AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.744

Defa verkar inte göra elvärmare för nya motorerna än (my 2015)

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag ville få Defa motor- och kupévärmare installerad men verkstaden återkom med beskedet att Defa inte har delar för nya motorn (årsmodell 2015) än. Någon som fått andra besked? Borde även drabba treseriens 320d etc.

Det är väl fortfarande kontaktvärmare så det borde inte vara rocket science för Defa.

/Micke
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Läste något om att Calix nyttjades men kan ha fel då det inte var detta årets motor. Kollat med Erik på Hackefors? Om ja så vet jag inget mer.
Mvh
Asken
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag hörde att man börjat med oljetråg i komposit på nyare modeller och då funkar inte kontaktvärmarna längre (Hallelujah! :)) utan man måste gå på slangvärmare med pump. De kanske inte är färdigutvecklade än?

PS. Alternativet att "tjuvkoppla" den inbyggda cirkulationspumpen (och kanske montera en av de större Defa-värmarna istället för en fjuttig på 500 W) finns naturligtvis, men det vill nog ingen verkstad göra...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det brukar ibland ta nått år innan det kommer värmare till nya motorer

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

BMW bytte från Defa till Calix förra året som deras lev. av dessa produkter. Således Calix med slangvärmare, som är bättre än kontaktvärmare....
Mi
1.167
Micleg
Har redan Defa på andra bilen och jag orkar inte med en kontakttyp till. Calix tycker jag gör fulare grejer också, klumpigare.

Det är Erik på Hackefors jag mailat med. Dom har installerat värmare på tre av mina fyra BMW senaste åren. Gör snygga installationer.

Alternativet är att skippa motorvärmaren och bara fixa intag plus kupévärmaren. Märker ju aldrig av den där skämtvärmaren som sitter tryckt mot motorn i alla fall.
Mi
1.167
Micleg
Alternativt struntar jag i alltihop. Blir ganska dyrt ändå med tanke på att jag oftast bara har bilarna två vintrar och man får exakt noll kronor tillbaka i andrahandsvärde (i motsats till dieselvärmare som kan tänkas ge en del).

Rattvärme plus värmen i stolarna räcker ganska långt. Motorn blir ju som sagt inte varm ändå, inte ens med bränslevärmare. Elektriska tillsatsvärmen blåser varmluft efter någon minut.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Micleg.

Hade Defa på min förra BMW och ville ha det igen. När jag bad om att få den installerad vid leverans fick jag i princip samma svar som du. Defa var inte gitlig för BMW längre utan enbart Calix. Gick inte ändå då jag redan har parkeringsvärmare installerad och det klarade inte Calix av.
Kontaktade Defa direkt och fick reda på exakt vilka grejer som behövs från dom.
Har nu beställt detta och imorgon skall jag lämna in bilen för montering.
Tog hela kitet med batteriladdning och GPS.
Så alltså tror jag att det finns Defa till din bil, kontakta dom direkt via mail och hör efter. Jag tyckte dom gav snabba och trevliga svar.

/mården.
Mi
1.167
Micleg
Fick svar från KG Knutsson angående vilka Calix-delar som ska användas (kompletteras med valfri kupévärmare och säkert något monteringskit för det också):

" Till din bil rekommenderar vi:

Slangvärmare CVH 16
Art.nr.:CX 1762020

Pumpsats
Art.nr.:CX 1762010

Monteringssats M164
Art.nr.:CX 1559250 "

Ska kolla vad delarna och vad montering kostar, men är det här en del av dom 6900 kr som det skrevs om i en ny tråd så låter det som ett okej pris för sitt innehåll. Defas är ju ingen slangvärmare (eller är det ändrat till det nu, mården?)

/Micke
Mi
1.167
Micleg
Monteringskitet verkar vara så nytt att Calix inte ens har det på websidan för produkter. Pumpsatsen tycks, helt oväntat, vara generell.

Slangvärmaren...

Länk

800 kr och inkopplingstid enligt:

Rekommenderad inkopplingstid för motorvärmare
-20 C° 3 timmar
-10 C° 2 timmar
-5 C° 1.5 timme
0 C° 1 timme

Helt meningslöst. Blir nog bara kupévärmare eller inget för mig. Varför var jag ett sådant ägg som inte köpte dieselvärmare när jag ändå var beredd att lägga 6-7 tusen på värme... Har ju t o m haft dieselvärmare på min E90:a. Mellanskillnaden på tio lakan är det ju helt klart värt, om inte värmaren dödar batteriet som på min Saab 9-5.

Calix grejer verkar vara rätt billiga överlag så det är nog ganska mycket monteringspengar i 6900 kr trots allt.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen Micleg.

Det är en slangvärmare som jag får inmonterat. Dom har 2 varianter beroende på om man har parkeringsvärmare eller ej installerat. Det var det som Calix inte kunde greja till min bil. Calix hade till bil utan parkeringsvärmare men Defa klarade bägge varianterna. Tog med batterliaddare då jag ofta är i fjällen. Sladd i på kvällen så laddas batteriet och på morgonen startar elvärmaren så jag har varm bil när jag åker till backen. På eftermiddagen kör jag parkeringsvärmaren och har då alltid ett fulladdat batteri.

/mården
Mi
1.167
Micleg
Blir Defa Termini II 1900 installerad med intag fram för sammanlagt 3500 kr. Ingen motorvärmare. Å andra sidan startar ju en 320d/520d på ett kick även vid -30 grader så det är nog viktigare att lugnt åka iväg och låta motorn jobba än att göra den ljummen under flera timmars värmning (kupén blir ju varm mycket snabbare och sedan går allt överskott ut genom rutorna --- slöseri).
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Eller en allt i ett?
Länk
Be
151
Berta99
520D F11
Det är som sagt calix som bmw monterar nuförtiden. 6900 inkl kupefläkt fick jag som pris. Det är en slangvärmare då..

Vet någon om man kan fjärrstyra dessa på något sätt om man kompletterar med komponenter för det ändamålet eller krävs det el via sladd?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.