AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.863

Aux heater / dieselvärmare. Hur starta?

Jag har köpt en gammal 530da -02 och har försökt starta aux heater på naviskärmen utan framgång. Det står webasto på vänster skärm i motorrummet.

Hur ska denna funka? Kan man starta den utan att motorn är igång? När jag försöker starta den så börjar en röd fläkt lysa vid ratten till navin men det låter ingenting. Bilen är en tyskimport.

Jag var inne på att den kanske inte går att starta utan att motorn går men varför kan manisk ställa timern?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är batteriet bra(grön plupp i "ögat, inte mer än 6 år gammalt samt kring 100Ah) samt fulladdat med t e x en Ctek-laddare? Dålig strömförsörjning gör att inte värmaren startar av inbyggda säkerhetsskäl då ström till startmotor prioriteras. Batteriet sitter vid höger bakskärm innanför klädseln, där kan du kolla detta.

När du startar den, har du slagit av tändningen då?

Går klimatautomatiken igång samt kupefläkten?

Är det bränsle i bilen så reserven inte är nådd?

Något "tickande ljud" underifrån på bilen när röda fläkten lyser? Om inte då går inte matningspumpen till värmaren som förser den med diesel.

Säkringar? Svårt att tyda om det står på tyska och har tysk instruktionsbok? Då kan du handla en svensk instruktionsbok hos närmaste BMW-verkstad.

Om ja på dessa är det troligast att det är härrörande från själva värmaren. Den sitter fysiskt monterad inuti vänster framskärm. Använd funktionen "sök inlägg" ovan till vänster under "Ny användare". Sök på lämpliga parametrar så kommer mer än 10 års postningar fram och du har att läsa om detta mer komplexa ämne.

Finns även serivceverkstäder för Webasto men osäkert hur de klarar BMWs version.

Med bilen då den var ny fanns en fjärrkontroll till värmaren för övrigt.

En felkodsavläsning kan också ge viss info.

Mvh
Asken
Tackar, batteriet är dåligt... Då ska jag prova igen med ett nytt batteri.

Naviskärmen lyser bara upp i tändningsläge eller läget strax innan. Måste man ställa timern och sen ta ut nyckeln?

Men jag tolkar svaret som att det ska finnas en värmare som, om den funkar, är en parkeringsvärmare?

Fjärr har jag ingen tyvärr

Jag har gjort en felkodsläsning men vet inte under vilken kategori dieselvärmaren hamnar. Ingen uppenbar felkod på värmaren iaf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En Ctek är billigare än ett batteri och en mycket god investering rent allmänt. Alltid tillgång på god ström och köper man den varianten med recondfunktion så räddar den även "halvdåliga" batterier en tid. Laddaren påkopplad ett dygn ger dig möjlighet att se om det enbart har med ström att göra eller även med annat. Glödningen före start av bilen då det är kallt drar även det en rejäl omgång ström från batteriet.

Nytt batteri bör vara så kraftigt det går med hänsyn till måtten tillgängliga och välj ett "kvalitetsbatteri" även om det inte behöver vara dyrast möjliga..

Det finns två lägen, dels direktdrift med bilen stillastående, dels då den går igång på en förinställd tid inom 24 timmar. Värmaren har även en till funktion, den stödvärmarer även vid låga temperaturer under körningens början och detta sker enbart på dieselbilar t o m 2005 generellt.

Värmaren är parkeringsvärmare eller bränsledriven kupevärmare( inte motorn), kärt barn har många namn. Även tillverkarnas namn används i folkmun.

Övriga tips, innan du slår av bilen så ställ in kliman för optimal luftcirkulation. Först tryck in auto, ställ in lämplig temp och sedan tryck på pilen "upp" samt pilen "ned". Stäng alla luftutsläpp i axelhöjd. Då går all luft dels upp emot rutan för att smälta och dels ned till golvet för att värma. Varmluft stiger ju uppåt och framrutan tinas först och sedan sprider sig värme i kupén behagligt. Med luftströmmen i axelhöjd bortkopplad blir lufthastigheten större och effektivare på de kvarvarande två ställena.

Gångtiden är 30 minuter. Vid 25 minus i norra Sverige tinar det inte ens hälften av isen på framrutan, upp till 10 grader minus är verkan god rent generellt.

30 minuters värmare påslagen behöver minst 30 minters körning för att ladda upp. Då ska man betänka att ingen annan strömförbrukare är påverkade samt vid noll grader eller lägre minskar batteriets kapacitet till hälften. Alltså en timmes körning för halva värmartid, betänkt rumpvärme, mycket fläkt och stereo mm. Därför är laddaren bra varje vecka/ månad beroende på körprofil.

Ställa in tiden respektive slå på värmaren i valt tidsläge är två olika kommandon. du ställer in tiden, sedan bekräftar du att du vill välja den. Då lyser fläktsymbolen och värmaren startar lagom till dags att åka iväg. Nyckel uttagen för att den ska gå.
vid "direktdrift" så ska motorn vara kall annars startar den inte. Nyckel i läge 1 eller uttagen. Är det över 16 grader plus ute fungerar värmaren inte oavsett läge. Över den tempen använder man Auxillary Ventilation som är fläkt utan AC.

Felkodsavläsning kan göras med alltifrån en liten enkel manick för en hundring till BMWs felsökningsdator som kostar som en ny bil. De enklare versionerna klarar inte att se på djupet i detta diskuterade. Har du en PC och bra mjukvara borde det gå.
Använd sökfunktionen ovan nämnd för att finna info om felsökningsutrustning..

Instruktionsbok som sagt:) Fjärr klarar man sig gott utan men du kan köpa en begagnad på ebay.de t ex och få den att funka, ny kostar 3-4kkr hos Åf för jämförelsen.

Du kan kolla bilens exakta utrustning här, www.bmwarchive.de gå in under vin och ange dina bils 7 sista ur chassienumret och vips kommer bilens färg, motor mm ut.
Där finns Auxillary Heating, Standheizung angivet som tillbehör på din bil.

Nu är det en beggad bil och man vill hålla driftskostnader vettiga såklart.

Lycka till!
Asken
Tack för utförligt svar!

Jag ska prova med bra ström i batteriet och dubbelkolla så att tempmätaren visar rätt. Jag trodde att den var defekt men nu fick jag upp hoppet!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sök-inläggfunktionen ger dig att läsa i timmar det andra har läst i 10 år. Det kostar dig en halv dags läsande så vet du allt och kan bygga en ny bil av den du har om du vill. Knapptryckningarna tar 20 sekunder. Kul att du fått att göra:)

Mvh
Asken
Den startar inte med nytt batteri heller och ingen felkod genereras. Ska försöka söka lite då
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fokusera då på själva aggregatet som sitter där beskrivs ovant. Säkring, styrenhet osv. Vet enstaka som fått kretskortet vattenskadat. I många fall går det inte att fixa utan ny enhet som gäller. Engstrand Bil och Motor i Bromma är största repverkstaden i Sv.

Mvh
Asken
Sa
440
Saij
X3 -12
Värmaren kan vara "i blockerat läge" -p.g.a. att den inte lyckats starta (trots flera försök - minns inte hur många). Blockeringen kan hävas genom att dra säkringen och göra nytt startförsök.

/Saij
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Tyvärr kan Engstrand Bil & Motor inte göra något åt den BMW-specifika delen av värmaren - dvs i första hand kretskortet.

Fråga mig inte hus jag vet.

ChristerG525
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.