk standard - det känns som om de är optimerade för personer som är max 1,90, typ. Med andra ord, de känns lite för små.

Tidigare hade jag ventilerade komfortstolar i E61:an och de var, precis som ni skriver, lite stummare i stolsdynan - antagligen på grund av de små fläktarna som behöver få plats i stoppningen.

på grund av komfortstolarnas inställningsmöjligheter är det lätt att det blir "fel" inställning; variationerna är ju nästan oändliga. Jag brukar själv ibland låta stolen tillbaka i ett mer upprätt, neutralt lägga innan jag letar fram den mest komfortabla för mig för just den rådande situationen.

På frågan om F11:ans stolar är desamma är svaret tekniskt Nej, men i praktiken nästan Ja. F01:an stolar är inte identiska, men de bygger trots allt på samma stomme.

----
BMW CS/SC #6212
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu svär man väl i kyrkan, men ifall man är otrogen och går över till MB S-klasse, så hittar man de i särklass bästa stolarna för längre män! Hela sittdynan går att förlänga så att man får bättre stöd och dessutom är de bättre stoppade. Just stolarna i e65 och f01 har fått mig att kika på MB och Audi inför ett framtida byte...
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Intressant att det är fler än jag som faktiskt känt av problemet!
Som sagt kan åka hur långt som helst i E60/E61 men just F01an blir jobbig efter turer längre än 10mil..

För mig blev det faktiskt ingen F11 denna gången utan jag gjorde ett impulsköp på en 2013 350cdi 4-matic CLS Shooting Brake istället.. Än så länge inget att klaga på för min feta rumpa där! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.