AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.980

Skitbra sida: biluppgifter.se

Sida 3 av 4
Verdi
Jag fick 10 i kraft på min "gamla" F31 335d.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, för 335d och en Ferrari är ju ungefär samma bil...
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ferrarin hade bara 400 hästar så det hade säkert varit minst en 11 på 335d
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag fick också 10 i Kraft på min.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
AlexanderK,
Är det kritik mot sajten eller mot mig som bara skrev att man visst kunde få 10?

50+medbmw,
Öh, ok... Vad vill du?

Ibland blir man bara trött...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den här diskussionen är nog det minst intressanta man kan ha i sammanhanget. Det läcker ut personuppgifter på Internet och ni tjafsar om nåt godtyckligt betyg på prestanda?

-------
//Lövet
Verdi
Läcker personuppgifter? Det där är inget nytt. Allt det där fanns redan, fast man var tvungen att anstränga sig mer och gå in på 3-4 sajter istället för bara en.

För de som verkligen ville veta så gör nog den där sajten varken från eller till. Däremot blir det ju lite mer "wow" för oss som bara kollar runt lite.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Personnummer till personer med bolagsengagemang har jag hittat tidigare men
fullständiga personuppgifter på vem som helst har inte varit tillgängligt gratis på Internet tidigare såvitt jag känner till? Visst har man kunnat ringa skatteverket men det är en helt annan (och klart jobbigare) process.

-------
//Lövet
Verdi
Jag hittar inga fullständiga personnummer, men jag vet att du verkar ha gjort det.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fullständiga personnummer finns på en mängd siter på Internet. Om jag inte minns fel så var Ratsit bland de första att publicera kompletta personuppgifter (då även med inkomstuppgifter). Så jag förstår inte riktigt ditt problem Andreas. Tidigare krävdes ett SMS och besök på en sida såsom Ratsit eller Upplysning.se för att få reda på uppgifterna, nu krävs inte detta extra steg längre.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ratsit visar inte fullt personnummer inte om du inte köper betalabonnemang. Det är för mig stor skillnad. (Bland annat för att det är betydligt svårare att vara anonym då) Nu visar de inte heller inkomstuppgift utan omfrågekopia.

Verdi: Jag ska PMa vad jag menar. Om det inte är tydligt hur det går till tänker jag inte skriva det i klartext här.

-------
//Lövet
Man behöver inte betala för personnummer på Ratsit, möjligen att man behöver ha ett validerat konto.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Andreas: Bara du registerar dig gratis på Ratsit så får du fullständigt personnummer.Likaså på Upplysning.se och en uppsjö av andra siter. Dock så måste man vara medlem och inloggad, det gäller även "Merinfo", som egentligen livnär sig på kreditupplysningar.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Verdi; nej det var ingen kritik mot dig och jag fattar inte hur du kunde läsa dig till det. Jag bara ironiserade över att Ferrari och en 335d fick liknande kraftbetyg, du är ju 70-talist så du borde väl förstå ironi?

Vad du menar med "50+medbmw öh ok vad vill du" är så svårt att gissa vad det betyder så det hoppar jag över.

Åter till ämnet: Jag tycker inte det är så farligt att det läcker (eller forsar runt) personuppgifter på nätet. Visst finns det de som vill vara anonyma men allmänintresset tycker jag som sagt väger tyngre. Att fritt kunna se personuppgifter, ägarförhållanden, adresser och telefonnummer gör livet rätt mycket enklare i ganska många branscher, vilket kommer konsumenter till del med enklare rutiner och därmed lägre kostnader.

Hur många länder i världen tror ni t.ex har ett automatiskt försäkringssystem som automatiskt känner av när bilförsäkringen upphör och tvångsaktiverar en trafikförsäkring?

Och alla uppgifter har ju funnits tillgängliga hos skatteverket i X antal år, så vad är egentligen problemet. Vill man vara anonym så får man väl flytta till något annat där tekniken är på 1960-talsnivå.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

väldigt kluven till enkelheten. Vet att det är offentliga uppgifter, men det läskiga är att det finns människor med låg impulskontroll, de hade gärna kunnat få en stund att besinna sig. Om jag seriöst vill ha tag i dessa uppgifter så får jag ju det hur som. För övrigt så visade bilden grannens hus. Hans är gult, mitt är brunt. Bra för honom att jag är en snäll kille...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tycker faktiskt det är stor skillnad på att försäkringssystemen är ihopkopplade med transportstyrelsen och att man kan plocka fram vilka personuppgifter som helst på Internet. Försäkringssystemet har funkat alldeles utmärkt ändå sedan 70-talet.

Att jag, utan att ens resa mig ur stolen, kan i denna sekund veta var du bor, vilka bilar du äger och vilka bilar du haft gillar inte jag i iaf.

-------
//Lövet
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@JapMax: Bilden på ditt hus är ingen nyhet - finns ju på hitta.se sedan länge men det är inte deras bilder utan troligen googles.
Utanför mitt hus på deras bild står en 740 men tyvärr inte en BMW utan svärfars gamla Volvo :-)

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hitta var före Google i Sverige. De har faktiskt åkt runt och filmat på egen hand. Det är inte samma bilder som Google.

-------
//Lövet
AlexanderK, det är lättillgängligheten som gör informationen obekväm. Att det tidigare gått att få fram ungefär samma resultat är sant men det var betydligt krångligare än att peta in ett regnr i morgontrafiken och vips så vet gemene man, förutom allt kring personens fordon, även allt ifrån statusen på eventuella företagsengagemang, vilken färg huset har på fönstersmygarna, vem du eventuellt lever tillsammans med, om man är gift, äger man sitt boende eller kanske tom flera boenden, osv...

I den här samhällssituationen som råder idag, där alla ska jämföra sig med varandra tror jag inte att det finns särskilt många fördelar med enkelheten av personlig information. Lägg därtill en nypa jante så finns det med all säkerhet betydligt mer nedsidor än uppsidor dessutom är det ju rena julbordet för kriminell verksamhet.

Siten behöver bara länka till FB så är den komplett. FRA släng dig i väggen!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det var nog inte så här man hade tänkt sig att offentlighetsprincipen skulle fungera när den instiftades 1766...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.