AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.036

Däck på x-drive. Olika fram/bak

Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Tja. Jag har en 330xd och tänkte skaffa fälgar och däck nu till nästa sommar.
När man kollar runt lite på blocket osv så hittar man ofta annonser med lite bredare däck bak än fram, kan jag ha det på min bil som är fyrhjulsdriven eller blir det belastningar på tex diffar osv?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du söker på Länk med ditt chassienummer på bilen och letar dig fram under hjul och däck så kan du detaljstudera vad et, fälgbredd och däcksbredd/profil som nyttjas då bilen var ny. Tillvalsfälgar har bredare bakdäck och fälg som du ser. Brett och stort = snyggare. Likaså dyrare däck, mindre km livslängd och komfortpåverkan men däcksindustrin måste leva de med, kvalitetsbilar ska ha kvalitetsdäck:)

Avviker du från detta så håll dig inom snäva %-sklilnader för minimal risk, fyrhjusldrivna BMWs är känsligare ja. "Sök inlägg"-funktionen ovan till vänster ger dig tillgång till hela forumets 15-åriga erfarenhet inom just detta då det diskuterats ofta, sök på "modell/ karoos" AND "ämne" t ex..

Du gör helrätt att köpa sommardäck nu, billigt när det inte är säsong:)

Lycka till!

Asken

Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Tack Asken

ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Det går alldeles utmärkt att ha olika bredd på hjulen på en xdrive. Det handlar bara om att se till att rullomkretsen på hjulen blir nära nog densamma. Min 330xd levererades från fabrik med 225/45/17 fram och 255/40/17 bak, det ger en skillnad på 0,2% i rullomkrets och det är alldeles för lite för att kunna ställa till något med fyrhjulsdriften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.