|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har kört bmw hela mitt körkorts liv. Har plöjt igenom dussintals från e30 till e60. 328, 325,330, 523, 525, 540, mm. Råkade här om dagen köpa en vinterbil Volvo s60 2.4T 200hk turbo motorn. Måste bara säga att fy F*N vad bra den motorn är. 3an växel runt 1800rpm och trampa fult å den plockar fart riktigt trevligt. Riktig traktor till vrid på låga varv. I verkligheten så har denna bättre prestanda mot alla bmw bilar jag ägt. Den motorn i en e46 - e39 kaross hade varigt riktigt grym kombo. Fråga inte varför jag skrev detta men ville antagligen att fler borde prova den motorn. Lite det som jag har stört mig på, att sugmotorerna måste varvas järnet. Dessutom har den 2dl lägre förbrukning mot min 330 man. 1.4 mot 1.2 ;) Får ta en revansch när jag skaffat 535d 08- Har ni inte testat den så gör slag i saken ifall ni tänkte satsa på motsvarande bmw. | |
|
Kanske trevlig motor men visst driver den i fel ände........ Inte allt för upphetsande vinterbil om jag får säga mitt ;) ///Stefan |
|
|
Finns som bekant även i AWD :) |
|
| BMW har ju numera en hel del turbomotorer att välja på så livet blir enklare för turbo-förespråkare som dig. Men för oss som inte vill ha turbo blir det allt sämre utbud, så var nöjd! :) | |
| Tänkte skriva detsamma, Grelle. Det är väl snart inga motorer som inte tvångsmatas i modellprogrammet nu? Breda register har de dessutom. | |
|
Jovisst har vi numera tvångsmatade motorer, vilket är ett trevligt inslag. för oss som gillar att gasa lite. Turboförespråkare är jag inte :) Men det kom lite som en aha upplevelse att en liten stackars 2.4l kunde få en 4.4l v8 att svettas. Men gud vad roligt det är med omkörningar nu, behöver inte varva så toppen nästan lossnar:) Enda nackdelen är på s60 är att den tappar lite mot varvstoppet, saknar det där sista knuffen, vidare gillar jag inte stolarna i s60.. Ville bara skriva av mig. Ni som vill köra sug varsågod ni som vill köra annat varsågod. |
|
|
Werpa Du skulle prova en trimmat t5a då rör det på sig rejält |
|
|
Inget fel på motorn alls, bara bilen den sitter i! - Dålig kvalitet, knirr och knarr, tråkiga material i inredningen. - Äter framvagnsdetajer och hjullager - trista vägegenskaper i form av torqe-steer och dålig vägkänsla - Upplever bilen som "lätt" struttar fram på vägen och sväljer inte ojämnheter särskilt snyggt. Ingen tyngd och kvalitetskänsla i t.ex dörrar och reglage. Nu har jag iofs bara erfarenhet från standardbilar. Inget trimmat eller väghållningsmodiferat. däremot så är ju designen rätt hyfsad. Känns inte alltför gammal trots att den kom -00 eller något. Sedan är ju allt sådant här subjektivt! |
|
|
Har haft en rad olika trimmade volvosar och har aldrig upplevd något av det du beskriver ovan? Aldrig haft några problem heller trots trim vilket tyvärr är mer än vad man kan säga om mina "tyska" motsvarigheter. Enda tråkiga är att dem är fwd men i en s60 t5 tycker jag inte det stör faktisk. Värre är det med en s/v40 t4 med lite effekt. Men allt går ju att uppgradera. Men till vardags dugar en S60 bra. |
|
|
Har inte märkt av något av dom problemen, bilen har rullat 30k mil och är fortfarande ytters trevlig och behaglig. Visst inte samma sportiga sättning i chassit, men passar alldeles utmärkt som vardagsbilder. Tycker faktiskt att inredningen slår e46 i modernitet. Fast det är ju bara min åsikt. Visst infinner det sig lite ryck i ratten vid fullgas, inget som stör mig. Med tanke på priset och den sjuka prestandan, vid låga varv. E60 före facelift är kanske det men kallar plastig..:) Alla biltillverkare har producerat bra och mindre bra saker. Bmw gudomliga 6or men enligt mig skulle dom hoppat på överladdning tidigare.:) |
