AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Demontering av oljetråg BMW e34 m20b20 520i -89

Jag skulle byta olja i bilen, men märkte att oljepluggen var runddragen. Är det någon som vet om det går att riva ner tråget med motorn i bilen? uppskattar snabba svar!
Tack.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det går i alla fall på E30 (även om det är bökigt ) och femman är ju lite större så det kanske går.
Jag har dock inte provat.
Annars kanske du kan gänga om på plats och skölja ur tråget ordentligt innan du fyller olja.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är imponerande hur man (föregående ägare gissar jag) lyckas dra oljepuggen rund. Men numera har man sett det mesta och man slutar aldrig fascineras av den brist på självinsikt det finns hos vissa hemmamekare (det finns för många som inte vet när de når gränsen för vad de klarar av själv).

Den är ihålig just för att man inte ska kunna dra åt den får hårt i det mjuka aluminiumtråget, så skruvskallen går av om man drar för hårt. Därför undrar man lite hur man lyckats dra den rund... Skiftnyckel, morakniv eller rörtång gissar jag på...

Jo, det ska gå att ta loss oljetråg utan att lyfta ur motorn. Det är bara på M30-motorn du måste lyfta upp motorn en decimeter eller så för att få clearance. Men detta ska du inte behöva göra på en M20 i en E34.

Har dock själv aldrig provat - ovanstående info kommer från Bentley (som är *THE* verkstadsmanual som du kan få till din BMW).
Tack så mycket för svar, det hjälper verkligen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.