AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.844

ABS e61 Arbetar konstant.

Hej!

Har blivit med e61, en liten strulbil men fick den till ett bra pris så det får man ta. en 04a.

Abs'en verkar ha sig ett eget liv, den arbetar konstant vid bromsning, jag inbillar mig att det oftast är vid regn men även annars också.

Har rengjort alla givare, kontrollerat kablar och genom BMW inte några felkoder i bromssystemet..

Tankar har gått till att byta vätska, men kan det verkligen få den att arbeta konstant..

någon som har lite mer koll än dethär än mig. tycker mig inte vara helt bakom flötet.
Kan vara en defekt ABS krans som spökar?
Borde jag inte få en felkod då?`

känns som mycket jobb att kontrollera alla 4...
ABS kransar kan få sprickor pga rost angrepp etc och avståndet mellan kuggar är inte jämnt och orsakar ABS verkan vid inbromsning då givaren registrerar det som ojämnt varvtal på däcken.
Ev felkod uteblir då systemet läser det som halt underlag,men blir avvikelsen ännu större då kransen faller sönder mer pga sprickan kommer säkerligen en felkod med tiden?
Skriver inte att det ÄR men KAN VARA orsaken?
Ok, tack för tipset, lät logiskt borde det räcka med att lossa givaren och titta ner i hålet och snurra skivan för att se ev skador?
Fast det låter ändå konstigt då jag iblamd kan starta om bilen och problemet försvinner tills jag stänger av den igen.
Sa
440
Saij
X3 -12
Kan möjligen bero på däcken - felaktig dim. olika fabrikat eller olika rullomkrets d.v.s. olika slitage på däcken. Kan ibland vara mkt. känsligt för detta - har du möjlighet så testa med en annan omgång hjul - släng på vinterdäcken om du har.

/Saij
Efter dagens skruvande verkade det som att felet låg i bakre abs ringar med rostbeläggning på... Gick från givarhålet med 5-56,breakclean och en vass skruvmejsel... Lyckades få bort det mesta och från resan hem var problemet borta... Hoppas det fortsätter hålla sig borta..
Tar tillbaka det jag sa, felet fortsätter när jag väl startade om bilen, och då det är konstant tills bilen startar om igen har jag svårt att se ett problem....
Sa
440
Saij
X3 -12
>Johan_sp00n

Hur gick det med dina ABS-Problem, hittade du nå'n orsak/lösning?
Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.