AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.099

Motorlampa och felkoder efter kamkedjebyte N46, E91.(320i)

ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Tjo!
Tänkte bara se om det va någon som hade lite bra input efter att jag skruvat med jobbarkompisens bil.

Det hela startade med att han fick lamptändning. Jag läste av med en universal felkodsläsare och fick något om VVT'n och att den gått i typ limp home mode.
Jag sa till honom att åka till en BMW verkstad och be dom felsöka.
Dom kom fram till att kamkedjan hade sträckt sig och va slapp. (man kunde lyfta på kedjan typ en cm om man petade in en ståltråd från oljepåfyllningen)

Så jag erbjöd mig att byta den.
Sagt och gjort, delar beställdes och satsen med specialverktyg lånades.
Monterade den nya kedjan med tillhörande glidskenor samt ny spännare. (rörde aldrig VVT-motorn under denna operationen, och såg till att dreven på kammarna var bottade åt respektive håll innan jag släppte på bultarna, precis enligt alla instruktioner)
När allt var monterat drog jag runt motorn 4 varv med en hylsa på veven och satte tillbaka spärrpinnen bak vid växellådan. Fick vrida avgaskammen i rotationsriktningen (drevet stod still) för att den skulle nå sitt ändläge och då föll även verktygen på plats i bakkant topp, över kamaxlarna. Så då ska väl motorn vara helt nollad.

Resten monterades ihop och provstartades. Inga problem. Jag körde ca 1.5 mil utan någon lamptändning.

En dag senare hämtades bilen av kompisen och då tändes lampan efter bara några meter.
Jag installerade INPA/NCSExpert/Winkftp på datornidag och gjorde en avläsning.
Felkoden 2a61 (Valvetronic adaptation 1) går i princip inte att radera utan dyker upp direkt igen.
Felkoden 2a6b har visat sig några gånger men kommer inte tillbaka direkt utan tar en del tid på sig.

OM jag inte vart å bytt kamkedjan, och nu fått dessa felkoder, så hade jag aldrig frågat utan bara bytt VVT-motorn. Alla sökresultat över nätet från samtliga länder pekar på VVT-motorn.
MEN nu när jag har vart inne å grötat i skiten så blir jag lite osäker på om det är något som måste justeras? Eller vad som helst. Enligt vissa så räcker det att sätta på tändningen några gånger så ska ställmotorn justera sig själv. Men varför ska den behöva justera sig? Jag har inte rört den?

All input mottages tacksamt!

//Anders.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Här kommer några PrintScreens från INPA när ja kikade runt idag:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej. Jag råkade ut för samma sak på min 318 N42 när jag böt motor, förmodligen för att batteriet var av för länge.
VVT måste kalibreras med diagnosprogram, så att ändlägen ställs in så systemet har den infon. Annars står systemet i limpmode och ger maxlyft hela tiden.
I limpmode så regleras insugningsluften av trottelspjället och inte av LMM och VVT systemet. Och jag fick även felkod på LMM samtidigt som VVT indikerade för limpmode. Jag köpte en ny LMM men felet kvarstog ( den behövdes nog bytas ändå).Jag fick åka så ett par veckor pga polarens Boch KTS hade ballat ur och supporten tog en jädra tid på sig för att fixa detta. Men när det åter var igång så var det en procedur som bara tog några minuter att fixa till.
Sedan har det gått perfect.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Grymt! Då kanske ja inte behöver utgå ifrån att ställmotorn är kass.
Det förvirrande är att jag läst på flera ställen att den kalibrerar sina ändlägen själv när man slår på tändningsläge 2 ett par gånger. Men då stämmer inte det alltså. Och batteriet va bara frånkopplat i två dagar. Och som sagt, ställmotorn aldrig bortmonterad.

Vad för program kan jag använda för att kalibrera? Hittade en funktion i INPA där man skulle kunna trycka + och - för vvt:n, men fick ingen reaktion från varesig program eller bil.

Eller ska ja behöva köra in bilen till BMW så dom får lösa det?
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Va just i kontakt med Wölkes och verkstadschefen där säger att någon initiering/kalibrering inte ska behövas. Däremot så sa han att slappa kedjor oftast pajjar själva vanosarna. Alltså de enheterna på änden på kammarna. Och att det oftast slutar med att dom byter dom samtidigt. Men efter att ha kollat på värdena från inpa-utläsningen så känns det som att kammarna jobbar rätt. :(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det får stå för Völkes iså fall. Jag testade med allt möjligt skiftade VVT motor,VVT sensor utan resultat eftersom jag har dubbla uppsättningar. VVTsystemet kan inte fungera förrän det har lärt sig var ändlägena befinner sig vilket var omöjligt att få till utan att göra det med diagnosprogram.
Sedan när systemet funkar gör det en check så att allt är OK vid start.
Varken INPA eller Autocom har den funktionen, BMW dis har den men programmet jäklades och krånglade så jag väntade till jobbets Bosch KTS funkade igen.

Jag körde livedata med graf på VVT systemet med Autocom före och efter kalibreringen i Limpmode var grafen bara ett rakt streck, när det funkar så blir det ventillyft efter belastning.
Viktigt är ju att VVT motorn skruv anpassas så den stämmer med läget på valvetronicens kuggar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ok ok.
Men eftersom jag aldrig rört ställmotorn eller excenteraxeln, och inte haft av batterikabeln mer än 2 dagar så borde den väl veta var ändlägena var sist?
Får väl försöka ladda ner DIS och se om jag kan testa att initiera den.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Någon som vet hur man gör det med DIS?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.