AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.186

Vilket interface för att serva E61?

sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag har skaffat Bentley-manualen till min 530xi pre LCI och börjat klura på några saker som jag tänkte åtgärda själv och då behöver jag också kunna prata med bilen. Bentley hänvisar till "BMW scan tool" men går inte närmare in på vad det är för något. Det som gäller verkar vara att köpa en passande ODB -> USB kabel på ebay och fixa en windows laptop med diverse mjukvaror, INPA, Ediabas, Ncs Expert, jag har inte satt mig in i exakt vad det är för något men det låter lite omständligt så jag funderar på om man kan klara sig med någon enkel och billig handhållen enhet?

Några saker jag behöver för stunden är tex:
- Resetta automatlådan.
- För att byta olja i automatlådan behöver jag kunna läsa av temperaturen. Bentley hänvisar också till "on-screen instructions to complete ATF level check" vet inte exakt vad det skulle kunna vara för något.
- För att byta bromsvätska behöver man trigga en funktion för att elektroniska hydrauliken också ska få ny olja, det känns inte kritiskt dock.

Nån som vet om en handhållen, billig kina-enhet som klarar såna saker? Eller finns det förresten någon blåtandsdongle + android-app som skulle funka?

Generellt så vill jag alltså kunna göra så mycket service och reparationer som möjligt själv, men jag behöver inte kunna omprogrammera saker.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inpa/Ediabas/NCS blir utmärkt.
Finns ingen handhållen som klarar dessa grejer.
Kolla på sveriges största säljsite sök på Inpa.
Jag har PM:at dig!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.