AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.749

Kolla upp era 550:is!

Lasse Karlsson
Hallå BMW-vänner!

har en 550IAT-06 med panoramasoltak. Tänkte med denna tråd, skicka en varningt för er som har just 5-serie med panorama-soltak!

Det har varit servicebulletin från BMW ute om detta, men om det inte gjorts nått åt saken iom detta, bör man nog passa sig!

Fick ju in vatten i reservhjulsbaljan ism ett sjuhelsikes oväder för ca en månad sen! Brände styrboxar till dragenhet och autobakluckeöppningen på bilen, och det var med guds försyn som jag klarade nivåregleringen, som betedde sig skitkonstigt kort efteråt, men som sedan ordnade upp sig!

Rev ur i skuffen, så att jag nu lätt kommer åt att hålla koll på ev vatten, och idag vid koll, visade det sig att vatten tagit sig in(dock ytterst lite). Har ingen koll på om ovädret gav allt vatten precis då, eller om det samlats upp över tid, och att det då var "droppen" som fick styrboxarna att dränkas!

Är det så att det läcker in lite hela tiden, är det bara en tidsfråga, innan man har problem! Kolla upp detta! ni som har panoramatak. BMW vill ha runt 20 papp, för att fixa bara bakluckeöppningen! säkert över 30 för att få med styrenheten till draget, och jag vill inte ens tänka på var det slutat om nivåregleringen ballat ur!!

För egen del, kommer jag skaffa enklare takpressening till bilen, hålla den i garage så mycket det går vid kraftigt regn + att kolla i skuffen, för att torka ur ev vatten! Hoppas jag kan rädda nåra från problem, med denna tråd!

HA DET!

modolasse
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jättebra med upplysning.

Gjorde en oljeservice hos akutoriserad verkstad på min 750 E38 efter köp, vips så fick den ny generator a 10kkr pga servicebulletin som inte var åtgärdat av tidigare ägare. Inget fel på generatorn men skönt att det ordnades.

Vad sade bulletinen mer specifikt?

E34 hade problem med äldre bilar och mekanismsynkring mellan dubbelsoltak. Sådant kan man ana tendenser av på E61 av på enstaka fall men det är en för ny modell. Samtidigt så på 10 år eller 20 år gamla bilar kan ju mekanism strula men ändå.

Löv som ligger länge på den mest ovanliga ställen verkar också kunna ge dyra elektronikfel då vatten samlas. Man får tvätta bakom alla lister och dammsuga under luftintag i motorn varje år kanhända.

Tråkigt att du fick så dyra problem. Kunde försäkring inte nyttjas pga mil eller att tidsramen i villkoren inte gällde?

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.