|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som här som har jämfört i3 och Nissan Leaf? Har läst lite tester men undrar om någon som har köpt eller funderar på att köpa/leasa en elbil har lite intressant input. | |
|
Grant Thomas har en Nissan Leaf men testar även BMW i3. Kolla igenom hans material på Youtube: Länk Jag har hört att de är ganska olika varandra och att i3:an är väl värd den extra kostnaden. Att lägga till de pengarna för ett sånt stort hopp gällande premiumkänsla, prestanda och teknik sägs vara motiverat. Att tänka på är utrustning som "måste" väljas till på BMW:n för att få den dräglig. Comfortpaket, snabbladdning och Harman Kardon. |
|
|
Bmw i3 så klart! i3 kan du snarare jämföra med tesla fast tesla är ett ljusår bättre.... En gång bmw, alltid bmw! Länk |
|
|
Kolla vad du kan ha för vinterdäck till i3. Själv köper jag aldrig en bil som det inte finns dubbdäck till. "BMW six appeal" |
|
|
Det finns inga dubbdäck till i3. Bara Bridgestone för antingen continentalt eller nordiskt klimat. I större städer och speciellt på västkusten har dubb sämre funktion då det oftast är vått, sällan snö eller is. I Småland är det riktiga vintrar och när jag bodde där hade jag Audi quattro med dubbdäck =) Dessvärre funkar i3 mindre bra på landsbygden, körde nästan hela tiden på REX när jag besökte släkten i Kalmar. Nä, en Tesla med 4WD får det bli nästa gång. I3:an viftar gärna med bakänden om man nyttjar fullt vrid =) |
|
|
Vadå finns inte? Vad har den för hemlig dimension på däck som det inte finns dubbdäck av? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Antar att urvalet är så begränsat pga den mycket udda dimensionen, 155/70 R19! --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Precis. Det finns inga dubbdäck till i3. Spelar kanske mindre roll eftersom den mest är en stadsbil. Men , som sagt, jag köper aldrig en bil som det inte finns dubbdäck till. Det vore inte så kul att köpa en bil och sedan upptäcka att man inte kan köra på de vinterdäck man vill. "BMW six appeal" |
|
Verdi |
Hmmm. Det här med vinterdäck är en liten issue faktiskt. Känns inte som den säkraste bilen att köra vinterväg med. Den kraftiga motorbromsen kan nog orsaka en del sladdar också om man inte passar sig. Särskilt om man har dubbfritt. |
|
Som förr i tiden användes likaväl som idag finns dubbdäck i alla dimensioner: Länk Var inte alltid bättre förr men lagen om stänkskydd försvann 1982 och då började löst material från vägbanan sakta blästra sidokjolar med mera, hur ser din bil ut? Mvh Asken |
|
|
Jag provkörde en Nissan Leaf igår och blev positivt överaskad. Det var en -15 med 24kwh-batteriet. Den var relativt fulladad har jag påbörjade provkörningen. Det finns ett Drive-läge och ett Broms-läge. I bromsläget fungerar bilen som BMW i3 alltid gör, dvs den tar vara på energin när farten miskar. Kaänslan var ungefär den samma. Dessutom finns den en eco-knapp. Man sitter helt ok i bilen. Körmässigt känns det att bilen är ca 200kg tyngre än i3 Rex. Leafen ligger tyngre på vägen på något sätt. En BMW (oavsett elbil eller fossilbil) är mera alert på något sätt. Prestandan i Leaf är sämre än i i3 Rex, men räcker för pendling och att ta sig från A till B. Frågan är helt klart hur mycket BMW-känslan är värt. Väldigt mycket för dom flesta som hänger här inne på Autopower (inkl mig själv). |
|
|
I3 fungerar riktigt bra som vinterbil! Har ni inte testkört den så låt inte fördomar styra vad ni skriver här :) I3 jämförs oftast med Tesla men det är som att jämföra en 1- eller 3-serie med en 7-serie. Dock ser vi bara denna typ av jämförelse inom elbilar pga det begränsade utbudet. Om ett antal år kommer den jämförelsen te sig lika avig som den gör nu inom bränsledrivna bilar. Har inte prokört Leaf nog för att kunna göra en rättvis jämförelse. Den sållades ut pga designspråk och plastig interiör. Nu skulle jag dock kunna tänka mig köpa en begagnad Leaf som andra elbil i familjen då de går att få till riktigt lågt pris mot vad man får. Bra prisvärda som beggade om 24kWh är nog alltså. Fråga mig om BMW i3! |
|
|
Jag kör en Leaf idag. Ska byta ut den i Mars. Funderar starkt på en I3.En stor skillnad är fjädring en . På Leaf är fjädringen väldigt mjuk, lite Amerikansk mer än Tysk. Stabiliteten är inte den bästa men man åker väldigt skönt och avslappnat vilket passar bilen bra. Den är också lite större med fem sittplatser och ett bagage mer i storlek med Golf eller 1-serie kanske jag ska säga☺ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.