|
| Inte att glömma är att i princip alla bmw med vanos har fallerat (om de inte är renoverade, bytt till bättre o-ringar som tätar längre) Men fungerade vanos blir det en helt annan bil =) | |
|
Sterilare modell än en E46a invändigt får man leta efter ! Mediokra stolar,plastigt och läckande dörrar kan jag vara utan. Nervös väghållning,spårkänslig trots 4 hjulsinställning och olika däck. Struttig fjädrig,rost och onormal oljeförbrukning samt kärvande bromsok. Detta var min E46:a ;) Och snart stundar vintertider och trådar om igensatt VV kommer lika säkert som kylan... |
|
|
Du kan inte ha en frisk E46 330 om den drar 1.4 blandad och går sämre än en 200hk Volvo S60. En E46 330 ska går utan problem att köra på under litern blandad och ska gå väldigt jämnt med en S60 T5 på 250hk finns många trådar om detta. Har du testat den mot en Bmw 330 eller känns den bara som den går bättre? Tror du blir lite lurad av det tidigare turbotrycket i Volvon. |
|
| Håller med Rauta! Min 530i e39 går mkt bättre än 2,4t | |
|
werpa, du skriver att S60 2,4t har bättre prestanda än alla BMW du ägt. Det står också att du har en E46 330i i din profil. Jämför prestanda mellan dessa två: 0-60 km/h: Volvo 4,2 s, BMW 3,1 0-80 km/h: Volvo 5,7 s, BMW 5,0 0-100 km/h: Volvo 8,2 s, BMW 6,7 0-120 km/h: Volvo 11,5 s, BMW 9,3 0-140 km/h: Volvo 15,2 s, BMW 12,2 0-160 km/h: Volvo 20,4 s, BMW 16,0 0-180 km/h: Volvo 27,9 s, BMW 21,0 I alla farter och alla intervall är 330i snabbare än S60 2,4t, det är verkligheten. Om du får bättre prestanda med en S60 2,4t lär Volvon vara trimmad. |
|
|
Max acceleration på lägst möjliga växel är BMWn helt klart vinnare. Men ge full gas från 2000 rpm får Volvon ett rejält försprång innan BMWn fått upp varvtalet. ------- //Lövet |
|
|
Nej, det stämmer inte. 80-120 km/h på fyrans växel: Volvo 7,9 s, BMW 7,4 s 80-120 km/h på femmans växel: Volvo 9,9 s, BMW 9,7 s |
|
| Har gemfört min bmw mot två st 2,4t en v70 och s60.. Körde ifrån båda två :-) | |
| Wow. | |
| Bra där Dr Blfåne, mycket givande inlägg! Du borde bli politiker =) | |
|
Kan vara så att min s60 är trimmad vad vet jag, vart ett beg köp. Jo det är klart låter man 330 varva lite så sticker den ju fint och vinner. Men nu råkar inte jag ligga på 2an i 70km/h :) Lite det jag menade med verklig prestanda. 5an på s60 å ge gas, vänta ett sekund och den knuffar på rätt trevligt. Sedan tappar den lite kraft mot varvstoppet, för liten turbo kanske? Tror inte att det är något fel för övrigt på min 330, 525 325., eller någon annan bmw jag äger / ägt. Är lite av en sugmotors natur att behöva varvas en aning :) Och ja förbrukningen ligger på ca: 1,42l/mil toppnoteringen är 1,7. Mät vid pump vid 98oktan, har som vana att "skriva ner det nämligen, är lite intressant tycker jag." Tex min Toyota auris 97hp tror jag den har, ligger på 0,83. Tung högerfot och tät stadstrafik gör underverk. Betänk att min genomsnitts hastighet ligger någonstans mellan 32 och 40 km/h Vid varje tankning. Försök göra det med "blandad förbrukning på lätt 1l/milen :) Blandad förbrukning är lite som, hur långt är snöret :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.