AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.756

Köpråd BMW 335i E92

tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Vad ska man se upp med när man kollar på 335 E92 med lite mer mil på mätaren?
Är det turbon och högtryckspumpen som är den svaga länken även i senare årsmodellerna?

Ligger dessa rätt i pris?

Absolut i min smak gällande utrustning och utseende men lite högt miltal som oroar.
Länk

Ser rätt trevlig ut också.
Länk

Är DKG lådan ett bättre val än den manuella?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Intressant att Autowåx "säljer för kunds räkning". Trodda jag bara mindre nogräknade handlare höll på med. De borde ha koll på att de är ansvariga ändå.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Det är olika motorer på 11 och 09 så lite olika typfel kan man tänka sig. 09an har n54 så WG-rattle i turbos, spridare, tändspolar och bränslepump är kända problem. Mycket trimvänlig maskin också. N55 vet jag inte så mycket om men tror att den har mindre typfel och vet att den är mindre trimvänlig.

/DJ
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Kane:
Exakt min första tanke. Direkt jag såg det så googlade jag rent instinktivt namnet på firman..
Det behöver såklart inte betyda någonting!
Det är inte ovanligt att Autowåx har försäljningsuppdrag, det har jag sett ett flertal gånger på dyrare modeller.

Säljaren av den vita är en lögnare...
"Bilen är fullutrustad, fanns inte något mer att välja då jag köpte den."

Det saknas massor av tillgänglig utrustning bland annat aktiv fartållare, elgardin, klimakomfort vindruta, garagedörröppnare, skisack, parkeringsvärmare, DAB, TV, Individual Audio, mörktonade rutor och en del ytterligare. Det bör vara en lagerbil med tanke på att det stått nästan tre månader innan den togs ut. Sök BMW E92 prislista på google och kika själva.

Jag hade tagit den hos Autowåx för att det är tryggare med en auktoriserad handlare, svart är snyggare och den har rullat mindre.

Mvh Stephan
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Rätt intressant tanke där, är nog som du säger att det är en lagerbil. Välutrustad är den men absolut inte fullutrustad men finns det något negativt med N55 motorn?
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Negativt menar jag då typfel och brister och inte att den är mindre trimvänlig för jag hade inte tänkt trimma den.
Köp min :)

Länk

Kan bara tala för N54 iofs men gällande typfel så är det som tidigare sagt turboaggen, spridarna, tändspolar och högtryckspumpen som är dåliga från start.

Jag är andra ägaren på min och första ägaren bytade pumpen och tändspolarna, medans jag fick byta turboaggen. De nya är av en annan modell som inte börjar låta illa. I övrigt en mycket potent och skottsäker motor. Har kört min sedan ca 8000 mil, passerade ikväll 12800 och har inte haft ett enda problem med maskineriet.

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har en svensksåld 335i -09 DKG som precis slagit om till 7000 mil om du är intresserad, som jag är lite sugen på att sälja men ej annonserat. Svart coupé med alcantara-stolar, liknar första bilen du länkar till väldigt mycket! Endast en tidigare ägare, köpte den relativt nyligen men har insett att jag trivs bättre i en större bil, har tidigare åkt 5-serie. Precis bytt tändspolar och bromsar fram... :)
Får jag ändå passa på att fråga när det talas om 335i,
En e92 06:a som gått 17.000mil, automat, m-paket men som verkar vara i fint skick, är det något att akta sig för?
Nyligen stor service gjord, nya turboaggregat och nya bromsar.
Nordan17:
Generellt sett nej.
Tåliga bilar, tåliga motorer. Allt kan köras sönder, och en motor med mycket effekt men som med några enkla knep kan få en väldigt massa mer effekt kan såklart gå sönder lite fortare än annat - men som sagt. Nej.

Se till att den är servad som den ska, att den har fått alla viktiga punkter åtgärdade (läs turbo, pump osv) och att den är i allmänt gott skick med tydlig historik. Jag hade inte varit rädd för en som gått 17000 mil, speciellt inte eftersom att min jag sålde hade 13000 på sig och hade jag haft kvar den och fortsatt köra som jag gjorde hade den passerat 17 inom ett år.
To
49
Tomaz73
335i E93 2013
"......... N55 vet jag inte så mycket om men tror att den har mindre typfel och vet att den är mindre trimvänlig."

Vad VET du om att N55 e mindre trimvänlig??

Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Tomaz, vad hänger du upp dig på här egentligen? Om du hoppar över till de mer utvecklade forumen för trimning av N54 och N55 i USA så finns det flera hundra dynografer tillsammans med tider på strippen etc.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Tomaz73:

Precis som OB skriver här så vet vi av erfarenhet på forumen att n55an med liknande justeringar som n54an svarar sämre på trimning (ger mindre effekt med samma åtgärder). Inget konstigt med det och n55an har säkerligen sina fördelar (det sägs att ljudet är skönare exempelvis).

/DJ
To
49
Tomaz73
335i E93 2013
ni med erfarenhet tänkt bara ni kunde dela med dig av den varan, men vad fick jag???
spydiga svar...., proffsigt och värdefullt!!!

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Om du tycker att jag svarade spydigt så missförstod du nog mig. Det var inte min avsikt i varje fall.

Men fråga gärna mer specifikt om du undrar något så kanske vi kan hjälpa till med något?

/DJ
To
49
Tomaz73
335i E93 2013
ok, tack! nu e vi på banan igen då.

äger en med N55 och kan ej mkt om den därav min kanske dåligt ställd fråga...

jag och även andra här e säkert alltid tacksamma för bra men även dåliga erfarenheter från er som har varit där med olika boxar, mjukvaror och etc för att få mer av d goda!!!

ha d!

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Vi hamnar ju lite Off Topic nu men vi kör ett litet sidospår.

Jag har ju läst och kommenterat din tidigare tråd angående problem med Cobb Tomaz.
Man kan egentligen dela in trimmen i två kategorier, Flash eller Piggyback, Skillnaden är att Flash är mjukvara i bilens egen dator medan Piggyback är en liten låda man kopplar in på kablarna som förvränger signaler mellan ECU och motor för att pressa ut mer effekt.
Cobb är alltså en flash, är det det du vill ha så kan jag rekommendera att du kontaktar ESS tuning eller V-tech för att se om de kan hjälpa dig med ny mjukvara.
Vill du ha Piggyback så är nog det bästa och vanligaste JB4, du kan även köpa från Hartge som är väldigt välrenommerade.

Oavsett vad för trim du skaffar så kan du fundera på att byta intercooler också om du vill att effekten skall vara lite mer pålitlig vid upprepad hårdkörning.

Sorry för OT.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.