AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.318

Clio Sport vs E36 328, vem är snabbast?

Sida 4 av 6
Mäkinen: Enligt min instruktionsbok så väger E36 328 -97 1395 kg inkl förare och full tank men exkl extra utr.

Jens
Haglund 2306:

Det är nog som du säger eftersom du redan rejsat mot en.. men det jag menade var att vikten har en stor roll i det hela.. iofs är det inte såååå stor skillnad mellan vikterna mellan dessa bilar...
Det återstår bara att se: Cliosport.nu Vs. MrMarsupilami... *go boys* :))
MrMarsupilami,
Åk och väg bilen så ska du se en annan siffra.
Mäkinen, har du vägt din 318is eller kommer 1400 kg från manualen?

Jens
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mäkinen,
en coupe (och cab) väger mer än sedanen. Anledningen är förstärkningar i chassit för att göra den styv nog...
Enligt min manual till min 325-E36 (4-d) väger den:
1295kg (manuell låda)
körklar, utan extrautrustning och fulltankad.

--------------------------------------------
Länk
Anders S, 1295 kg låter väldigt lite. Är det med eller utan förare?

Jens
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det står bara som jag skrev. Låter som att det skulle vara utan förare isf.

Länk
325 och 328 borde väga ung lika mkt. 328 har ju dessutom motorblock i aluminium så den borde definitivt inte väga mer. Det måste finnas någon annan skillnad än motorn mellan modellerna. Kanske de senare modellerna har mer standardutrustning, t ex airbags, dämpmaterial. För de kan ju inte lagt till 100 kg för en genomsnittsförare....

Jens
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med alla dessa snabbmatskedjor kan det nästan tänkas logiskt........ :-)

Länk
Precis, de kanske räknade på genomsnittsföraren i USA och inte i Europa.. =)

Jens
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Min 320 har en tjänstevikt på 1460kg (körklar med förare och alla vätskor)

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
jaha, då var vi ute o körde lite då... svårt att säga nånting, för mkt trafik. Vi drog mest från 2:an ca 30 km/h upp till 3:an ca 140 km/h. Det var jämt faktiskt men jag måste säga att 328:an drog mer och mer ju högre hastigheten blev =) Eller vad säger du, Cliosport.nu?

Jens
cliosport.nu
Svårt att säga faktiskt. Jag tycker inte 328:an va snabbare iaf! Lite klurigt när man ligger på rull - den ene gasar först å så hänger den andre inte på. Vi båda hängde ju av varandra när den andre inte höngde på. Som sagt, för mkt trafik.

Till alla er som tror att 328:an steker clion får nog tänka om... Men ett rödljus eller starter blir det nog jämt som f-n. Säger inte att jag vinner, men heller inte att bmwn e snabbare. Neutral så länge e nog bäst...

/Joel

ClioSport.nu
Ja, jag håller mig nog också neutral än så länge. Det var nog jag som började dra först flest ggr så därför verkade det som om jag hängde av dig mer än du hängde av mig, om du förstår =)

Jens
cliosport.nu
Precis MrM, jag förstår. Jo, det var så det blev och gav dig en så positiv bild av det hela ;-) Jag bjuder på det hehe.
Vi måste dra fler repor...

Dr.Clio

ClioSport.nu
MrMarsu...,
Jag har vägt bilen och det står samma siffra i reg-beviset.

Anders S,
Du får gärna visa mig förstärkningen! Att den behövs på en cab förstår jag, men på en coupé som har B-stolpe finns ingen anledning. De är styvare än sedaner ändå.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mäkinen,
På en coupe finns ingen mittstolpe av samma typ som på sedanen, på den punkten är sedanen styvare.

Att coupen skulle vara styvare än sedanen i färdigt utförande kan jag inte kommentera då jag inte vet vilka förstärkningar man tillfört chassit. Men eftersom du säger att coupen skulle vara styvare och att den dessutom inte har förstärkningar skulle jag vilja veta vad du grundar det på?

Länk
*cliosport.nu* Är det du som har den gula från bilia haga norra?

Bilen innan M3:an var ju en clio sport -01
(Ferrita system, K&N filter och mappad) =210hk

vad med kompisen som jobbar på auto mobil när dom testade clio sport v6.

Vi körde bland annat acc tester 0-100kn/h och varje gång så vann v6:an med en billängd.
v6:an gör ju 0-100 på 6,4 så min borde gjort på ca 6,7-6,8.

En volvo 850r med 300 hk blev av hängd från 0-140 km/h
3/3 försök!

På torr assfalt så hänger varken en 325 eller 328 med dom första meterna.....men vad som händer sen kan ni nog räkna ut......

Clio sporten är en riktig rolig bil, går bra fantastisk väghållning och en ganska billig bil men vad är en Clio sport mot en M3:a???
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Vad är Renault mot BMW?

//Kungen Af Malmö

Kungens bil ==>> Länk
bl
143
bloom
325i E36
Möjligt att jag kan ha fel, men vad jag har läst mig till så i alla fall VAR sedanen styvare än cupen. Just bla avsaknaden av mittstolpe.

Ang avsaknaden av mittstolpe så har jag en bekant som trots lugn körning lyckades välta med sin cupé -92:a i 40 km/h (Isfläck!) Kan meddela att taket totalt trycktes in. Vilket dom på BMW säkerligen har blivit medvetna om genom åren och (förhoppningsvis) rättat till med förstärkning?

(ps. min bekant skulle aldrig köpa en cupé igen ur säkerhetsynpunkt ds.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.