AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.100

Hjälp med att tyda felkoder!

Tjabba!

Har en e36 323i -97

DTC 55 -Effektsteg förvärmning lambdasond 2

DTC 49 -Spänningsmatning magnetventiler

Den första har jag ingen aning om vad det kan vara för fel. Jag vet att det luktar ganska starkt av bilen när den är kall men.. hehe

Angående den första så misstänker jag att det kan vara abspumpen som kabelknas eftersom det är vanligt fel på e36. Kan det vara möjligt?

Tacksam för ideer!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej Tommy,
DTC-koderna finns på nätet att läsa om. Bara Googla "BMW dtc 55" (exvis) och du får svar direkt. ;-)

Lambda är verksamma när avgaserna har fått upp dem i 300-350 grader. Den tempen har man inte när man startar bilen såklart. Därför har reglersonderna (dem innan kat) en förvärmning. Med DTC 55 (och att bilen luktar avgaser?) indikerar att förvärmningen inte fungerar som den ska. Kabelbrott på lambda? (4 eller 5 kablar normalt sett, kolla) Eller trasig lambda. Bank 2, och innan kat som sagt.

DTC 49 är väl ABS'ens självtest efter att motor startats? Fungerar inte maskinens test har du ingen ABS. Har du nyligen bytt en ABS-sensor som bilen inte gillar kanske? Får inte ECU'n rätt förväntade värden på sensorerna vid hjulen vid självtestet så larmar den.
Tack för svar!

Det där med kabelbrott på lambdan var bra, hade inte tänk på det eftersom det stod "effektsteg". Ska kolla det!

Angående DTC 49, Jag har kollat motståndet båda sensorerna bak och dom verkar ok. Fram "ser" okej ut iallafall. Inget kabelbrott eller liknande . Men eftersom det står att det är spääningsmatning så borde väll felet ligga mellan abs styrenheten och abs pumpen?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nu är ju det här ett långskott kanske, men har moderna bilar likt din ett ABS-relä?
Tänker på det här med matningen...
Varför jag frågar är för att jag dels inte vet exakt hur "modern" ABS fungerar rent elektriskt, men också för att jag på min 87'a Golf GTI slogs med ett ABS-problem och det var just så att den larmade (fast på ett mer analogt sätt än dagens bilar) genom att vägra släcka ABS -lampan efter självtestet. Jag fattade inte vad det var tills jag fick tips att byta just ABS-relät. Problemet löst.
Så hur är det, finns det nån reläpanel? Kanske värt att kolla detta i så fall.
Det finns relä, två dessutom. Har dock testat bytt dom...
Jahapp, då hade man tagit bort abspumpen och tittat igenom den. Helt felfritt, så det kändes ju onödigt. Men nu fick man ny bromsolja i hela systemet iallafall. Några fler ideer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.