AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.613

Hur tolkar man nivån kylarvattnet på en e90

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
hejsan tänkte kollar kylarvattnet på e90 men förstår inte riktigt nivån måste man öppna mer är bara locket om ni förstår

På andra bilar så ser man klart å tydligt min och max utan att behöva öppna något
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Sen så undar jag ungefär hur ofta man bör byta kylarvattnet fast det är en röd longlife jag litar inte på att man kan köra hur länge som helst fast dem folk säger det
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa "nya" typer av glykol har mycket längre bytesintervaller än den "vanliga" glykolen (där det rekommenderas att byta ungefär vartannat år).

Läser man lite mellan raderna så verkar många åsikter hamna i grova slängar runt 5 år / 15 000 mil (vilket som kommer först) om man vill vara lite extra rädd om sin bil. Efter 10 år borde man byta det oavsett vad (är min åsikt). Men vid det laget brukar många ha fått någon komponent bytt som innebär helt eller delvis dränering av kylarvattnet.

@pompa_kumla : Färg på glykol är ingen säker indikation på vilken typ det är. Men röd *brukar* oftast vara av typen OAT.
BMW använder sig dock inte av OAT, utan de kör med HOAT (både OAT och HOAT är longlife).
Det är inte rekommenderat att blanda dessa två, så var uppmärksam på vem och vad som häller på glykol i din bil!
Gör du allt själv är det inga problem att spola igenom systemet och fylla på med OAT glykol. Men då ska man vara försiktigt så att ingen verkstad slentrianmässigt fyller på med HOAT (då de kanske utgår ifrån att eftersom det är en BMW så är det HOAT glykol i den).
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@pompa_kumla : Angående kontroll av kylvätskenivå - vad står det om detta i din instruktionsbok?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Bmw slangen har inte kollat kanske skulle gjort det först innan jag gjorde tråd :) Bara såg lite konstigt ut jämfört med andra bilar-
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Vill bara pusha lite för att det faktiskt fortfarande står användbar information i instruktionsböckerna - fast det numera är insprängt bland mugghållarutfällningsteknik och "låt din BMW-verkstad ta hand om" för minsta lilla småsak.

Men du har rätt, nivågivaren är inuti påfyllningsröret så du måste skruva loss locket.

Har faktiskt inte tittat själv hur pass tydligt det är att läsa - men ska faktiskt passa på att göra det nu idag på min E87 120i (får ju passa på nu innan de tar bort det också).

Men visuell inspektion är ändåså på väg mot att fasas ut, så det är bara att vänja sig. Oljenivån är tex numera helt elektronisk. Allt annat kommer också gå den vägen.

Nästa steg (eller BMW har ju redan denna tjänst) är att koppla ihop olika nivågivare och sensorer och skicka denna info tillbaka till din verkstad som meddelar vad som behöver göras och när du kan göra det. När vi nu går mot 5G så blir det den naturligaste saken i världen att varje bil är uppkopplad var man än befinner sig.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Ska ta å kolla det där i helgen men boken ända som jag faktiskt stör mig mycket på bmw är just det du nämner ingen sticka sen ser man inte motortempen.

Dock har jag hört att motortempen går att få fram på något sätt.

Bästa bilarna måste väll ändå vara 740 ;940 synd dem inte görs längre:/
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog en titt av ren nyfikenhet (gissningsvis ser det likadant ut själv) på min E87 120.

Var mycket riktigt ett litet flöte i expansionstanken som man skulle läsa av nivån på. Och hur man gör det står ju till och med ingjutet på expansionstanken :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.