|
|
|
|---|---|
|
Någon som har tips på någon bra programvara för att läsa ut data ur alla styrdon, felkoder etc på en BMW? Har en bra programvara till VAG bilar från Ross-tech (VCDS) och letar efter något liknande. Gärna om det går att köpa i kombo med kabel vore toppen. Tänkte nog inhandla en 520d i vecka som kommer och ville gärna själv kolla upp bilens ev. felkoder samt data. Köpte en HEX-CAN kabel och VCDS vilket var hur bra som när jag skulle köpa Audi senast, men den läser inte BMW. | |
|
Välkommen! "Sök inlägg"-funktionen ovantill, under "ny användare" ger dig hundratals posteringars åsikter under 15 år. Finns många kunniga. Posta gärna en länk till bilen under 5-serie eller värderingar så kommer mångas tips på vad de tror och kan om objektet som bonus. Mvh Asken |
|
|
Vilken årsmodell är det på bilen du ska köpa? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack Asken, min google-fu var inte i topp igår men hittade några programvaror igår. BMW Scannern verkar väl vara den enda i min prisklass (under 5.000kr) Ola - En F11 (520d från 2011) som har gått 5400 mil, servats en gång vid 3400mil - denna är detLänk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle nog lura på Autocom som täcker de flesta bilmärken, ett smidigt program med många funktioner som numera är väl upp i 2012 årsmodeller. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, jag är mer kunnig på äldre bilars diagnostik men INPA finns ju numer även till F-serie men tyvärr bara på tyska. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
finns på engelska oxå............ annars GT1,DIS,PROGMAN.[Rheingold,ISPI NEXT],skämtåsido..de sista 2 behöver du inte... Ediabas 7.3.0/INPA 5.0.6+full ECU+SP Data filer eller GT1,DIS,PROGMAN är mitt förslag/tips Autocom är ett multi-märkesprg kör på BMW baserat/relaterat prg..hade jag gjort iallafall lycka till |
|
| Tack Ola, Hasso och Bianca. Skall kolla upp dessa. Nu har jag en bra start iaf. Tack för hjälpen | |
|
Bianca är du säker på detta, jag hittar den ingenstans. Den 5.06 V53 daten som jag har satt ihop ser engelsk ut först när man väljer bil och sen är listan på moduler på engelska. Klickar man in på en modul är nästa meny väldigt tysk. Har letat "överallt" efter en 5.06 men bara hittat att den inte finns. Detta även på stora amerikanska forum. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Skillnad på amerikanska forum och ftp-server (tysk/rysk) med bara BMW -godis Typ som "piratbukten" USA är för mig hamburgare,tjocka människor m.m vad kan dom om BMW:) [skämt] Kan ta bilder om du vill SP Daten v54+Tilläggsfiler+ECU data filer Mod:Ediabas 7.3.0.5/INPA 5.0.6 |
|
|
Bianca gärna, vore mycket intressant. Du måste dock ha en bil inkopplad för att komma in där det blir tyskt. Mina grejer kommer inte från piratbukten. Håller med om USA ;-) men de brukar ändå vilja ha engelskt språk. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Bianca fel av mig, välj e90, välj functional jobs, välj e90 igen, tryck no på alla felrutor som kommer upp (eftersom ingen bil är kopplad) sen blir det "Hauptmenü" och väldigt tyskt på min version. Min bil: Länk |
|
|
Kollar upp de nu i veckan när jag ska till min bmw mekaniker. jag installerade de på hans laptop så jag kan be honom koppla in,så tar jag bilder |
|
|
Kanon tackar! Min bil: Länk |
|
|
Hej, tar upp en gammal tråd igen pga av att jag har samma "problem" som ola O och skulle åxå gärna ha mitt inpa 5.06 på engelska istället för tyska. Jag har åxå kollat i CFGAT- filmappen under INPA.INI o. där stå det "LANGUAGE = ENGLISCH" och "VARIANTE = ENGLISCH". Hittade du något hos din mek. Bianca? //Trelle |
|
|
Trelle, jag har sen detta skrevs dribblat otroligt med Inpa och har kommit fram till att det går att få engelska på många menyer etc via massa trix. Vissa menyer i Inpa finns helt enkelt bara inte på engelska. Ju nyare bilmodell desto mindre engelska. Dessutom om man uppdaterar med de senaste datenfilerna så blir felkoderna alltid på tyska, oavsett bilmodell. Även de äldre blir det typ e46, e39. Dock är hela vägen fram till själva felkoden engelsk. Det stör inte mig så mycket för då hittar man rätt iallafall. Jag körde en DME-CAS sync på en e91 2006 idag och då var det engelskt ända fram själva sista menyn där man trycker igång det och då blev det tyskt. Det man får göra för att få det engelsk är att köra en äldre ouppdaterad Inpa helt enkelt. Bianca svarade i enn annan tråd att "hans" Inpa var 50/50 engelsk/tysk. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
olaO, Jaha då förstår jag. Jag har nyligen fått igång mitt Inpa och det är av Bianca- typ. Jag pillade lite idag att initiera regnsensorn på min e91, -06. Det var precis som du skrev att det var på engelska fram till sista menyn då blev det på tyska o det kan man ju leva med, men jag blev sugen att forska i ämnet, det var då jag fann denna tråd. Tack för svaret. Förresten så funkar regnsensorn som den skall nu efter initieringen.....verkar bra att ha ett inpa-program!!!! Med vänlig hälsning Trelle |
|
|
Trelle, ett diagnosverktyg är otroligt värdefullt, sparar många kronor och tid. Har själv vid ett flertal tillfällen räddats av att alltid ha dator och kabel i bilen. Min bästa är nog när jag hissade upp luftfjädringen bak för att komma loss i snön ;-) Fast kanske den roligaste av alla är när jag blev uppringd av en kille som hade sin bil på en medelstor verkstad (icke Bmw) där startspärren hade slagit till när de höll på. Han undrade om jag kunde åka dit och låsa upp startspärren på hans 330d. De såg lite purkna ut mekanikerna när jag var klar efter fem minuter, bilen hade då stått flera dagar..Killen köpte ett kit av mig och gav det till verkstaden "Det här kan ni behöva grabbar" Jag tycker det är ett måste med ett eget verktyg, även om man inte meckar själv så kan man kolla och på så sätt blir man inte lurad lika lätt av påhittiga verkstäder. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Absolut, Jag håller med, kul med att du kunde höja bilen för att komma loss i snön. Själv är ju bästa dräng..... Jag har Autocom åxå men där gick det ej att initiera regnsensorn ("försöket misslyckades"), men å andra sidan tar den flera bilmärken o är mkt lätthanterad o på svenska. Trelle |
|
|
Jag har ett Inpa jag köpte för att använda på min E39. Går det att använda samma till min E61 lci? Det är en K+Dcan-kabel. Finns det risk att nånting havererar om jag testar att koppla upp mej mot bilen? //David |
|
|
Pm:ar dig istället, Om den fungerar fullt ut på e39 så fungerar den inte på LCI. Lite olika användning av stiften i Lci. Om man fixar till det så behöver man en liten programvara som sätter kabeln i D-can läge vilket Lci kräver. Det kan vara så att du kommer åt vissa moduler utan att göra någonting med kabeln, men troligtvis väldigt få. Att något havererar är mycket osannolikt. Har även Pm:at dig nybbe Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.