|
|
|
|---|---|
|
Hej, Idag efter att jag hade kört ca 2 mil och sedan stannat ett par timmar på ett ställe varefter jag körde kanske 3km och stannade i 20 min startade inte bilen. Den var stendöd. Bytte batteri för knappt två år sen. En kompis kom och hjälpte mig med startkablar men det hände inte något, det "klickade" lite när jag försökte starta. Det konstiga var att bilen startade efter att vi hade kopplat bort startkablarna. Vad tusan kan det vara? Kan det ha med fuktig väderlek att göra eller att jag inte kör med bilen jättemkt (3-4 mil senaste veckan)? Tänker här att generatorn kanske inte har fått ladda batteriet tillräckligt? I veckan dog den när jag frikopplade när jag kom till en korsning men då var det inga problem att få igång den. | |
|
Kontrolera generatorn, mät spänningen på batterierna med motorn igång. Jag har precis haft problem med startmotorn och det kan mycket väl luta åt det hållet. Efter att ha läst lite olika forum om startmotor-problemet så kan den ibland vara bra och ibland krångla. Den kommer dock att ge upp helt en dag när man minst anar det. |
|
|
Många startkablar är inte värda namnet, kan se fina ut men under plastisoleringen är bara klena koppar eller aluminiumledare. Duger på sin höjd att starta en mopedbil med... Det som händer då är att du får klick-klick-klick när du vrider på start trots startkablar och en frisk bil som levererar startström, det blir spänningsfall i kablarna osv. Låt startkablarna hänga på 5-10 min med hjälpande bilen startad och med lite över tomgångsvarv så har du i regel puttat in tillräcklig laddning i ditt batteri för att lyckas starta motorn. Om ditt batteri däremot är helt kass så hjälper bara byte, och din story tyder ju tyvärr på detta, även om det bara gått ett par år efter förra bytet. Några djupurladdningar tar knäcken även på helt friska batterier, förutom att även ett rätt nytt batteri också kan haverera pga internt fel. Kolla även så att alla kablar, batteriklämmor osv är rena och väl fastdragna. Om ditt batteri verkar kunna vara användbart fortfarande så skall du ladda upp det i minst 24 tim och sedan testköra det i bilen. FP |
|
| Okej, tack för era svar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.