AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.639

Tjänstebil eller inte?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, det handlar väl om avsättningar i storleksklassen 30% till tjänstepension över den nivån.

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Brukar ligga i de traktarna så det värt att ha med i totalen när man räknar.

___
//Ulf
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

"Precis, tar jag inte en personalbil så står jag i princip i samma läge som inget har hänt, jag förstår också att en löneökning är en kostnad för dem, däremot är inte en personalbil en kostnad för dem då jag själv ska stå för dem kostnaderna."

Vänta lite nu skall du få förmånsvärde OCH betala leasingkostnaden? Normal får du ju ett förmånsvärde på säg 4k dvs du skattar som du hade tjänat 4k mer. Sedan så står ju företaget för leasingavgiften vilket brukar var runt 4k (beronde på bil).

Du kan väl inte behöva stå för båda?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slippy, majoriteten av alla som har bil via företaget har dels ett förmånsvärde och ett löneavdrag, sen får de en ersättning för milen de kör i tjänsten.

Endast en mindre andel av dem som har bil via sitt arbete har endast förmånsvärde som kostnad.
Jo
86
Joe_
Volvo V70
Hej det är något märkligt, har fått reda på att bruttlöneavdrag ej finns på företaget, men det står KOSTNADSNEUTRALITET i policyn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Slippy: Precis så är upplägget på personalbil. Det är därför det blir så dumt när folk slänger ur sig "tjänstebilsförare bryr sig inte om bilen yadayada" när de vanligen får stå för varenda öre bilen kostar.

Joe_ Kan du inte lägga upp hela texten om upplägget här? Det känns orimligt att det ska vara kostnadsneutralt för företaget utan brutto eller nettolöneavdrag.

-------
//Lövet
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

aha, jag missade den delen. Då måste det vara ganska svårt att räkna hem en sådan lösning.

Jag menar kostnadsneutralt så blir ju kostaden samma...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det blir något billigare med personalbil än att köpa samma bil privat oftast. Du kan exempelvis dra av moms på tillbehör, underhåll osv och betala med oskattade pengar genom löneavdraget.

Däremot är det oftast långt dyrare än att åka en något begagnad privatbil.

-------
//Lövet
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
På mitt jobb fungerar tjänstebilen såhär:
Förmånsvärdet läggs på lönen(dvs jag skattar som att det var lön)
Jag får körersättning per km, 90 öre skattefritt + 70 öre skattepliktig.
Företaget betalar alla kostnader på bilen(utom diesel), inklusive tvätt.

Då jag kör ca 4-500 mil/månad får jag även reducerat förmånsvärde.
Som jag räknar så tjänar jag mer på körersättningen än vad skatten på förmånsvärdet kostar mig. Möjligtvis förlorar jag lite på pensionen??

Tänker jag rätt här?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grundproblemet är att det inte går att jämföra tjänstebilsavtal så lätt. Nästan alla är olika. Ditt avtal ser helt okay ut, därmed inte sagt att alla gör det.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Simon76: då du kör 4-500 mil/månad i tjänsten så låter det som ett jobb där företaget mer eller mindre behöver erbjuda en bil och det är väl också därför de inte gör något löneavdrag. Väldigt många anställda i dag har möjlighet till sk personal bil med kostnadsneutralt upplägg utan att köra en enda mil i tjänsten. Det du har är ju mer en traditionell tjänstebil.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.