AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.459

Vilket straff vid överlast på släp

Måste köra upp en bil till Stockholm om ett par veckor, får fram följande info från transportstyrelsen på vår dragbil:

Totalvikt, kg: 2800
Ursprunglig totalvikt, kg: 2800
Max släpvagnsvikt, kg: 2500
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 750
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1450
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5200

Bilen som ska fraktas väger 1450kg torr.

Statoil erbjuder två sorters släp (med eller utan boogie)

Vanligt släp:
B-Körkort krävs
Maxlast 790kg
Totalvikt 1300kg

Släp med boogie:
BE-Körkort krävs
Maxlast 1430kg
Totalvikt 2000kg

Så, dragbil och last är konstant, men två olika släp.

Vad blir straffet på vardera släp?

Jag har vanligt B-körkort.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Överlasset är nog inte så farligt, värre att det blir olovlig körning.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
PÅ macken där jag hyrt släp får man inte hyra släp som kräver högre behörighet än man kan uppvisa på sitt körkort. Macken är kanske rädd att bli beskylda för någon form av medhjälp/vilseledande information.

Och nu kommer moralkakorna - varför finns relgerna tror du? Är det trafiksäkert att köra med överlast? Hur känns det att få en bakomliggnade bil med för tungt släp i kofferten då du bromsat för en älg?
Och om du sedan hävdar att du behärskar att köra med tunga släp - varför har du då inte tagit högre behörighet?

Lösningar:
Kan inte bilen som ska till Stockholm köras dit?
Om inte - kanske en transportfirma är lösningen.
eller någon med rätt dragbil, rätt släp och rätt körkort?

Lycka till att hitta en bra och laglig lösning!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Olovlig körning på hur du än vrider och vänder på det.
Minst trubbel blir det med vagn 2 då dom inte lär bråka om 20 kilo. Om du däremot försöker dig på att lasta en 1500 kilos bil på ett släp som får lasta 790 kilo så byter hela helvetet löst. Dessutom stor risk att du fördärvar vagnen med nära 100 överlass.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Royalcruiser. Vagn 2 kräver BE, vilket TS inte har. De 20kg är alltså inte problemet. Jag vet inte vad som är värst av överlast eller avsaknad av BE, men sannolikheten att du blir stoppad, om du annars kör enligt lagboken, är ju i sort obefintlig.

Jag har varit med om att transportera 1600-1700kg på en vagn typad för 750kg minst 15-tal gånger och vagnen visar inga som helst tendeser på att ge vika. Lite extra luft i däcken kan däremot vara en bra idé.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Går det inte att använda en mindre dragbil? Om du tar en dragbil som väger 1700kg, t.ex. din 320d så får du väl dra 1700kg utan BE kort eftersom totalvikten är under 3500kg och släpet inte väger mer än bilen?

Iofs kanske man inte räknar med tjänstevikterna utan totalvikterna?

Dragbilen vi har tillgång till är byggd för att dra hästsläp (annan utväxling och överdimensionerade bromsar), detta i kombination med ordentligt släp är bäst ur trafiksäkerhetssynpunkt. Det enda som saknas här är BE-kort.

Dessvärre så verkar det minst vettiga alternativet vara det mest fördelaktiga om man tittar på straffskalan, nämligen lättare dragbil och B-släp. Det har funkat bra när bilen har flyttats inom Göteborg, men ingenting jag vill åka till Stockholm med.

Lutar åt att buda upp den istället om vi inte hittar någon med BE-kort.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Måste ju vara bäst att hyra en lastbil? Länk

-------
//Lövet
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Kan varmt rekommendera Björnpilen om det ska flyttas bilar på transport. Länk
Han så vitt jag vet ingen hemsida utan fokuserar som egenföretagare på att köra lastbil. Det gör han riktigt bra!
Rimliga priser och seriöst skött framför allt.
Tack för tipsen Lövet och Mats!

Kom dock i kontakt med Eurotransport.se, pratade med en kille som heter Markus som var väldigt servicemedveten och fixade allt.

Nu tar jag flyget upp och slipper sitta och nöta Gbg - Sthlm i smärtsamt låg hastighet.
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Grelle:

Eftersom bilen bara får dra 750 kilo med B-kort och vagn A har totalvikt på 1300 kilo så behöver du BE ändå. Du får inte köra den tom på B kort ens.

Därför kommer vagn A att ge både olovlig körning samt överlast, men vagn B ger enbart olovlig körning, och är dessutom byggd för att tåla lasten. Om du hyr ett släp och den havererar pga. överlast, vem tror du får betala????

Nu läser jag att det löst sig ändå, men du klarar dig inte utan BE i något av fallen ovan.
Så, nu står pärlan på lastbil för att köras till Stockholm Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eh? Vad är det där?

-------
//Lövet
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Men var det inte om ett par veckor som bilen skulle upp till Stockholm? Nu blir jag konfunderad.
Lövet: Det är en Citroen HY, efterkrigsbil. Just nu rullande hamburgerbar med komplett kök, perfekt för hipsters på Söder.

Martin: Passade på att ta upp den lite tidigare nu när jag slipper köra själv.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Royalcruiser. Om man hyr ett släp som havererar så får man ju betala, ingen tvekan om det. Men om släpet inte haverar så får man inte betala. =)

BE behövs för alla fall om det ska göras enligt lagboken, men som jag uppfattade TS så var vi i detta teoretiska resonemang beredda att rucka på dessa detaljer.

Är du redan användare? Logga in i menyn.