|
|
|
|---|---|
|
Undrar om de här är nåt att ha? Länk törs man beställa från humanhabit? är det för mycket watt? | |
|
Dyrt. En kollega köpte av Lightpoint för strax under tusingen tidigare i Augusti. Gällande funktionen så är det helt okej. Tycker dock att ett xenonkit lyser lite bättre, men har ingen vetenskaplig grund på det.. |
|
|
ja xenon är väl bättre men ids inte lägga.. en annan sak jag undrar är att, blir de mycket värme från ex 80w led? |
|
|
Xenonkit lyser inte bara lite bättre, utan avsevärt bättre. Jag skulle inte ens snegla åt en "LED-konvertering" än på ett par år, många har provat, många är besvikna. Det har nu kommit xenonlampor som kapat uppstartstiden så rejält att valet är enkelt. Länk |
|
|
Väldigt mycket mumbo-jumbo där i marknadsföringen... både på LED-produkterna och HID-brännarna. Jag sätter en slant på att man kanske pressar in 20W MAX i de stackars lysdioderna dvs de som kallas för 8st 10W CREE XM-L2. Inte för att inte dessa verkligen kan hantera 10W/st, men bara om de kyls VÄLDIGT väl, och detta är en omöjlighet i lampor som dessa, där all värme skall tas bak till en kylare med fläkt genom en smal metallflik osv. Gör så här: Kolla på de vanliga LED-ersättare som idag är uppe i 6-8W i form av en vanlig glödlampa med E27-sockel. Känn på dessa efter en halvtimmes drift, håll inne med svordomen när du brände dig... Tänk dig 8-10 ggr denna effekt på en liten pinne, och fundera lite... och märk att lysdiodernas värsta fiende är just värme inne i halvledarchippet... Marknadsföringen med färgade hylsor att sätta över dioderna måste väl vara ett aprilskämt får man hoppas... Förlusten i ljusstyrka blir enorm, redan en helt ofärgad plast eller glashylsa över en vit lampa ger fullt mätbar förlust på 6-10% mindre output i lumen... HID med kort tändtid hänger till stor del på drivenhetens egenskaper, hur hårt man vill driva brännaren efter start osv för att snabbt öka trycket/temperaturen och stabilisera ljusbågen. Jag har mätt på flera eftermarknadsenheter, alla låg klart under startströmmen hos mina original Hella drivenheter, även de som påstods vara upptrimmade high-speed osv. Vad kineserna inte verkar känna till är att detta är reglerat och noga bestämt för att klara EU-godkännande osv, De klistrar glatt på ett CE-märke ändå, antingen "äkta" eller den modifierade modellen "China Export" men regler eller några avancerade drivenheter med ordentliga startströmmar och temperaturkompensering osv, det bryr de sig inte så mycket om, tyvärr. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.