|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska kontrollera ventilerna på min m3a, är det något man gör själv? Hur flyttar man kammarna så man kommer till alla ventilerna? Om man lämnar iväg, vilken verkstad rekommenderar ni och vad tror ni att det kommer hamna på? Finns det någon som känner till någon persion som skulle kunna göra detta arbetet "i sin egen verkstad/garage" Bor i Helsingborg MVH | |
|
Hej, Va? Ventilspel? Har inte den här hydrauliska ventillyftare? De är i så fall - anses i alla fall - vara underhållsfria. |
|
|
Alexander-Alexander...BMW hade mekaniska lyftare till o med M3 E46, dvs S54 var den sista(?) M-motorn med "mekaniska" lyftare. S62 (M5 V8) har dock hydrauliska trots att den är äldre än S54... Nilsson: Du behöver ett "specialverktyg" för att kunna få ut shimsen...Enkelt förklarat: Börja med att mäta upp samtliga ventilspel. Beräkna korrekt shims-tjocklek för att erhålla rätt spel. Montera korrekt shims. |
|
|
Shit vad sent M70:n hade ju hydrauliska lyftare redan 1987. Fast det var ju iofs ingen budgetmotor heller. (Dawwe-Dawwe) Det tog uppenbarligen några år innan alla fick det. |
|
|
BMW valde bort hydrauliska lyftare på de motorerna eftersom hydrauliska lyftare är tyngre och därmed hämmar funktionen på höga varv. Oftast kan man flytta runt brickor för att få rätt spel på de flesta ventilerna, så för det mesta behövs inte så många brickor bytas från extern källa. Då brickorna är väldigt hårda brukar de alltid återanvändas. Om jag inte minns fel har vissa volvomotorer samma dimensioner på brickorna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Samma brickor till B230 tex går att köpa på Länk bra mycket billigare än bmw tex | |
|
Alexander den okunnige: Man (pratar generellt inte BMW specifikt) använde (och använder än idag) mekaniska lyftare i högpresterande motorer för att man får exaktare "ventiltider" o man kan varva mer utan att riskera "valve-float" (googla, orkar inte förklara...). Fördelen med HVA-elementen är att de är så gott som underhållsfria, men ur prestanda synpunkt så är mekaniska lyftare klart bättre. M70 är en budgetmotor jämfört med valfri S-motor. S14 och S38 har ett direkt arv från motorsporten, till skillnad från de flesta senare S-motorer. S50B32 påstås vara ena halvan av den legandariska S70B60 (heter den väl) som sitter i McLaren F1, effekt runt 630 kusar...Du bevisar din okunnighet gång på gång, härligt Alexander (den okunnige...) |
|
| Mm... du briljerar med din mognad... Suck, kommentaret är överflödiga. | |
|
Härligt Alexander den Okunnige... När argumenten tryter så griper man efter det sista halmstrået, förolämpningar...Du går från klarhet till klarhet, imponerande! O vad sa jag egentligen? Jo att M70 är en "budgetmotor" (det var DU som började med "budgetmotor", inte jag...) JÄMFÖRT med valfri S-motor, jag är rätt övertygad om att de flesta här inne skriver under på det. S-motorerna är BMW M's "mästerverk" vid respektive tidpunkt. Om du tycker att jag briljerar när jag återger välkända fakta så får det stå för dig. Ett tips, nästa gång du skriver nåt i en "teknik-tråd" o du är osäker, så googla för guds skull innan. Lite plus skall du dock ha att du editerade ditt inlägg o tog bort förolämpningarna... |
|
|
Tack för svar, kommer dok lämna iväg bilen på fredag! MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.