|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyligen inskaffat mig en 335i :) Om ni bj4 dp ic får ni gärna höra av er. |
|
|
Hej. Jag har en Z4 35i -10 med den motorn i. N54. Jag har optimerat motorn med enbart programmering. Inga delar är ditsatta eller utbytta! Programmerarna säger att just denna motor är otroligt tacksam att optimera! Dom utlovar en förbättring på 306 -› 370 hk och vridmoment 400 -› 490 Nm. Det låter ju fantastiskt! Vissa skriver ”som att köra en ny bil”, ”skillnad som natt och dag”. Men jag märker inget dramatiskt. Bilen var bra innan, och den är bra nu. Finns det en skillnad så är den väldigt svår att upptäcka. Den ska ju vara strax under 25%. Det finns dom som påstår att dom märker en skillnad på 10%. Jag börjar undra.., är det MEJ det är fel på?? Det är ju osannolikt att det skulle vara något fel på optimeringen som är gjord av en verkstad som har gjort det många gånger förr. Dom säger också att programvaran är intelligent. Att den kan behöva två fulltankar för att ”lära sig” den nya motorn. En A.I. alltså. Självlärande. Plus att man bör köra 98 oktan. Det här gör ju att det blir ÄNNU svårare att märka någon skillnad eftersom den kommer så gradvis. Två fulltankar. Jag börjar misstänka att dom som beskriver en så dramatisk skillnad är drabbade av placeboeffekten. Eller vad tror ni om allt detta? /Örjan |
|
| Är man lorad är man lorad sa han som sålde ett kasst bilbatteri... | |
| Näää. Var seriösa nu! | |
| Bästa programvaran ute nu är utan tvekan MHD. Om ni sedan har automat rekommenderas att flasha in XHP steg 3. Blir extrem skillnad på lådan. | |
|
Det finns ingen programvara överhuvudtaget som kan förändra sig själv. Däremot så kan ett program ta hänsyn till både insamlade data historiskt och data i realtid (via sensorer/givare etc.) för att påverka motorstyrningen/effekten. Men märker du ingen skillnad på motoreffekten nu (efter optimeringen) så lär du inte märka den i framtiden heller. Allt annat får nog som du säger tillskrivas Placebo. Stämmer dock att N54 motorn är otroligt lätt att trimma med enbart mjukvara så 370hk och drygt 500nm är ganska normalt. Själv optimerade jag först min tidigare N54 med VTECH som precis som din programvara skulle ge 370hk. Jag körde några amatörmätningar innan och efter optimering och visst var det skillnad mot original. Skilde ett par sekunder 60-160 Km/h enligt klockan men ingen dramatisk skillnad upplevelsemäsigt. Sen bytte jag programvara till Cobb och en effektivare IC, det var en enorm skillnad både via klockan och känslomässigt. Vilken programvara har du köpt? |
|
|
Hej.. Detta tycker jag om kolla denna sida Länk |
|
|
Hej och tack för svar och länk. Ja MUC, det knepiga med Autostable som har gjort optimeringen är att dom kallar sin programvara för ”skräddarsydd”. Dom talar inte om vad dom har gjort. Man får inga papper på effekt före och efter, och som sagt inget namn på programvaran. Kanske är den skräddarsydd, vem vet? OK, det är alltså ingen A.I. Men som du säger tar den ju hänsyn till insamlade data. Det var det jag menade med att den ”lär sig”, och dom vill alltså att man kör två fulltankar och byter till 98 oktan. Så det ska jag väl göra. |
|
|
Länk |
|
|
Med så mycket svammel av din "trimmare" skulle jag dragit öronen åt mig. Tyvärr måste du själv bekosta och prova i bänk efter 2 x 98 okt tankningar. Men men... |
|
| Pulphea: Kan bilen ha varit optimerad sen tidigare? Skulle ju kunna förklara saken... | |
|
Håll dig till erkänd bra programvara som cobb eller mhd. Finns idag ingen "trimfirma" i sverige, vad jag vet, som kan få ut mer och stabilare effekt än vad du kan få från dessa flash-programvaror. Åker själv z4 35i med 500hk+ ;) |
|
|
Ja fjalar, det var ju en teori. Det borde ju trimmaren ha märkt och sagt till om i så fall. ”Borde” alltså... Sjöbusen! Häftigt! Hur har du gjort? Går inte bilen sönder med 500 hk?! 8/ Eftersom vi har samma bil vore det kul att byta bilder! Agent Anderz 007: Kan jag be BMW verkstan mäta upp prestandan eller har du nåt annat förslag? |
|
|
Pulphea, Jag finns på garaget.org/sjobusen ;) |
|
|
Vet inte om någon BMW verkstad kan detta. Men din egen trimmare bör väl kunna eller så vänder du fig till Tekniken Värld eller Vi Bilägare som "själva" mäter upp verkligt effekt och vridmoment. Bl.a hade BMW + 5% nåt och Volvo - 10% utifrån tillverkarens egen spec. Du har 306 på pappret enl. BMW men kanske i själva verket har 225 hk nåt. Nu har din "trimmare" fått upp den i 333 hk nåt och så klart att dessa 8 hk märker du inte förrän efter 6000 varv om ens då. Innan du trimmar din bil så SKALL den testas. Och det är utifrån dessa hk som modifiering skall ske. Allt annat är strunt. Men några hk vinner du på att köra 98 okt och några till om du tankar i Tyskland. Samtidigt går alla bilar mycket bättre i Tyskland där de får köras som det är tänkt. Alltså över 3000 varv/min. |
|
| Menar förstås 325 hk!! | |
|
PBZ i Uppsala verkar bra för bänkmätning. |
|
| Köpte just ett sportluftfilter från Schmeidman. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.