AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.230

740 E38 död OBC ?

Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Min färddator på 740:in har slutat fungera !

Den visar inget vare sig på radiodelen eller när man trycker på blinkersspaken. Den har också slutat att varna för lampor, dörrar mm.

Hittar inget uppenbart när jag söker här.... Är det någon som har tips på vad det kan vara ? En kompis trodde på tändningslåset men f*n vet.

Hoppas på hjälp.

BMW och USA-bilsälskare :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lite svårt att begripa helheten.

När du trycker på blinkersspaken, syns det något på displayraden i huvudinstrumentet då( där hastighetsmätaren sitter i)?

Kan du söka felkoder i bilen med hjälp av en laptop och lämplig programvara själv eller genom någon kompis?

Verkar elförsörjningen ok, svajande innerbelysning när tändingen är i läge 2, svår att starta? Koppla på en ctekladdare, kollar hur gammalt batteriet är och vad indikatorögat(liten och rund på ovansidan av batteriet) har för färg. Grön = ok, gult= ladda och svart= byt batteri. Batteriet sitter i bak, innanför klädseln på höger sida.

Finns de som reparerar trasiga displayer, odbtuning.se i Sverige samt många i Tyskland, t ex pixel-fehler.de för en bråkdel av pengarna för en ny utbytesdel.

Haftr några andra el eller elektronikrelaterade problem?

Mvh
Asken

Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Bilen fungerar som den ska i övrigt men helt plötsligt fungerar inte allt som har med OBC och Check Control att göra.

När jag startat bilen får jag inte längre upp felmeddelandena i "hastighetsmätarens" nederkant och jag kan inte längre trycka på blinkersspaken och se alla data som förbrukning och räckvidd mm.
Det är svart i det fältet. Inte heller kan jag trycka på BC-knappen nere på radion och få data där. Verkar som hela färddatorn och CheckControl funktionen är borta !?

Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Felet avhjälpt (rodnar lite) men felsökningen i mörker och regn var ju lite svår.

Det var säkring 46 som tydligen gått !!
Syntes inget fel på den men när jag bytte ut den funkar allt som det ska. Mätte sedan säkringen med multimetern och den var trasig.

Skönt att se felkoderna igen ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.