AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.473

E39 med M52 Har topplockspackningen gått?

St
5
SteSi
523i -98
Jag funderar på om topplockspackningen har gått, motorn går upp i värme och vill koka. Provade med att byta termostat men ingen skillnad. Någon som har någon annan teori, vad det kan vara? Jag gjorde en liten film som visar hur den beter sig på tomgång utan lock på expansionstanken:

Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
En test kan vara att plocka ur tändstiften efter motorn svalnat. Då startmotorn då går kan det skvätta ut vatten från den/de cylindrar som sugit in kylvätska då den svalnar.

Det var en våldsam rökutveckling. Luktar det avgas/bränsle så skulle jag säga att det är mycket troligt att det är läckage från cylinder/rar.
Sw
48
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Det finns ett test man kan göra för att se om det finns avgaser i kylarvätskan. Men jag hittar inte vart man kan köpa ett sådant, någon kanske vet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara vattenpumpen som gett upp - det är inte ovanligt att skovelhjulet lossnar från axeln och då pumpar den inte vatten även om remskivan snurrar.

Hur länge sedan var det pumpen byttes?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
St
5
SteSi
523i -98
Jag vet tyvärr inte när pumpen byttes, Inte senaste 3000 milen iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

St
5
SteSi
523i -98
Bilen är även mycket tröttare nu.
St
5
SteSi
523i -98
Den har gått 36000 mil.
Även om vattenpumpen är dålig så ska den inte trycka ut avgaser i expansionskärlet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Delorian, förvisso sant, men det är inte säkert att det är avgaser - det kan vara kokning...

Har du ingen historik på bilen när det gäller vattenpumpsbyte - får man kanske t om anta att den aldrig är bytt. Vill man vara på säkra sidan bör man nog byta pump runt 20000mil i förebyggande syfte.

Mvh
Johan B

Satt å funderade på det där, och jag tror du har rätt johan.
Har den aldrig gått upp på rött så skulle jag säga att det inte är förbränningsavgaser utan beror på att bilen håller hög temperatur pga dålig cirkulation.

Har den aldrig gått upp på rött och det inte är vatten i oljan så hade jag bytt vattenpump, ta tag i axeln och se om den glappar.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Gör ett kompprov. Känns bilen slö nu så är det dock inget bra tecken.
St
5
SteSi
523i -98
Jag gjorde ett kompprov idag. Fem cylindrar låg på 7-8 bar, men 4:an låg på 5. Så stor skillnad ska det inte vara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.