AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.543

Skallrande plåtigt missljud vid gaspådrag 320i -07

ze
3
zepexo
320i -07
Hallå, Ny i forumet!

Bilen är en 320i -07. Den har ett skallrande plåtigt missljud från motorrummet (centralt beläget) vid gaspådrag (belastning) på låga varv och hög växel, går över vid högre varvtal. Det låter som något, exempelvis en metallkåpa är lös och vibrerar mot något i motorrummet

Finns det någon här som har upplevt något liknande och har erfarenhet och tips på vad det kan vara och hur man kan gå tillväga för att lokalisera felet.
Bilen har idag gått ca 6000mil

//Jesper
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
N43 under huven?
ze
3
zepexo
320i -07
Mkt möjlig, vet faktiskt inte :)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Mitt svar till dig skulle då vara att det KAN vara ett tecken på att din kamkedja är sträckt, det du hör är när den släpar mot plastkåpan som omsluter den. Vid högre varv spänns den och därför försvinner ljudet. För min del gick det så långt att kedjan hann slå sönder plastkåpan. Gick ut plastbitar i oljan osv och slutade upp med ett motorbyte vid 6000 mil.

Man trodde först det var några värmesköldar som satt lite löst och orsakade ljudet, men det var inte förrän oljepumpen började strula och man tog en titt i oljetråget som man upptäckte plastbitarna. Sen insåg man alltså vad som orsakat det hela. Verkstaden skötte det ändå bra och tog striden med försäkringsbolaget som ville sätta in en beggad motor, fick en fabriksny tillslut.

Mitt tips är att ta in den på verkstad och be dom kontrollera kedjan på nåt sätt. Tycker dom du är ute och cyklar kan du ju visa det jag skrivit här och även nämna att det finns fler fall med 320i/d där kedjan skapat problem (men det borde de själva veta). Blir det dyrt så ska de ta det på din försäkring, be dom att inte stänga ärendet innan det är utrett och bilen varit problemfri efter ev. åtgärder. På så sätt slipper du flera självrisker.

Kan inte komma på en annan orsak, kanske någon annan kan? Får hoppas jag har fel.
ze
3
zepexo
320i -07
Tack för det utförliga svaret! Ska in till verkstaden nu på fredag och kika och absolut nämna det du skrev
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.