AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.638

Kalla Fakta, 7 av 8 verkstäder gör fel

Sida 2 av 2
En märkesverkstad fyllde för mycket ölja vid öljebyte på min lätt lastbil, var tvungen åka tillbaka och tappa 1 liter ölja! Aldrig mer någon märkesverkstad efter garantitiden...!

En gång bmw, alltid bmw!

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En mindre verkstad lever oftast på sitt rykte, duktiga mekaniker och och goda kundrelationer och har halva timpenningen mot vad märkesverkstaden har därav lägre priser trots att mekanikern oftast har en betydligt högre lön än på märkesverkstaden
Och de har inte råd med att strula med kunder och var nonchalant och otrevligt som den AD bilverkstad i programmet,den har väl grävt sen egen grav vid det här laget. (Jag gissade redan när de körde in bilen där att det skulle bli taskig stämmning).

Notera att det är inte verkstaden i sig som fuskar utan den lata oinspirerade mekaniken som utför arbetet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Och för att förtydliga, AD-verkstaden är ingen märkesverkstad utan en av de verkstäderna som enligt er lever på goda kundrelationer och lägre priser. 3400:- för att byta bromsbelägg fram på en gammal A4 skulle troligtvis ingen märkesverkstad i världen debitera.

MVH Christofer
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

behövdes ingen mer avancerad googling för att hitta ett exempel på där Audi offererat 3600 för byte av bromsbelägg till en A4. AD-verkstaden får det nog knepigt, speciellt som de inte har någon leasingflotta eller annat att luta sig mot.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Byta bromsbelägg, ej skivor, fram på en A4 B5 (95-01) borde kosta runt 2000:- på en märkesverkstad beroende på stad...

Länk till offerten på 3600:-?

Vill även poängtera att det inte är givet att leasingbolagen lämnar till märkesverstäder, de lämnar ofta till Mekonomen, Meca. Bosch oberoende skadeverkstäder etc.

Även om jag har svårt att förstå varför man inte lämnar en ny bil på märkesverkstad så är det bra att det blir konkurrens. De som ger bäst service skall ha flest kunder...

MVH Christofer
Men snälla crille82,Du jobbar säkert på en otroligt ärlig märkesverkstad men Du kan väl inte försvara en hel bransch som så många har dåliga erfarenheter av ??

Det finns mycket bra verkstäder i Sverige,både märkes och privata oberoende verkstäder,men tyvärr är de få till antalet och har långa tider då alla vill ditt via ryktet etc.

Finns 3st väldigt omtyckta verkstäder i mina trakter varav 2 får kunder från norra dalarna,stockholm och även Norge med jämna intevaller,och de båda är icke märkesverkstäder !!

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men snälla Alex84, du kan väl inte generalisera en hel bransch och basera dina åsikter om hur det är Ludvika?

"Det finns mycket bra verkstäder i Sverige,både märkes och privata oberoende verkstäder"

Absolut, håller med, men det finns fler dåliga verkstäder än bra. Allverkstäder är väldigt sällan speciellt duktiga på ett specifikt märke eller modell, det är iaf säkert...

MVH Christofer
Nu börjar vi tala samma språk :)
Håller med det sista i inlägget helt och hållet :)
Men detta är inte bara lokalt i Ludvika,Fagersta med omnejd tyvärr.
Det är ingen hemlighet att verkstäder tjänar mest på att utföra service:ar det har vi ju sett i inside som gick för flera år sedan när de intervjuade en kille i luva och förvrängd röst, och det är inte så konstigt service och garantijobb finns det färdiga debiteringar för.
Att få in en bil och försöka lösa ett problem tar tid även om man tar betalt per timme så hade det kanske gynnat mer att utföra vanlig basservice på bilar under samma tid.

Det finns rötägg i alla brancher ävem märkesverkstad, auktorisread och fristående verkstad som reparerar alla märken.
det som inte går att förneka är att det slår hårdare mot den lilla verkstaden med kankse 1-4 anställa om man får dåligt rykte pga dåligt utförda jobb.
Till skillnad från bmw, din bil, billia m.m. som kan gå ut säga i tv "vi har gjort fel, vi har brustit i rutinerna, vi ska klart se över våra rutiner" och sen händer inget man jobbar på som vanligt.

Medans det drabbar hårdare mot den mindre verkstaden alla i kvarteret vet det och det skrivs på diverse forum, men de kommer leva ändå.

Personligen lämnar jag min bil till en allbilverkstad, som servar allt möjligt fordon, maskiner m.m.
Därför köper jag också bilar utan garantier som inte kräver att jag vänder mig till märkesverstaden.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Vi ska ju också ta med i funderingarna att det finns folk som jag.. Jag behåller min (leasade) bil i ca 30 månader och byter sedan. Jag utnyttjar BMW´s fria service såklart och skiter fullständigt i hur den blir servad. Det viktiga för mig är ATT den blir servad och gratis servad. Har dock aldrig märkt att något dåligt jobb har gjorts. Men väljer den lilla (men auktoriserade BMW verkstaden) framför verkstaden där jag köpte bilen. Aldrig några problem, ställer upp med lånebil och fixar garantiproblem utan knot. Min kompis jobbade på en auktoriserad SAAB verkstad för 10 år sedan. Var kutym att göra rent oljefiltret med thinner och ta det nya filtret själv, samt även behålla den extra halvlitern olja som blev kvar i 4 litersdunken eftersom inget filterbyte skedde... Så nog sker det saker på alla möjliga verkstäder.
själv har jag alltid använt BMW verkstan i Ludvika ... men aldrig mer ,, :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.