|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har blivit erbjuden en tjänstwbil men blir inte klokare för det, kan någon ge lite input och hjälpa till att räkna. - 7 basbelopp - kostnadsneutralitet - betalar marginalskatt - står inget om restvärde? (Antar att det beror på val av bil) - företaget står för: bil,däck,försäkring,service,tvätt samt allt som rör bilen. De betalar ersättning för mil i tjänsten Det framgår inte att man drabbas av löneavdrag däremot finns en mening som jag inte kan tolka, se nedan "För att nå K.neutralitet ska företagets kostnader för bilen ställas mot kostnaden vid körning med egen bil. Eventuell justering till den anställdes förmån ska ske som ett icke pensionsgrundade lönetillägg" | |
|
Det där ser helt klart ut som personalbil, dvs du kommer få kompensera företagets kostnader med brutto eller nettolöneavdrag. Blir vanligen en smula billigare än att köpa nybil själv men långt dyrare än att åka begagnad bil. ------- //Lövet |
|
|
Okej, för bilen jag tittat på har ett förmånsvärde på ca 4000kr, det kommer läggas på min lön, men det har inte nämnts något utöver det? Bör jag hellre ta en löneökning motsvarande f.värdet samt köra min bil och plocka milersättning? |
|
|
Det styrs av ditt avtal, det finns inga generella regler för det. MEN, när man uttrycker kostnadsneutralitet i tjänstebilssammanhang så brukar det betyda att föraren betalar förmnånsvärde PLUS får ett bruttolöneavdrag motsvarande leasingkostnaden. Du måste fråga leverantören/din chef/HR eller vem som styr över detta om mer detaljer. ------- //Lövet |
|
| Nu blev det tydligare, tack så mycket så återkommer jag vid mer info. | |
|
För att komma betydligt billigare undan kan du välja en miljöbil där förmånsvärdet är reducerat med 40% (reducering max 16000 kr/år). Tyvärr är laddhybrider väldigt dyra ännu men du kan välja en gasbil. T ex Golf, Audi A3, Seat eller Subaru. Då blir förmånsvärdet 1000-1200 kr i månaden vid 50% marginalskatt. Det trista med detta är att VW/Audi bara finns med en 110 hk motor. Å andra sidan finns den vanliga bensintanken kvar så du kan använda den som vilken bil som helst. "BMW six appeal" |
|
|
Förmånsvärdet brukar inte vara den dyra delen vid kostnadsneutral personalbil. Visst är 40% rabatt en del men i kronor blir det inte så mycket. ------- //Lövet |
|
|
Hur många i höftade procent tror ni det är som faktiskt räknat på vad deras förmånsbil/personalbil kostar dem och hur många som bara antar att det är en förmånlig deal och blev så "smickrade" av erbjudandet att de bara tog det? __________ Mvh Grelle |
|
| Hej, det som är aktuellt är en passat alltrack upp till 7 basbelopp, problemet är att jag inte ser leasingavgiften, därav kan jag ej heller anta vad bruttolöneavdraget hamnar på. | |
|
Kommer du i avtalet vara ansvarig för restvärdet också? ------- //Lövet |
|
|
Joe, det måste du kunna be om att få se innan du bestämmer dig. Hur mycket ersättning får du för milen du kör i tjänsten? Hur många mil tror du att du kommer köra i tjänsten och hur många mil privat? __________ Mvh Grelle |
|
| Nej, företaget sköter de bitarna | |
|
En till fråga, vad får ni för ersättning vid körning med egen bil i tjänsten? __________ Mvh Grelle |
|
| Jag väntar faktiskt svar på det själv, men det har nämnts 18,50 samt 33kr/milen med privat bil | |
|
33kr/milen är hyfsat normalt. Då är en 18,5 kr skattefritt och resterande får du beskatta som lön. Du svarade aldrig på hur långt du kör. Är du verkligen helt säker på att du inte får reda på löneavdraget innan du tagit beslut om du ska ha bil eller inte? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det kommer bli en del mil, säkert 2500 totalt, hälften/hälften, privat/tjänste. Jag väntar på svar gällande bruttolöneavdraget samt milersättningen. Jag känner att en ny bil inte är ett måste, kan lika gärna köra min bil och ta milersättning, men företaget är nog inte så sugna på att göra ett lönetillägg motsvarande förmånskostnaden tex. |
|
|
Om ny bil inte är ett måste så kommer det nog bli dyrare med personalbil. Med 1250 mil i tjänsten och 25,75kr/mil (Räknat med 50% skatt på 14,5kr) - 0,6*14,5 (0,6l/milen på en 520d och 14,5kr/litern i soppa) = 21312kr/år för dina tjänstemil. Jag tror inte dina marginalkostnader (extra värdeminskning + underhåll) för 1250 extra mil per år överstiger det och ditt bilägande blir alltså billigare av att köra din egen bil i tjänsten. I vilket läge tänker du dig att företaget skulle göra ett lönetillägg motsvarande förmånskostnaden? Menar du att företaget ska göra om du tar en personalbil, eller inte? __________ Mvh Grelle |
|
| Precis, tar jag inte en personalbil så står jag i princip i samma läge som inget har hänt, jag förstår också att en löneökning är en kostnad för dem, däremot är inte en personalbil en kostnad för dem då jag själv ska stå för dem kostnaderna. | |
|
Hur kom löneökningen in i bilden? __________ Mvh Grelle |
|
|
Tar du personalbilen får du en lönesänkning (bruttolöneavdrag). Tar du den inte står du kvar där du är idag. Så brukar det funka för personalbilar i alla fall. ------- //Lövet |
|
|
Tänk även på att ett bruttolöneavdrag påverkar pensionsförmåner om ni har något sådant program. Ofta är det ju ganska bra utväxling just i det löneintervall du då får avdraget i. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.