AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.319

Clio Sport vs E36 328, vem är snabbast?

Sida 3 av 6
Långa diskussioner om snabbast hit o dit. Missar man starten så kan man bli frånåkt av diverse saker.

Testa att åka till fjällen i Clio'n på 'vägskrapad' vinterväg (tvättbräda). Jag har gjort det och gör det inte igen utan njur-bälte och hörselkåpor som sagt...
Lagom stadsbil är det däremot. Snål.

Vad skall ni köra för sträcka? 402m ? 1km? 1mil?

erito: Håller med om att starten, d v s föraren, betyder väldigt mkt.

Vi ska nog dra från 0 upp till ca 150 2-3 ggr så får vi antagligen en uppfattning om vem som är snabbast.

Jens
cliosport.nu
Appropå kvalitet: Cliosporten är inte som en vanlig clio. Den är byggd av RenaultSport och är synnerligen bra ihopskruvad, ingen dussinbil från bandet alltså. Kan hålla med om att en vanlig 1.2 eller 1.4 kan var lite skakig, skramlig och högljudd i kupén. Snöegenskaper och tvättbrädeväg ser inte jag som några större problem, det skakar - japp - det gör det i en BMW också, men det skramlar då inte från min iaf (tillbaka till jmf. vanlig Clio 1.4 / Cliosporten) En framhjulsdriven clio är nog mer säker på vinterunderlag än en BMW utan antispinn.

Ska förresten hämta min vinterbil idag. En R5 GTS, 1.4L på 62hk. 6500 balubas för en pedant skött -87:a, inte illa! Det e grejjer det... (och japp, jag tycker om Renault hehe)

erito: Sträcka? well, det blir nog ingen sådan exakt bestämd längd... Från rödljus till rödljus! :)

Det ska bli spännande iaf!

Ang min bil: japp, den har avgas + filter men även 20kg special rostskydd o 17" som drar ner prestandan. Den är inte chippad. Men vem vet, den kanske är turbokonverterad av Reichhard-Motorsport i Tyskland?!?!? ;-))))

MrM: Vi ses!
/j

ClioSport.nu
Framhjulsdrift=Falsk trygghet på vinterväg enligt mig. Men det är jag det...

Ni får säkert kul! Se till att ni inte utsätter andra för risk när ni racear bara :-D

Och vem vet, min 328 kanske fått sig en omgång av Kelleners och Ess tuning....?? =)

Jens
erito: Vi tar det lugnt =)

Jens
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag kan intyga att du kommer spöa honom ganska rejält. Den lilla, lätta Clion går bra upp till 50. Efter det kommer du att dra ifrån ganska lätt.

Jag körde mot en sådan med min helt original 325 Coupé jag hade för ett tag sedan. Drog från 30 km/h till runt 210 knyck. Han var bra långt efter i slutet och han hade inte en suck över 130 knyck.

Jag garanterar därför att Mr Cliosport talar mer bullshit än en politiker.

Jag har varit spekulant på exakt en sådan Clio och därför tyckte jag detta var intressant. Dock köpte jag en E30 som lekbil nu när jag inte behöver någon bil egentligen. Att denna kör ifrån (till och med rakt fram) Volvoraggare med 740 turbo och "Turbo Performanceclub"-logga (ger tydligen minst 100 hästar) är ju bara att se som en förmån som lekbilsägare.
Crusty
Ah, grabbar...en sak e säker ni kör iallafall ifrån mig i min tillfälliga Renault Kangoo! ;-) 74HK....RESPEKT!
Snart BMW ägare igen.....
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Tycker att det snackas en massa skit om clio just nu.
Hade själv en 1.4 RT -00 (innan jag fattade bättre. Det är en alldeles utmärkt bil, hade aldrig några problem de 3000 mil jag körde med den. Dessutom mkt trevlig att köra. Framhjulsdriften tyckte jag i alla fall va trevligt när det va halt. Och billig att äga och köra va den oxå!

Min e30 strular mer, kostar mer och är svårare att köra vid halka.

Clion köpte jag med hjärnan, 325:an med hjärtat.

Länk
cliosport.nu
Tack simon e30!
Renault tillverkar inte dåliga bilar längre, och visst är Kangoon härlig Crusty! Liiite FÖR mkt påhopp på Renault känns det som - konstigt i ett forum som detta. *s* Renault bjuder på mkt innovativ teknik och lösningar, form på bilar och går helt o håller sin egen väg! Själv tycker jag om BMW men de är lite FÖR vräkiga och har en viss "Ey Len"-stämpel på sig.

Haglund2306: Politiker, den va bra! *garv*
Erito: Vi tar det lugnt, inge j-vl jordbrorace här inte! "Moget race" är nog ordet, om det nu finns något sånt när pulsen ligger på 180, 5000rpm och dragläge. ;-)

Joel

ClioSport.nu
cliosport.nu
förresten, vad väger en 328 limo -97?

ClioSport.nu
Den väger 1395 kg mot dina 1100(stämmer det?).

ps jag behöver inte ligga på 5000 rpm =))

Jens
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag har aldrig påstått, och tänker aldrig påstå att Renault gör dåliga bilar. Jag blev tilldelad en Renault Megane 1.6 (oj va tråkigt det låter) i lumpen när jag var blågul.
Jättetrevlig bil. Den va riktigt underhållande och smidig faktiskt. Sedan att den brann upp några veckor senare p.g.a. hård körning av en kapten är en annan sak. Inte Renaults fel.
Det jag kom under fund med när jag körde ClioSporten var att den var för långt ifrån mig. Det är ingen bil för mig. Den är jätterolig och trevlig på alla sätt, men den passar inte mig.

Frågan var dock om vilken som var snabbast och den svarade jag på, om än på mitt eget sätt.
Ni som säger att det är omöjligt för en clio att dra ´328:an från början tänker ju att Bmw:n har större motor etc... hur mycket väger en clio jämfört med en 328:a... nån som tänkt på det?

En opel speedster har en 2.2 motor på 147 hästar men gör ändå 0-100 under SEX sekunder....på grund av att den väger lite....

Nu har ni något att tänka på.............
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
vet inte om det stämmer det som "MrMarsupilami" skrev men det låter rimligt.
328 e36 1395kg
clio 1100kg

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
X-B: Om du läser mitt första inlägg i denna tråd så har vi svart på vitt där om du inte vill påstå att en 325 går bättre än en 328.
cliosport.nu
stämmer MrM, 1110kg för o vara exakt
328an: 7,22 kg/hk eller 0,138 hk/kg
Clion: 6,45 kg/hk eller 0,154 hk/kg

Bara satt o räkna lite, vet inte om dessa siffror har nåe med saken att göra?!?
/jay

ClioSport.nu
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
klart att hk/kg har mycket med acceleration att göra. men det största problemet är ju att få ner kraften i marken och då tror jag att bakhjulsdrift är en stor fördel

Länk
Lite lustigt att en 328i väger 1395kg när min 318iS Coupé 1993 väger 1400kg.
cliosport.nu
Det drar ut på tiden för race:et. Jobb o jobb o jobb... MrMars e nog lite shake:y ;-))) Närå, men rapport kommer hur det gick så fort vi får tid...
/joel

ClioSport.nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.