AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.641

Tips på bra däcklagning i bilen vid köp av EJ RFL däck

To
27
Topt
X3 20dA 2011
Mineralsilver
Som rubriken säger. Ni som kör utan RFL däck eller reservhjul. Har ni någon backup med er i bilen.
Jag dänker byta ut mina sommardäck 245x50x18 till EJ RFL däck 235x55x18 för bättre komfort och känsla.
Jag har dock haft min del av punkteringar, 4st! men men vet ju aldrig.

X3 20D 2011
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW säljer ett M-mobility-kit som är en en liten luftkompressor som drivs via cigg-tändaruttaget och en flaska med tätningsmedel. Ursprungligen framtagen för M-bilarna som inte har RFT-däck.

Finns motsvarande kit från t ex. Continental mfl.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är inte det samma sak som luft på burk/däcklagning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, kompressorn kan användas som luftpump och pumpa upp däcken till rätt tryck. Den har en liten manometer så man ser vilket tryck det är i däcket.
Sedan är det rätt mycket "gummivätska" - typ 5dl, så det har nog en bättre förmåga att täta hålet.

Man slipper även drivgasen i "däcklagningssprayburkarna" som kan vara explosiv när den blandas med luften i däcket - det brukar inte uppskattas av "däckgubbarna" att det är explosiv gas i däcken när man skall kränga av dem senare...

Mvh
Johan B

Däckvätska låter som samma skit
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror på vad du menar med "däckvätska"!?

Det är en flaska med flytande "gummilösning" som man låter kompressorn pumpa in i däcket - men det är inte samma sak som trycksatta "sprayburkar" där du har en explosiv drivgas och inte heller kan se vilket lufttryck du får i däcket.

Mvh
Johan B

Vad menar du med "gummivätska" om vi bortser från drivgasen så är väl värksan samma skit, en gucka som lägger sig i hålet som ett kladd vilket dom inte brukar uppskatta.
To
27
Topt
X3 20dA 2011
Mineralsilver
Vi får anta att BMW har testat sina grejer de säljer under eget namn. Jag får kolla upp hur det verkar. Kanske man kan hitta något mera universalt.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hej.

Den här är brandsäker Länk

Jag fick punka på mina RFT däck, ett rejält hål på ca 1 cm på hyvlad väg. 60 mil bort i fjällvärlden. Jag tryckte i en burk av denna, det sprutade ut ur hålet som attan, körde en mil och det funkade. Efter ca 10 mil stannade jag på en mack och köpte en till och fyllde på med. Jag har kört ca 300 mil sedan dess och det funkar hur bra som helst.

Jag har alltid en kompressor med mig, den hjälpte till att få rätt tryck i däcket. Dessutom en digital mätare som kostar knappt en hundring som kollar trycket.

Vinterdäck kör jag ej RFT så det var därför jag köpte kompressor och reservhjul på burk.

Även om man har den äldre farliga typen så räcker det med om du tömmer ur luften i däcket efter lagning några gånger så är det helt ofarligt.

Men det är klart man saknar ett reservhjul.

Trevlig helg / Peter
Finns det inte plats för ett hjul?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ja plats finns ju alltid om du vill lägga det i skuffen eller i baksätet men åker man en bit har man ju fullt överallt och bil (jävlarna) är ju inte byggda för reservhjul längre. Har du kollat i skuffen på en X1:a. Är du fler än 2 är det ett skämt.
Dröm tillbaks till tiderna när du hade ett riktigt reservhjul i baljan.
Hälsn / Peter
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Fredagskväll frun sover och jag kollar autopower . Vi måste organisera oss mot miljödårarna. Bilarna skall inte väga ett skit och ska dra noll i soppa. Allt är billig plast och inga riktiga reservhjul.

TOPT: rätt beslut slopa RFT
Tacka vet jag farsans fiat panda den hade reservhjulet i motorrummet.
Motorn låg på 37 hk och kostade 37k ny 1985
Askkopp och tältstolar var standard, cigaretttändaruttag och varvräknare fick man eftermontera, halkskydd av gummi på gaspedalen var ej monterat från fabrik men gick att köpa till.

En solig dag med en bra nedförsbacke och hemlängtan så kunde man komma upp i 110km/h

Länk
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
delorian. de va inte mycket till krut i de kärrorna men punka va inget problem.

Vet du om det fanns riktigt reservhjul på delorian innan back to the future 2.
Det fanns det säkert :)
be
113
begell
X3 30e -20
Kör också utan RFT. En kompressor från SWEDOL för 350+moms och lagningssats med "gummerade snören" från biltema (?) för ca 200 kan hjälpa långt. Har inte behövt laga egna däck ännu, men har hjälpt en förtvivlad fransk turist en lördagskväll. Vi åkte i samma riktning och han kom i alla fall några mil innan jag körde om.
Ska införskaffa mig en såndär lagningssats också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.