AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.169

535i E28 "baktänder"

Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej,
Jag köpte nyligen en 535i -86 som stått i garage i 10 år. Bilen startade vid köp och gick fint på tomgång. Vid nästa start går den inte på alla cylindrar. Den reagerar på alla tändkablar (om jag lossar dem) utom 1 så jag byter alla stift. Den läckte bensin från pumpen så jag bytte tryck och returledning och filter.

När jag ska starta så slår startmotorn plötsligt ifrån. Det låter som att motorn plötsligt börjar gå tungt och så stannar. Börjar jag om händer samma sak och det kommer typ förgasarsmällar i luftburken.

Jag tog ur alla stift och de var blöta av bränsle så problemet verkar vara tändningsrelaterat, nästan som att den tänder i insugsfasen. Jag har lossat och rengjort de bakre kontakterna vid insuget. 2 st som väl är till vevaxel- och kamaxelgivare?

Batteriet är fulladdat. Jag köpte en ny kabel mellan rotor och fördelare som visade sig vara alldeles för lång och vara till en M30B35. Är det ett problem? Det är väl Motronic till både B35 och B34?

Mycket tacksam för svar och jag kommer att presentera lösningen på problemet om jag lyckas.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte du stiften?

Om inte, skulle jag göra det - ett stift som surat ner sig kan vara kass efter det och ge misständningar mm.

Jag misstänker också att det kan vara kondensvatten i soppan om bilen stått så länge och att det är det som kan spöka - vid första starten gick bilen på soppan i bränsleledningarna och nu kan pumpen ha sugit upp vatten (som lägger sig i botten av tanken då det är tyngre än bensin) som nu är framme vid injektorerna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej Johan.
Tack för att du tog dig tid att svara.

Jo stiften är nya. Det känns lite motigt att köpa en uppsättning till efter 1 startförsök men det kanske är nödvändigt.

Jag sög ur tanken och fyllde på med ny bensin. Nog finns det risk för kondensvatten. Om det nått spridarna, hur gör jag för att få bort det?

Jag har ändå en teori om typ nån givare till tändningen. Jag körde den på startmotorn utan kabel mellan fördelade och spole för att kolla att det kom bränsle efter bytet av bränslerören. Den gör liksom ingen ansats att starta. Den tänder inte som om den vill igång utan att motarbetar sig själv genom att den tänder i kompressionsfasen och så orkar inte startmotorn dra runt den. Säkert en helt felaktig teori men skulle inte det kunna uppstå om vev- eller kamaxelgivare spökar?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
"Dog" motorn i samband med att du körde utan högspänningskabel mellan tändspole och fördelare? Den manövern kan ha tagit knäcken på tändspolen - gnistan har ingenstans att "ta vägen" och det kan bli internt överslag i tändspolen.

Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej Gunnare,
Ja man kanske säga att den dog i samband med det. Jag provade nyss att göra samma dumhet igen. Jag tog bort kabeln mellan spole och fördelats och då går motorn runt helt normalt. Utan att tända naturligtvis. Sätter jag tillbaka kabeln så går den runt någon sekund för att sedan sluta helt. Precis innan den stannar upplevs motorn/startmotorn gå tungt.

Jag ha rengjort de 2 kontakterna på det bakre staget vid insuget som går ner mot sprängkåpan, de 3 kontakterna på termostathuset och till tändmodulen/ brytaten för tändningen på insuget.

Ber om ursäkt för mina amatörmässiga försök att tänka själv :)
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Provade med en annan spole från min 518i -87. Ingen skillnad
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Dum fråga kanske, men har du haft loss tändkablarna mellan fördelare och tändstift?
Tänker att dom kanske kommit i "fel ordning", så att gnistan kommer vid fel tidpunkt.
Symptomen kan tyda på det....
Fördelarlocket kan väl knappast hamna fel, minns jag rätt är det Motronic på 535-maskinerna, med fördelaren i kamaxelns framände - det locket går nog inte att montera på mer än ett sätt.
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Inga frågor är dumma i min värld. Men nej. De är inte flyttade på sedan den sist var igång. Läste precis i Haynesbolen att spolen från min 518i (transistoriserande tändsystem) skiljer sig från 535:an sim mycket riktigt har Motronic med fördelaren på framsidan av toppen.

Ska försöka ohm-mäta spolen imorgon och se om den är kass. I flesökningsmanualen för baktändning står å andra sidan inget om spolen. De nämner däremot det sekundära tändssystemet med stift, kablar, lock och rotor. De nämner och tändlägesinställnimgen. Ska försöka mäta upp givarna till den också. Jag äger en multimeter men jag begriper inte riktigt vad jag gör när jag använder den.

Killen jag köpte bilen av slog lite bensin rakt in i luftmassemätarwn (istället för startgas antar jag) Det kanske kan ha skadat LMM?

Jag återkommer.

Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Jag lovade att redovisa gåtans lösning. Här kommer den:

Igår fick jag äntligen igång bilen. I tråden "Hjälp, vad har jag för motor" redovisas vägen till rätt reservdelar. I det här fallet bytte jag fördelarlock och rotor. Bilen tände men gick inte annat än på fullt varv vilket inte kändes lämpligt efter 10 års vila. Det visade sig att att en slang till tomgångsmotorn lossnat. Därefter går bilen förvånansvärt jämnt och fint för att inte ha varit igång på som sagt 10 år. Hög tomgång är det enda att anmärka på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.