AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.730

BMW x3 köpråd

Hej allesamans,

har gått och blivit totalt insnuvad på en X3, kikar på dom modellerna runt 08-09.

Skulle ni kunna ge lite tips vad jag borde undvika eller tänka på innan köpet.

Har för närvarande en XC90 men gillar inte volvo samt den dricker alldeles för mycket, runt 1,2 blandat (besiin).

Har kikat lite på 2,0 motorerna då kraften i bilen inte spelar mig någon roll alls.

Dom bilar jag har hittat har gått cirka 14-15 k mil, när är det dom stora servicarna görs på den samt vad är vanligt att man måste byta vid dom miltalen?

Tackar på förhand.

Mvh
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hade du tänkt dig en bensinmotor (2.0i eller från 2009 20i 150Hk) eller diesel (2.0d eller senare 20d, 150 eller 177Hk beroende på årsmodell)?

//Bjersér
Hej Bjerner,

är lite oklar hur modellerna ser ut samt när det kom nya x3 modeller, kan du kanske klargöra detta?

Skiljer det något mellan en 08 och en 09 BMW x3? Kikar endast på Diesel.

För att ge ett exempel:

Länk

mvh
e3
336
e39520it
520dT -14
Skjuter in lite info:)

Bla här i modellguiden hittar du lite:
Länk

Det skiljer vad jag vet inte något stort mellan -08 och -09.
Faceliften, eller på BMW-språk:LCI(Life Cycle Impulse), kom nog -07 och då fick den desto större uppgradering.

Stort sett:
X3 kom 2004, fick en betydlig facelift 2007, och kom som helt ny(nuvarande) X3 i 2011. Den fick facelift i år.

För övrigt så gör ju BMW ändringar även mellan LCI, men där kommer jag till korta:)
Tackar för svar, då är det en 07 frammåt jag är ute efter.

Vad är rimliga miltal på en sådan? Är då 2.0d jag ska ha, några kända problem med dom som kan kosta mycket att åtgärda?

V
2.0d har väl N47, en motor Wiki beskriver såhär,

"The N47 engine family is prone to excessive timing chain wear and premature failure.[5] Rattling noise from rear of the engine is indicative of the condition. Timing chain failure may call for engine replacement or a costly repair".
Någon mer som kan intyga på det Jabbel säger? Har ni upplevt problem med den motorn?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
X3 fick en facelift redan i september 2006 (som 2007 års modell) men den uppdaterade dieselfyran N47 kom först i mars 2007, och det är den motorn som drabbats av problem med kedjan. Men för att få en realistisk bild av problemet får man sätta det i förhållande till antalet sålda bilar med den motorn.

BMW säljer en och en halv miljon bilar om året och många av dem har haft en N47 under huven de senaste sju åren, hur många haverister har det förekommit?
Vill du vara på den säkra sidan är den äldre dieselfyran M47 (t.om våren 07) en stabil konstruktion., till priset av lite lägre effekt och högre förbrukning.

I övrigt har jag upplevt X3 E83 som en rejäl och pålitlig bil, jag körde en X3 xDrive20i av årsmodell 2009 i 4.5år och sålde den med ca 18700mil på mätaren. Bilen fungerade felfritt under den tiden och kändes fortfarande fräsch när den såldes, några enstaka slitdelar byttes mot slutet (16.5-17.5k mil) som t.ex bromsskivor och belägg, fjädrar bak (brukar brista runt 15k mil på E83) och en läckande packning kring vakuumpumpen men den var en pärla!

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.